اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
شوشان - دکتر عباس حیصمی :
 با گذشت دو روز از خبر انتصاب غیر مترقبه استاندار جدید استان، مطلبی از سوی رئیس محترم مجمع نمایندگان استان در گروه ها منتشر شد. که کمک کرد تا معلوم شود چگونگی وچرائی انتصاب استاندار جدید استان، مردم از چه کسانی باید مطالبه کنند.ایشان بگونه ای اظهار نظر کردند که چنین برداشت شد که این گزینه جدید،مطلوب و مورد نظر مجمع نمایندگان استان و مورد تائید کلیه نمایندگان است. در همین راستا مراتب اعلام آمادگی همکاری مجمع با ایشان کردند و در انتها هم،لغو احکام صادره دقیقه نودی شریعتی را، بعنوان یک امتیاز مثبت از این استاندار جدید به مردم بشارت دادند.لذا ضمن تشکر از اظهار نظر هر چند دیر ایشان،اما چند نکته حائز اهمیت است که عرض می شود :

اولا؛ معلوم نیست که هدف ایشان از اعلام برگزاری جلسه با استاندار جدید در محل شورای امنیت ملی و برجسته کردن محل جلسه چیست؟ چرا موضوع استان و استانداری آن،برخلاف سایر استان ها،حتی برخلاف استان های حساس و خاص مانند سیستان و بلوچستان و… باید تا بدین حد امنیتی باشد که لازم است آغاز فعالیت ایشان،حتی قبل از معارفه، حضور در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور باشد؟!

 آیا این بمفهوم سد راه هر گونه اظهار نظر و نقد و استفهام مردم و نخبگان و فعالان جامعه نیست؟؟ اگر بپذیریم که دلیل این کار صرفا بومی بودن دبیر محترم آن شورا است. باید عرض کرد که به تجربه این امتیاز کارآمدی خاصی برای استان نداشته است. لذا از چنان ضرورتی برخوردار نبوده و نیست.از سوی دیگر، در عصر انفجار اطلاعات و شفاف سازی و هوشیاری عناصر جامعه، اتفاقا نگرانی مردم از همین توافقات پس پرده و غیرشفافی است که در گعده ها و شب نشینی های محفلی اتفاق می افتد و مردم بازیگر اصلی آن نیستند!!و مردم ما در این چند ساله استانداری شریعتی، تلخی آن را تجربه کرده اند.
پس انتظار نبوده و نیست که اینبار نمایندگان مردم، این سنت سیئه و نا میمون را در همان آغاز و از پایتخت کلید بزنند.

 ثانیا؛ جناب آقای دکتر حسینی نفرمودند که ایشان کی از عملکرد استاندار قبلی نا راضی و جمع بندی دقیقی از کارکرد وی داشته اند. که اکنون استاندار جدید را در قیاس با قبلی، تغیر مناسب و قابل ستایش دانستند که با این محکمی و اطمینان اعلام حمایت از ایشان نموده اند؟!اتفاقا ایشان نه تنها در این مدت بیش از ۸ ماه از مسئولیت رسمی وی در نمایندگی مردم مواضع انتقادی در حق استاندار دیده نشد،بلکه حتی بعنوان شهروند در طول مدت طولانی تصدی مسئولیت شریعتی، تحلیل و نقدی دایر بر شناخت و تعریف وی از حوزه استانداری و توقعات از این حوزه نداشته و سراغ نداریم!

 ثالثا؛ معلوم نفرمودند که آیا نمایندگان قبل از انتصاب این گزینه غحدید برای استان، حتی برای حفظ ظاهر و تشریفات دیپلماسی و احترام به رای مردم،آیا با با آنان هماهنگی شده و مطلع بوده اند؟یا بعد از انتصاب در جریان قرار گرفته و بطور تصادفی و در حاشیه دیدارشان با جناب آقای شمخانی،توفیق دیدار با استاندار را هم پیدا کرده و آنجا تهنیت فرموده اند؟!زیرا بلحاظ وزن و جایگاه نمایندگی استان، این دو از کفه ترازو،تفاوت ماهوی دارند!!

 رابعا؛ اگر بر فرض محال، پاسخ ایشان مثبت باشد و ادعا کنند که قبل از تصمیم به انتصاب در جریان قرار داشته اند،لطفا کنش و واکنش نمایندگان را شفاف کنند. و بفرمایند که موضوع مدیریت استان چه درجه ای از اهمیت برای آنان قرار داشته است؟ و چند جلسه برای برسی شخصیت های احتمالی پیشنهادی برگزار کرده اند؟ و شاخص های مد نظر نمایندگان محترم برای استاندار متناسب با خوزستان چه بوده اند؟، و تعریف آنها از استاندار برای استان کلان اقتصادی و استراتژی سیاسی و میکس قومی، چیست؟ که در نهایت در این گزینه ضعیف به اجماع رسیده اند؟!

 آیا موضوع استان از نصب یک بخشدار و یا فرماندار و یا یک اداره آموزش و پرورش کمتر است،که در آنها تمام قد ورود کرده و تا فیها خالدون پیش رفتع و بغایت سماجت بخرج داده و در کار عزل و نصب بی نهایت پافشاری می ورزند؟! چرا از کنار این امر مهم مدیریت عالی استان این چنین بسادگی گذشته اند؟! اصلا بفرمایند شاخص های مد نظر خود رئیس محترم مجمع، با عنایت به پیشینه اشتغال قبلی وی در استانداری، برای یک استاندار موفق چیست؟!

 خامسا نکته مهم دیگر اینکه مگر انتصابات فله ای و باندی و قومی شریعتی در دقیقه نود، که چیز جدیدی نبوده و تکرار روند چندین ساله وی است، از حجم بلاهائی که وی در این مدت بر سر استان وارد کردن،کمتر است؟! و مگر این دو قابل قیاس اند؟! که اینچنین ذهن رئیس محترم مجمع را بخود مشغول کرده و بعنوان یک امتیاز مهم مثبت، قول لغو آنها را از استاندار جدید گرفته و بعنوان یک خبر مهم بشارتش را به مردم داده است؟!!

 سادسا؛ آیا نمایندگان محترم کمترین مطالعه و جمع بندی درستی از رزومه کاری، مدرک تحصیلی، و بویژه پیشینه ناموفق وی در استان کوچکی مانند ایلام دارند؟!حد اقل همین پیچ اینستاگرامی مردمی شهروندان ایلامی،که به شکرانه رفتن ایشان از استان، با وجود مدت کوتاه تصدی وی باشتراک گذاشته اند را می خواندند. یا موضوع امضای مشترک وی ذیل نامه درخواست تسریع در اجرای پروژه انتقال آب بهشت آباد را بررسی می کردند.آنگاه با این قاطعیت آغوش خود را به روی وی باز می کردند!

 سابعا؛ مردم حق دارند بدانند،که در ورای این عزل و نصب فوری و غیر منتظره استانداری خوزستان چه دستهای پنهان و مرموزی وجود دارد؟چرا فریاد هل من ناصر چندین و چند ساله مردم، مورد اعتنا قرار نگرفته.اما یکباره و برخلاف رویه معمول، که در آستانه دو انتخاب مهم پیش رو (ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا) تغیر و تحولی در پست های حساس و کلیدی صورت نمی گیرد، یکباره شریعتی جابحا می شود و استانداری با کارنامه ای از مدیریت استانی کوچک، در حد یکی از شهرهای استان خوزستان، عهده دار مدیریت کلان استان می شود. و نمایندگانش در دار الامن الوطنی،با او بیعت کرده و پیمان مودت و اخوت وحمایت و معاضدت می بندند؟

اگر فرض اضطرار دولت برای عزل استاندار،بدلیل فشار قضائی و پرونده های مالی را قابل قبول بپذیریم، چرا برخلاف معمول، یکی از معاونین استاندار را برای سرپرستی، تا تعین استاندار مناسب معرفی نکردند؟ مانند آنچه هم اکنون در حق ایلام انجام شد.و مهمتر اینکه چرا در حالی که همه چیز برای معارفه معاون سیاسی استان بعنوان سرپرستی استانداری، مهیا شده بود،در دقیقه نود ایشان از آستین بیرون آمد و بعنوان استاندار قطعی معرفی شدند؟ مگر ایلام و راضی کردن نمایندگانش،دشوارتر از خوزستان بود، که برای ایلام، این گپ و پنجره فرصت اختیار استاندار مناسب تعبیه شد. اما برای خوزستان هرگز. وآخر؛ اینکه؛

کجای خوزستان شباهت به شاخص های چهار محال وبختیاری و ایلام دارد؟!

که مستحق اختیار این گزینه فرتوت و باز نشسته و نا موفق شده است؟!

– شباهت درآمار جمعیت و نفوس؟

-درترکیب قومی و جمعیت؟

-منابع و مخازن سر شار زیر زمینی و رو زمینی آن؟

-صنایع فراوان ملی و مادر؟

-سهم بی بدیل استان از آب و انرژی؟

-سهم دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی؟

-وسعت و تناسب اقلیمی و آب و هوائی؟

– فرهنگ،آداب و رسوم و گویش غالب محلی؟

-نوع مشکلات و سطح توقعات مردم؟

– تعداد نمایندگان و تعدد و تنوع مطالبات؟

– جغرافیای سیاسی و حساسیت های روابط بین الملل با کشور های همسایه؟

-مراکز درمانی و چالش های بهداشتی و درمانی؟

-و دهها شاخص های متفاوت دیکر, که هیچکدام از اینها در رزومه کاری ایشان تجربه نشده و با عنایت به سن بالا و دوران باز نشستگی و سلامت جسمی وی،هر گز نوید خوبی در این انتصاب دیده نمی شود.

درنهایت اینکه باید خدمت مردم شریف با شفافیت عرض کنیم که، با عنایت به تصریحات رئیس محترم مجمع نمایندگان استان،که بعنوان نظر مجموعه نمایندگان بوده است،بر خلاف انتصابات قبلی استانداران، این انتصاب مستقیما متوجه نمایندگان محترم است. و نمایندگان مسئول و باید پاسخگوی عملکرد ایشان، در طول مدت تصدی مسئولیت و تبعات بعدی آن، باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار