اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
شوشان / محمدسعید بهوندی:

برای قدرت، صلابت و استحکام یک کشور در ابعاد داخلی و خارجی، هیچ قدرتی بالاتر از در اختیار داشتن قدرت عمومی که در همه‌ی دنیا از آن بعنوان "سرمایه‌ی اجتماعی" یاد شده و نتیجه‌‌ی ملموس و آشکارش، اعتماد مردم به حاکمیّت و اتحاد عمومی است، نخواهد بود.

چنانچه کشوری بزرگترین و پرقدرت‌ترین زرّادخانه‌های اتمی دنیا را هم در اختیار داشته باشد، وقتی به هر علت به نقطه‌ای مانند اتحادجماهیر‌شوروی می‌رسد، ناگهان و بسرعت به پانزده جمهوری مستقل تقسیم شده و هیچ تدبیری نیز کارگر و موثر نخواهد شد! بنابراین؛ هیچ عاملی به اندازه‌ی فساد اقتصادی و خصوصاً انواع رانت و موقعیّتِ بدون مواظبت در سطوح مختلف نیز، این سرمایه‌ی اساسی و بی‌نظیر را با خطر ضعیف و بی‌رمق‌شدن مواجه نمی‌سازد و همواره پایدارترین و آرام‌ترین کشورهای دنیا برای زندگی، همانا آنهایی هستند که؛ با مدیریتی دقیق، هوشمندانه و باکیفیّت آلوده شدن خود را به این فسادِ خانمان‌سوز تقریباً به نقطه‌ی صفر نزدیک ساخته و می‌سازند.

خطر آدمهای فاسد در حوزه‌ی اقتصادی خصوصاً در مناصب بالا، خطرشان برای کشور از آدمهایی که حتی برای کشورهای بیگانه جاسوسی می‌کنند، بیشتر و عمیق‌تر است. چرا؟ زیرا با جاسوس شدن یک شخص و دستگیری او حتی ممکن است، حساسیت مردم نسبت به مواظبت از کیان کشورشان بیشتر شود. امّا با فساد اقتصادی یک شخص، خصوصاً اگر دارای منصب هم باشد، نه تنها دستگیری او ممکن است موجب واکنش مثبتی از سوی مردم نشود، بلکه همان سرمایه‌ی اجتماعی نیز که از آن یاد نمودیم، دچار خدشه و زیان اساسی گردد. لذا واجب است؛ با افرادی که با انواع فساد اقتصادی، معیشت مردم را دچار تنگنا ساخته و عمران و آبادانی و رشد کشور را نیز عملاً نشانه گرفته و مختل می‌نمایند، همواره با شدّت و قاطعیّت بیشتری نسبت به مفسدان دیگر حوزه‌ها برخورد شود!

آیا واقعاً کسی هست که نداند؛ چنانچه سایه شوم و ویرانگر فقر بر کشوری گسترانیده شود، ایمان‌ها زیادی متزلزل خواهند شد؟! هم ایمان الهی و هم ایمان به آینده‌ای روشن و قابل اتکاء برای زندگی آرام و شایسته! از این رو؛ بعنوان یک فعّالِ اجتماعی_فرهنگی و به سهم خویش، بازوی همّتِ تمامی آنانی که شجاعانه، قاطعانه و بدون مماشات و گذشت، مسیرهای حرکت و فعالیّتِ مفسدان اقتصادی را بسرعت مسدود نموده و از آن مهمتر؛ راهزنان دین و دنیای مردم مظلوم را با اشدِّ مجازات مواجه می‌سازند، بوسیده و بر این بوسه نیز مباهات می‌نمایم!

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار