اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
فقر اقتصادی، عمده‌ترین عامل در خرید و فروش فلزیاب و روی آوردن به حفاری و قاچاق آثار تاریخی است.
در پی تشدید حفاری‌های غیرمجاز در سطح استان خوزستان و بازداشت چند حفار در حین ارتکاب جرم در شهرستان ایذه، مهدی فرجی رئیس اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ایذه در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: من هم قبول دارم که هر روز بر تعداد حفاری‌های غیرمجاز در استان افزوده می‌شود.

وی افزود: فقر اقتصادی سبب می‌شود فرد برای رفع نیازهای ضروری خود و خانواده دست به هر کاری بزند، در غیر این صورت دست به خودکشی خواهد زد. آمار بالای خودکشی در استان خوزستان و به‌ویژه در سطح شهرستان ایذه گویای این حقیقت تلخ است.

فرجی ادامه داد: اما نمی‌توان در مواجهه‌ مردم با تاریخ، از فقر فرهنگی نیز در این میان چشم‌پوشی کرد. عدم شناخت نسبت به داشته‌های فرهنگی و آثار ملی باعث شده است که طی این سال‌ها بیشترین آسیب به بدنه‌ آثار و ابنیه‌ تاریخی کشور وارد شود.

رئیس اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری ایذه در ادامه گفت: اصلی‌ترین دلیل هجوم و تشدید حفاری در خوزستان، جایگاه ویژه و خاصِ تاریخیِ این استان در جهان باستان است. از این حقیقت نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که گستردگی و پراکندگی آثار تاریخی و ابنیه‌ی باستانی خوزستان، به میراث فرهنگی اجازه واکنش سریع و رصد ۲۴ ساعته را نمی‌دهد. توان کنترل و مدیریت ما به خاطر کمبود نیرو است. مردم باید تا می‌توانند به‌عنوان حافظین اصلی میراث فرهنگی کشور به ما کمک کنند.

گفتنی است، در هرماه چندین حفار غیرمجاز در مناطق باستانی استان خوزستان در حین حفاری دستگیر می‌شوند؛ اما این دستگیری‌ها تاکنون نتوانسته تاثیری در کُند شدن و بازدارندگی قاچاقچیان آثار تاریخی داشته باشد.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار