اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
کم کم به روزهای پايانی اولين ماه از فصل زمستان کرونايی نزديک می ‌شويم و تا حدودی راه را آرام و کم خطر ‌پشت سر گذاشته‌ايم. حالا بيست روز از اولين ماه فصل زمستان را پشت سر گذاشته‌ايم و آن طور که از آمارها و گزارش‌هاي وزارت بهداشت مي‌توان استنباط کرد
مگر اينکه ويروس انگليسي دردسرساز شود. از روزهاي نخست فصل پاييز، همواره توصيه‌ها و هشدارهاي مسئولان وزارت بهداشت را با خود داشتيم که عنوان مي‌کردند از روزهاي سخت زمستان هراس دارند.

حالا بيست روز از اولين ماه فصل زمستان را پشت سر گذاشته‌ايم و آن طور که از آمارها و گزارش‌هاي وزارت بهداشت مي‌توان استنباط کرد، شرايط تا حدودي اميدوار کننده بوده است که بتوانيم به سلامت از زمستان کرونايي عبور کنيم. در همين حال، ردپاي ويروس انگليسي باعث شده تا نگراني‌ها تشديد شود.

اين دغدغه‌ها و نگراني‌ها در حالي اذهان عمومي را درگير خود ساخته است که مسئولان امر در حوزه سلامت، بر اين باورند که با رعايت همين پروتکل‌هاي بهداشتي هم مي‌توان به سلامت از زمستان کرونايي عبور کرد.

شايعات در مورد ويروس انگليسي

کيانوش جهانپور رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، با اشاره به شايعاتي که پيرامون ويروس انگليسي وجود دارد، گفت: انتشار موارد غير مستند و مبتني بر حدس و گمان‌ها، تنها زمينه نگراني بي مورد افکار عمومي را فراهم مي‌کند در حالي که مرجع اعلان و اظهار‌نظر در اين مورد مشخص است و وزارت بهداشت در اين خصوص حسب مورد اطلاع رساني لازم و به هنگام را از مجاري رسمي انجام داده و خواهد داد.

در همين حال، وزير بهداشت نيز خواستار رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي شده و نسبت به عادي انگاري شرايط کنوني کشور، ابراز نگراني کرده است.

سعيد نمکي، معتقد است که هر وقت آمار کرونا در کشور روند نزولي به خود گرفت، مردم بايد بيش از پيش نسبت به رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي جدي باشند و گمان نبرند که ويروس از بين رفته است. اين در حالي است که ايرج حريرچي معاون کل وزارت بهداشت، نسبت به برگزاري چند مراسم ترحيم، خواستار پرهيز از هر گونه تجمع شد.

کاهش 80 درصدي آمار فوتي‌هاي کرونا

وي با اشاره به کاهش 80 درصدي آمار فوتي‌هاي کرونا، گفت: رسيدن به اين شرايط نبايد باعث شود روند رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي هم نزولي شود.

ما بايد از رفت و آمدهاي غير ضروري پرهيز کنيم و اين درست نيست که به هر بهانه‌اي تجمع برگزار شود. در همين حال، وزير بهداشت، با عنوان اين مطلب که نگراني‌هاي بسيار جدي در مورد بيماري کوويد 19 داريم، گفت: يکي از نگراني‌هاي ما، تغييرات جهشي در ويروس است. الان مرتب قسمت‌هاي مهم ويروس، دچار جهش مي‌شود.

هر روز گزارشات جهش ويروس را در کل جهان مي‌خوانيم و در کشور خودمان نيز جهش‌هاي متنوعي از ويروس ديده‌ايم اما تا چند روز پيش که انگليسي‌ها جهش در قسمت پروتئيني يا اسپايک ويروس که مي‌تواند به مخاط بچسبد و خودش را در بخش‌هاي مختلف بدن جايگزين کند را گزارش کنند، جهش‌ها در قدرت بيماري‌زايي و مرگ‌زايي ويروس خيلي نقش عمده‌اي نداشت.

ضرورت تشديد رعايت پروتکل‌ها

وي افزود: جهش‌ها تا پيش از گزارش ويروس انگليسي، قدرت سرايت را بالا مي‌برد اما در بيماري‌زايي و مرگ‌زايي، نقش مهم و حساسي نداشت اما امروز متأسفانه اتفاقاتي که براي ويروس مي‌افتد، جهش در قسمت‌هايي از ويروس است که مي‌تواند به مرگ‌زايي و بيماري‌زايي ويروس کمک موثري کند.

يکي از نگراني‌هاي ما و همکاران اين است که جهش‌هاي ويروس، ما را گرفتارتر کند اما تنها کاري که مي‌توانيم انجام دهيم، تشديد رعايت پروتکل‌ها است.

سيما سادات لاري سخنگوي وزارت بهداشت، با اشاره به روند کاهشي موارد ابتلاء، بستري و مرگ و مير ناشي از بيماري کرونا در کشور، گفت: بايد توجه کرد که اين روند نزولي هرگز به معني از بين رفتن بيماري نيست. ويروس کرونا همچنان بدون هيچ گونه تسامحي در کمين ماست و مطمئناً هرگونه عادي انگاري شرايط و سهل‌انگاري در عمل به توصيه‌هاي بهداشتي مي‌تواند وضعيت بيماري را به روزهاي سخت گذشته بازگرداند.

وي ادامه داد: مبارزه با اين ويروس همچنان با جديت ادامه دارد و اميدواريم با تداوم عزم ملي مردم در عمل به توصيه‌هاي بهداشتي و پرهيز از هرگونه رفتار اجتماعي خطرآفرين، شاهد ادامه روند نزولي بيماري در کشورمان باشيم.

قدرت بالاي سرايت‌پذيري گونه انگليسي

بر اساس اطلاعات علمي، بيشتر بيماراني که در انگليس به ويروس جهش يافته مبتلا شده‌اند، در سنين زير 60 سال بوده‌اند و تا‌کنون هيچ‌گونه شواهدي مبني بر افزايش مرگ‌و‌مير ناشي از ويروس کروناي انگليسي وجود ندارد.

البته با قدرت سرايت بالاي اين ويروس، امکان درگير شدن همه افراد وجود دارد و حتي شانس عفونت مجدد را طبق متون علمي بالاتر مي‌برد.

 با توجه به سرعت انتشار و قدرت سرايت‌پذيري گونه انگليسي که چندين برابر فرم متعارف کوويد 19 است؛ دور از انتظار نيست که همه کشورها در معرض خطر آن باشند و ممکن است همين حالا که نگران سرايت‌پذيري اين واريانت هستيم جهش جديدي در يک «سوش» و سويه جديدي اتفاق بيفتد.

ويروس کوويد 19، جزو ويروس‌هاي RNA است که ويروس‌هايي خطا پذير هستند و با شدت و سرعت دچار جهش مي‌شوند. برخي از اين جهش‌ها مشخصاً اثربخشي ندارد و برخي ديگر نيز ممکن است منجر به افزايش بار بيماري، سرايت‌پذيري و يا قدرت کشندگي شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار