اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
شواهد عینی در منطقه بندر امام و ماهشهر نشان می دهند گسترش فعالیت های بندر امام خمینی و شبکه راه های ارتباطی و صنایع بزرگ پتروشیمی با کمترین توجه به زیست بوم منطقه و حفظ حداقل های منطقه انجام شده است، سیما و منظر منطقه به راحتی حکایت از تخریب و تنک شدن گونه ها دارد.
شوشان - نوید قائدی :
تشکیل و پویایی اکوسیستم ها فرآیندی پیچیده و زمان بر است.زمان بر از آن جهت که تشکیل و تعالی چرخه های گردش انرژی و مواد تا رسیدن به نقطه تعادل شاید میلیون ها سال زمان برده باشد.منطقه خوزستان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی شامل سه زیست بوم متفاوت کوهستانی، دشتی - بیابانی و جلگه ای - ساحلی است.وجود ذخایر غنی گونه های گیاهی و جانوری نشان از تکامل ارزنده اکوسیستم های خوزستان دارد.
متاسفانه بعد از کشف نفت و افزایش روند یکجا نشینی جمعیت در خوزستان فرآیند تخریب اکوسیستم های منطقه شدت یافت.در منطقه خوزستان به دلیل وجود اقلیم گرم و خشک و شدت بالای تبخیر و تعرق همچنین پایین بودن متوسط میزان بارندگی سالانه(حدود ۲۵۰ میلی متر ) پوشش گیاهی تنک و اگر هم تخریب شوند با سختی زیادی می توان آن ها را جایگزین و تنوع بخشید.لذا حفظ حداقل های موجود بسیار مهم و ضروری است.در شرایط خشکی و گرمای هوا چرخه های انتقال انرژی و مواد که لازمه حفظ اکوسیستم ها است به سختی انجام می گیرد.
در چند دهه گذشته به شدت گرفتن روند افزایش جمعیت و استحصال نفت و گاز در گستره بزرگی از جغرافیایی استان خوزستان و افزایش شبکه های پیچیده انتقال خطوط لوله و صنایع پایین دست مانند پالایشگاه ها و پتروشیمی ها سبب شده زنگ خطر تخریب زیست بوم ها به شدت بالا باشد.این مخاطرات آن چنان شدت یافته که دامنه آن به حوزه تالاب های بزرگ ملی و منطقه ای و سواحل خلیج فارس رسیده است.
به طور مثال شواهد عینی در منطقه بندر امام و ماهشهر نشان می دهند گسترش فعالیت های بندر امام خمینی و شبکه راه های ارتباطی و صنایع بزرگ پتروشیمی با کمترین توجه به زیست بوم منطقه و حفظ حداقل های منطقه انجام شده است، سیما و منظر منطقه به راحتی حکایت از تخریب و تنک شدن گونه ها دارد.
البته وضعیت در شمال خوزستان و مناطق کوهستانی هم بهتر نیست، ساخت سدهای بزرگ بدون پیوست های زیست محیطی مثلا توسعه جنگل های انسان ساز و غنا بخشی به جاندارن منطقه و توسعه شبکه راهها و تخریب و تعرض به حریم جنگل ها از مخاطرات مهم منطقه است.
از آلودگی های هوا هم نمی توان غافل بود چون تخریب اکوسیستم ها را شدت می بخشند و چرخه ها را معیوب و غیرکارآمد می کنند.
در سنوات اخیر هم‌ سوختن های پیاپی جنگل های منطقه و قطع درختان بلوط جهت تولید ذغال و انتقال آب بین حوزه های و سرشاخه رودهای وردی استان از مخاطرات جدی جدید است که باید برای رفع آن ها برنامه ریزی و اقدام عملی داشت.حتی رویه های غلط کشاورزی اقتصادی فارغ از دیدگاه های پایداری که منجر به مصرف حجم بالایی از سموم دفع آفات و علف های هرز شده است و همچنین افزایش عملیات های خاک ورزی در زراعت های مرسوم استان و کشت و صنعت های توسعه نیشکر از عوامل مخرب زیست بوم های طبیعی منطقه است.
پایش دقیق ماهواره ای و تحلیل های صحیح  علمی طی روند های ده ساله می تواند حقایق بیشماری را هویدا کند، این مهم به عهده اساتید و کارشناسان زبده زیست محیطی است که نتایج را بررسی و اعلام نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار