اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۰

شوشان: با حکم مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند» منصوب و با حضور محمد علی نجفی مشاور عالی دبیر شورا در امور مناطق آزاد ...

اخبار و گمانه زنی های چند روز گذشته شوشان صحیح از آب در آمد و اسماعیل زمانی، چریک سال های قبل از انقلاب مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند شد.

با حکم مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند» منصوب و با حضور محمد علی نجفی مشاور عالی دبیر شورا در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و عبدالله کعبی عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند مراسم آغاز به کار اسماعیل زمانی در منطقه آزاد اروند برگزار گردید.

در حکم "اکبر ترکان" خطاب به "اسماعیل زمانی" آمده است: به استناد ماده (6) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و با توجه به تفویض اختیار ریاست جمهوری و نظر به سوابق و تجربیات جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان "رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی اروند" منصوب می شوید.

در ادامه حکم دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آمده است: تلاش برای آبادانی شهرهای خرمشهر و آبادان، دو قطعه ارزشمند از خاک میهن اسلامی که هنوز زخم های ناشی از جنگ تحمیلی و دفاع از آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر پیکر خود دارد و بهره مندی مردم شریف این دو شهر از حضور در محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی، توسعه زیرساخت های منطقه، فراهم آوردن زمینه جذب سرمایه های داخلی و خارجی، افزایش توانمندی تولیدی و صادراتی و حضور فعالانه در بازارهای جهانی و منطقه ای و گسترش مبادلات با کشورهای همسایه از مهم ترین مسئولیت هایی است که انتظار می رود با بهره مندی از توانایی های اعضاء هیأت مدیره و منابع انسانی سازمان و در هماهنگی با دبیرخانه شورای هماهنگی، برای انجام آن مساعی لازم را معمول دارید.

همچنین اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در احکام جداگانه ای، عضویت اعضاء جدید هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند را ابلاغ کرد..

بر این اساس، علی شمخانی، محمد مخبر دزفولی، محمد فروزنده و عبداله کعبی به عنوان عضو هیأت مدیره این سازمان منصوب شدند.

"اسماعیل زمانی" کیست؟

کسی که ماموریت دولت روحانی برای بازسازی اقتصاد آبادان و خرمشهر را برعهده گرفت یک بومی خرمشهری است که سابقه فعالیت سیاسی و نظامی بارزی در این منطقه پیش و پس از انقلاب اسلامی دارد. وی از مبارزین ضد شاه و عضو گروه مسلح منصورون در خوزستان و یک زندانی سیاسی سال های پیش از انقلاب، هم زندانی مرحوم آیت الله منتظری و در واقع یک چریک سابق است.

صدیقه زمانی خواهر اسماعیل زمانی که همسر شهید عبدالرضا موسوی فرمانده سپاه خرمشهر پس از شهادت جهان آرا بوده است در باره برادرش می گوید:

"خانواده ما هم خانواده سیاسی و روشنی بود و هرچند پدرم با تلویزیون آن زمان مخالف بود و ما در خانه تلویزیون و رادیو نداشتیم، خانه‌مان پر از کتاب بود. برادر من اسماعیل در پانزده سالگی در آبادان دستگیر شد و پس از آن به زندگی مخفی در خانه‌های امن منصورون در کاشان و قم روی آورد و پس از آن برای دومین بار در سال ۱۳۵۲ دستگیر و به حبس ابد و تحمل ۹۹ سال زندان محکوم شدند. البته ایشان با تحمل پنج سال زندان در سال ۵۷ و با پیروزی انقلاب آزاد شدند."

"بار دوم كه برادرم اسماعیل را به علت اینكه با دوستانش به دیدن مرحوم «جمی»[نخستین امام جمعه آبادان] رفته بود تا از او برای مبارزه كمك مالی بگیرد كه دستگیر شد. برادرم آن موقع با شهید جهان‌آرا و عده‌ای دیگر از جمله خانم زهرا بصیرزاده- همسر برادرم- كه خاله شهید جهان‌آرا است و پدرشان زندگی مخفی داشت. یك نفر آن جلسه را لو داد و اسماعیل به حبس ابد و 99 سال زندان محكوم شد."

گروه مسلح منصورون

گروه منصورون که اسماعیل زمانی از اعضای آن به شمار می رفت یک گروه اسلامی با مشی چریکی بود که در خوزستان از به هم پیوستن گروه های مذهبی هوادار مبارزه مکسلحانه در شهرهای ابادان، خرمشهر، دزفول، اهواز و مسجدسلیمان ایجاد شد و سپس دامنه فعالیت خود را به استان های مرکزی ایران نظیر اصفهان و یزد کشاند.

غلامعلی رشید جانشین فرماهدهی ستادکل نیروهای مسلح و عضو این گروه مسلح در باره چگونگی شکل گیری منوسصورن می گوید:

"سابقه گروه منصورون به سال 54 بر می گردد اما این گروه از جمع شدن 2 گروه دیگر و برادرانی رانده شده از سازمان مجاهدین خلق به هم پیوستند که از سال 50-49 سابقه مبارزاتی داشتند.

یکی گروه شهید سبحانی بود که در سال 48-49 در دزفول شکل گرفت و مبارزه را آغاز کرد و سال 50 تمام افراد گروه دستگیر و روانه زندان (اهواز) شدند.

گروه دیگر گروه «حزب الله» بود در خرمشهر که آنان نیز در سال 50 دستگیر و به زندان اهواز آمدند.

این دو گروه همدیگر را در زندان پیدا کردند و به وحدت رسیدند و سال های 51تا 54 که عناصر شان آزاد شدند در بیرون از زندان نیز در خوزستان فعالیت داشتند. بعد از این دو گروه، گروه دیگری بودند از برادران مبارز اهوازی و مسجد سلیمانی (مثل آقایان علی شمخانی و محسن رضایی) و بهبهانی و گچسارانی مثل شهید مجید بقایی و دقایقی نیز با دو گروه قبلی از دزفول و خرمشهر آشنا شدند و به وحدت رسیدند. در سال 54 که انحراف در گروه مجاهدین خلق علنی شد، دوستانی مثل غلامحسین صفاتی[ از آبادان] که عضو مجاهدین بودند خارج شدند و به دنبال همین گروه حزب الله در خرمشهر آمد. زمانی که از او پرسیدم چگونه ما را پیدا کردید و به این نتیجه رسیدید؟ گفت: در بولتن های داخلی مجاهدین خلق ازگروه های خوزستانی یاد کرده بودند و تصمیم گرفتم که بچه ها را پیدا کنم. به هر حال سال 54 با تجربیاتی که آقای غلامحسین صفاتی داشت،‌ این گروه ها ترکیب و یک جدید تشکیل شد که تا مدت ها نام نداشت و قط در نشریه های داخلی خود به آیه شریفه «انهم لهم المنصورون وان جندنا لهم الغالبون» استناد می کردند و اواخر سال 55 و اوایل سال 56 که ضرباتی متوجه گروه شد، باز هم در توضیح حوادث بدون نام، در بیانیه ها و اعلامیه ها از همین آیه استفاده می شد و در سال57 که تظاهرات مردمی به اوج خود رسید و عملیات انجام داد، کم کم گروه نام «منصورون» را برای خود انتخاب کرد.

گروه حزب الله در خرمشهر:

1. فرزاد قلعه گلابی؛ نابغه ای بود. داستان مفصلی دارد؛ رهبری گروه را به عهده داشت. (منحرف و فاسد و فراری به خارج از کشور بعد از انقلاب)/

2. شهید محمد علی جهان آرا

3. شهید علی جهان آرا

4. رضا بصیر زاده

5. سید مرتضی نعمت زاده

6. اسماعیل زمانی

7. شهید کریم رفیعی

و"....

منصورون پس از تشکیل در سال 54 ضربه شدیدی خورد و غلامحسین صفاتی دریک درگیری مسلحانه با نیورهای شهربانی در اصفهان به شهادت رسید. منصورن مسوولیت چند حمله مسلحانه را در سال های پایانی سلطنت محمدرضا شاه را برعهده گرفته است. پس از پیروزی انقلاب منصورون با شش گروه مسلح اسلامگرای دیگر ادغام و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را به وجود آوردند. اما سال 1387 در قالب یادواره شهدای منصورن اعضای بازمانده آن گرد هم آمدند و بر باقی ماندن رسالت گروه تاکید کرد. (تابناک http://www.tabnak.ir/fa/news/40458/)

در این نشست آقایان سید مرتضی نعمت زاده، غلامرضا قمیشی، سید کاظم علم الهدی، غلامرضا بصیرزاده، مرتضی سرمست شوشتری، سید محمد کاظمینی، علی احمدی، ایرج صفاتی ،غلامعلی رجایی، آقای مشعل حضور داشتند و اسماعیل زمانی هم یکی از حاضرین این جلسه بود.

چریک سابق پس از انقلاب:

اسماعیل زمانی پس از پیروزی انقلاب در خرمشهر ماند و با شهید محمد جهان آرا در فعالیت های سیاسی و نظامی اوایل انقلاب هنمکاری می کرد. گرچه در منابع رسانه ای سخنی از عضویت زمانی در سپاه پاسداران به میان نیامده اما همکاری نزدیک او با جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر، چنین احتمالی را افزون می کند.

از فعالیت های اسماعیل زمانی در سال های بعد از انقلاب اطلاع چندانی نداریم اما گفته می شود در یک مقطع در بنیاد امور مهاجرین نقش اصلی را داشته است، یک دوره معاون وزیر ارتباطات بوده و به احتمال زیاد در سال های پس از جنگ در فعالیت اقتصادی بنیادهای حکومتی مشغول بوده است.

کلیدها , اسماعیل زمانی , میرعامل منطقه آزاد اروند


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار