اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
شوشان / نوید قائدی:

طرح این پیشنهاد شاید جنبه تخیلی و آرزویی داشته باشد اما گاهی نگارنده حق دارد از آرزوهای خود هم سخن بگوید.زیرا در عالم واقعیت بسیاری از طرح هایی که بعد ها عملی شد روزگاری جنبه آروز ها را داشتند.

کسانی که با جغرافیای تاریخ شهر اهواز آشنایی می دانند روزگاری بندی بزرگ بر روی کارون برقرار شده بود که ضمن نگهداشت آب توسط حفر دو کانال در گستره شرقی و غربی جریان رود کارون آب را جهت مصارف کشاورزی منتقل می کردند.این اقدام حکایت از اهتمام پیشینیان جهت انجام کارهای بزرگ و آن هم با امکانات فنی و تجهیزات ابتدایی گذشته دارد.

حال فرض کنید در طراحی شبکه دفع آب های سطحی اهواز از چنین روشی البته با رعایت تمام جوانب فنی و اجرایی استفاده می شد،از مزایای بزرگ شهر اهواز و اکثر شهرهای خوزستان عبور رودخانه از وسط و کنار شهر است که خود رودخانه در واقع می تواند مسیر اصلی جریان جمع کننده روان آب ها باشد، اما جهت طراحی دقیق دقیق شبکه رفع آب های سطحی این امکان میسر بود که از ترکیب نهر یا کانال روباز و لوله گذاری استفاده شود.حداقل در چهار منطقه بندی بزرگ و در  اصلی شرقی و غربی می شد کانال های اصلی جمع آوری کننده با کاربردهای چند منظوره را طراحی و البته طی برنانه زمانبندی اجرا کرد.

چند منظوره از این بابت که وجود کانال هایی با عمق و عرض مناسب می تواند یه مسیر ویژه آبی باشد که با صرف کمترین هزینه های اجرایی سیستم دقیق حمل و نقل ارزان و پایدار در آن ها راه اندازی کرد.

از کاربردهای دیگر کمک به توسعه فضای سبز محله ای و منطقه ای ، ایجاد چشم اندازهای زیبا در جوار این کانالها و البته بحث کارآفرینی های اقتصادی دیگر اشاره کرد.

ایجاد راه های آبی شهری در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا چندین سده است که رایج است، یکی از زیباترین و قدیمی ترین این کانال ها در شهر بیرمنگام انگلستان قرار دارد.در کشور آلمان شبکه های گسترده ای از کانال های  آبی چند منظوره یجاد شده است، اخیرا در شهر دبی طرح هایی جهت زیبایی شهر در حال بررسی و انجام است.

در محله های قدیم شرکتی نشین اهواز و آبادان به وضوح کانال های روباز و متناسب دفع آب های سطحی قابل رویت است، که البته تعدادی از آن ها با بی تدبیری دستکاری شده اند.

راه های آبی و ایجاد مسیر هایی تاکسی آبی یکی از مقرون به صرفه ترین و پاک ترین روش های حمل و نقلی است که می توان ایجاد کرد، از چنین روشی به صورت گسترده در شهر شیکاگو آمریکا استفاده می شود.

شاید تصور شود این طرح ها واقعا تخیلی است، اما علم مهندسی و همت های بزرگ دو بال حرکتی هستند که در عالم واقعیت تمام تخلیات را اجرایی خواهند کرد.

در نهایت توصیه می شود علاقمندان با جستجوی واژه urban canal city و یا واژه های مشابه نمونه هایی را در سراسر شهرهای جهان مشاهده نمایند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار