اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
با وجود این که آمار فوتی‌های کرونا در ایران همچنان روبه کاهش است، اما بر اساس نمودارهای تعداد مبتلایان و بستری‌ها، به نظر می‌رسد ایران در آستانه شروع موج چهارم کرونا است.
به گفته پزشکان، چهارمین موج کرونا می‌تواند از موج قبلی که منجر به پایان زندگی ده‌ها هزار نفر شد هم خطرناک‌تر باشد.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در این رابطه گفته بود: «اگر دچار پیک جدیدی در کشور شویم، امکان دارد که میزان شیوع، مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری افزایش یابد؛ زیرا ممکن است ویروس جهش یافته و مقاوم شود.»

او افزود: «با این حال با توجه به ماهیت ویروس کرونا ممکن است که میزان شیوع و ابتلا به آن بیش از موج قبلی باشد. البته امیدواریم به کمک خدا با توجه به اینکه روند بیماری کاهشی است، پیک چهارم رخ ندهد. به نظر می‌رسد با نظارت و پایش مستمر می‌توان از وقوع موج چهارم پیشگیری کرد.»

کاهش اندک اعداد مرگ در هفته گذشته

البته خوشبختانه هنوز آثار این موج چهارم در آمار تعداد قربانیان کرونا دیده نمی‌شود و حتی در یک هفته گذشته میزان مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در کشور به کمترین عدد ماه‌های اخیر رسید. به طوری که از تاریخ ۱۰ تا ۱۶ بهمن به  طور میانگین هر روز بیشتر از ۷۲ نفر در اثر این بیماری فوت کردند و حداکثر آمار قربانیان در یک روز هم ۸۲ نفر بود.

این یعنی در مجموع در این بازه زمانی، ۵۲۰ نفر از مبتلایان کروناویروس فوت کردند، ۶۷ نفر کمتر از هفته قبلی. اما متاسفانه آمارهای دیگر نشان می‌دهند، که احتمالا روند نزولی نمودار مرگ ادامه‌دار نیست.

افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان

در یک هفته گذشته آمار تعداد مبتلایان افزایش قابل توجهی داشت و در حالی که تعداد روزانه مبتلایان کرونا در کشور در هفته‌های گذشته به کمتر از ۶ هزار نفر رسیده بود، از تاریخ ۱۰ تا ۱۶ بهمن به طور میانگین هر روز ۶۶۴۰ نفر به کروناویروس مبتلا شدند و حتی بعد از مدت‌ها دیروز آمار مبتلایان به بالاتر از ۷هزار نفر هم رسید.

براین اساس در مجموع در هفته گذشته ۴۶۴۸۵ نفر به کروناویروس مبتلا شدند و تعداد مبتلایان ۲۱۶۴ نفر نسبت به هفته هجدهم (از ابتدای پاییز) افزایش پیدا کرد. این برای سومین هفته متوالی است که مجموع هفتگی تعداد مبتلایان در کشور بیشتر شده است؛ موضوعی که شاید از شروع موج چهارم پاندمی در ایران هشدار بدهد، چراکه افزایش تعداد مبتلایان می‌تواند به معنای بیشتر شدن تعداد قربانیان در هفته‌های بعدی باشد. البته به نظر می‌رسد موج چهارم کرونا همچنان قابل پیشگیری است.

پیام طبرسی،  عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در این رابطه به ایلنا گفته بود: «اگر وارد موج چهارم بیماری شویم، شرایط پرخطرتر از آنچه که هست، خواهد شد و الان هم شرایط برای ورود به موج چهارم در حال فراهم شدن است و اگر این موج از اول اسفند هم شروع شود تا اردیبهشت ماه طول خواهد کشید.»

طبرسی افزود: «البته در نظر داشته باشید که اگر پروتکل‌ها رعایت شود، وارد موج چهارم نخواهیم شد، اما روندی که در آن هستیم، مثل عدم انجام درست اعمال محدودیت‌ها و نبود فکر درست برای آن، صد در صد موج بعد اتفاق خواهد افتاد.»

تعداد بستری‌ها هم بیشتر شد

متاسفانه تعداد بستری‌های کرونا هم در یک هفته گذشته افزایش پیدا کرده است و در یک هفته گذشته به طور میانگین هر هفته ۶۱۶ نفر از مبتلایان کرونا در بستری شدند.

این یعنی در این مدت مجموع تعداد بستری‌ها به ۴۳۱۲ نفر رسیده و مجموع بستری‌ها نسبت به هفته قبلی بیشتر شده است، متاسفانه افزایش تعداد بستری‌های کرونا در کشور هم می‌تواند به معنای افزایش آمار قربانیان در هفته‌های بعدی باشد.

از ۱۸ تا ۳۶ شهرستان نارنجی

براساس آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت در روز گذشته تعداد ۱۸ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. اما دیروز معاون کل وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی از دو برابر شدن این عدد خبر داد.

حریرچی گفت: «شهرهای نارنجی پرخطر کشور در ۱۰ روز گذشته از ۱۸ به ۳۶ شهر افزایش پیدا کرده است و شهرهای زرد نیز از ۱۳۰ به ۱۷۸ شهر افزایش یافته و این برای ما زنگ خطر بزرگی است. از اواخر آبان ماه سال جاری روند نزولی ویروس کرونا در کشور آغاز شد، اما هم اکنون روند آن بر روی یک خط ثابت مانده است و این وضعیت ما را بسیار نگران کرده است که ممکن است در آینده روند آن صعودی شود، زیرا ۴ هزار ویروس کرونا شناسایی شده است و ممکن است شاهد جهش این ویروس ها باشیم.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار