اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
یک اقتصاددان گفت: اگر دولت یا مجلس بتواند علاوه بر آنچه در بودجه مشخص کرده، مالیات جدید و موقت از طریق تولیدی‌های ثروتمند ببندد، می‌تواند از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا حمایت کند.
مرتضی افقه در خصوص نحوه حمایت دولت از کسب و کارهای آسیب‌دیده با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید، اظهار کرد: با توجه به امکانات موجود در کشور بعید می‌دانم که در این برهه زمانی دولت بتواند از کسب و کارهای آسیب دیده حمایت کند. بر خلاف نظر برخی که بیان می‌کنند دولت می‌تواند از روش‌هایی مانند افزایش یارانه به ۱۲۰ هزار تومان از طریق تعرفه گمرکی حمایت کند، این منابع اقتصادی یا قابل وصول نیستند یا تبعاتی برای دولت خواهند داشت اما به نظر می‌رسد که اگر دولت یا مجلس بتواند علاوه بر آنچه که در بودجه مشخص کرده، مالیات جدید و موقت از طریق تولیدی‌های ثروتمند ببندد، می‌تواند از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا حمایت کند.

وی افزود: اگرچه کرونا اکنون، به عده قابل توجهی از کسب و کارهای کوچک آسیب وارد کرده است اما این بیماری باعث رونق بخش قابل توجهی از واحدهای اقتصادی مانند تولیدکنندگان کالاهای بهداشتی، پزشکی و مواد غذایی نسبت به زمان‌های مشابه در سال‌های گذشته شده است بنابراین مالیات گرفتن از این تولیدی‌ها، به صورت موقت ممکن است برای این تولیدی‌ها مشکلی ایجاد نکند و از طرفی نیز دولت می‌تواند از این طریق از دیگر کسب‌وکارها حمایت کند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: بالا و پایین شدن ارز، باعث ثروتمند شدن عده‌ای شده است که شناسایی این افراد و گرفتن مالیات از آن‌ها نیز می‌تواند موثر باشد. تصور این است که دولت تنها از راه‌های ذکرشده می‌تواند از کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا حمایت کند.

افقه با اشاره به یکی دیگر از راه‌های پیش روی دولت برای حمایت از کسب و کارها، تصریح کرد: البته به نظر می‌رسد اگر بودجه صندوق توسعه ملی به پایان نرسیده باشد و یا برای مواقع اضطرار ذخیره نشده باشد، می‌تواند منبع خوبی برای حمایت دولت از کسب و کارهای آسیب‌دیده باشد.

این اقتصاددان بیان کرد: حدود سه سال است که فروش نفت کشورمان به کمتر از یک میلیون بشکه رسیده است و از طرف دیگر با تحریم روبه‌رو هستیم اما احتمالا با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، نفت کشور ما نیز به فروش برسد و مشکلات اقتصادی موجود مرتفع شود؛ در غیر این صورت به نظر می‌رسد دولت منبع جدید برای پرداخت‌های جدید نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر دولت هم برای حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده ناشی از کرونا برنامه داشته باشد، متاسفانه منبع مالی وجود ندارد که بتواند از آن استفاده کند اما به نظر می‌رسد وام‌های حمایتی که مدتی پیش پرداخت شده بود، دوباره تکرار شود.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تاثیر قرنطینه بر بنگاه‌های اقتصادی کوچک، گفت: قرنطینه در کل جهان نه تنها به کسب و کارهای کوچک ضربه وارد می‌کند، بلکه آن‌ها را له می‌کند. البته تولیدی‌های کشاورزی و صنعتی منابع خوبی دارند و خیلی تحت تاثیر این شرایط قرار نمی‌گیرند، زیرا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند اما آن کسانی که دستفروش هستند و یا بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط دارند و از طرفی درآمد آن‌ها متناسب با هزینه روزانه است، در این شرایط له می‌شوند.

این اقتصاددان در خصوص ضرورت اعمال قرنطینه، تصریح کرد: اعمال نکردن قرنطینه باعث افزایش تعداد مبتلایان و فرسوده شدن کادر پزشکی و درمان می‌شود و مقاومت دولت برای قرنطینه نکردن نیز به دلیل حمایت از کسب و کارهای کوچک است. بر اساس آمار، اگر کار ۴۰ تا ۴۵ درصد در بخش غیررسمی به دلیل قرنطینه تعطیل شود، تعداد زیادی از مردم دچار مشکلات مالی می‌شوند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار