اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
شوشان - نوید قائدی :
بافت و کالبد قدیمی شهر هویت زنده و پویای شهر تلقی می شود.اهمیت حفظ بافت قدیمی شهرها آن چنان مهم و با ارزش است که سال هاست در اکثر شهرهای بزرگ دنیا برای انجام این مهم برنامه ریزی می شود.با اندک نگاهی به هسته مرکزی شهر اهواز که در واقع بافت قدیمی شهر محسوب می شود، مشخص است برنامه جامعی برای حفظ و حراست و توسعه متناسب آن در جریان نیست.گواه ادعای ما تخریب های مکرر بناهای تاریخی و هویت بخش شهر اهواز است.
حریم بزرگ حدواسط بین خیابان های زند، بلوار آیت ا... بهبهانی، خ نهج البلاغه و بلوار ساحلی شرقی عمده بافت قدیمی شهر اهواز است.این حریم بزرگ طی سال های گذشته دچار تغییرات زیادی شده است که متاسفانه طی تغییرات رنگ و بویی از بافت و کالبد و کارکردهای در آن ها دیده نمی شود و یا در حال کمرنگ شدن است.
این اضمحلال تدریجی در واقع مرگ تدریجی هویت شهر اهواز تلقی می شود، هویت و تاریخی که نابودی آن ها قطعا جایگزینی نخواهد داشت، با نابودی بافت های کهنه شهر و سربرآوردن ساختمان های جدید ، شهر به سمت همگن شدن و همسان شدن کالبدی پیش می رود، که به دلیل عدم خلاقیت در طراحی و کارکردها شهر را به سوی به روحی و یکنواخت شدن پیش می برد.
شما بعنوان یک شهروند اهوازی اگر در ساعت های متفاوت در هسته مرکزی شهر پیاده روی کنید چه حس و حالی خواهید داشت؟آیا تصوری از کهنگی این بافت و یا کارکردهای قدیمی آن حس می کنید؟آیا پیاده روی در این بافت شما را به آرامش و یا هویت جنوبی و تاریخی این شهر می کشاند؟
در این مسئله که شهر باید توسعه و ترمیم یابد و پیشرفت کند شکی نیست، اما توسعه پایدار واقعی بدون رعایت ارزش ها و هویت و بافت گذشته شهر، بی معنی است.تنها در گذر بی برنامه به سمت شهر بی هویت است که فقط ساختمان ها تخریب می شوند و جای آن ها را عمارت هایی می گیرند که تنها دلیل سبز شدن آم منافع مادی است.
کوتاه سخن اینکه بافت قدیمی این شهر یعنی کالبد و معابر و حتی درختان آن در حال نابودی است، در این کنشگران اجتماعی، اساتید دانشگاهها و سازمان های مردم نهاد مرتبط با گردشگری و مسایل فرهنگی و جراید متعهد و متخصص نباید آرام بنشینند، باید روشنگری نمایند، اهمیت ماجرا را شرح دهند، تا ذهن های خفته و البته مسئولان کم توجه و بی توجه بیدار شوند، این میراث و هویت ارزان و به سادگی روی هم انباشته نشده که توسط افکار و آدم های بی خیال و بی تعهد و کوچک به ورطه فراموشی سپرده شوند.
در بافت اکثر محله های قدیمی کلانشرهای کشور هویت بخشی و بازسازی و توسعه و ترمیم محله ها مانند تهران در حال انجام است که توصیه می شود علاقمندان و مسئولان بازدیدی داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار