شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
شوشان - نويد قائدی :
سكوت چيست و در شهر اهواز به چه كارمان می آيد؟ 
در شهری مانند اهواز کمبود امکانات رفاهی و تفریحی از یک سو و بالا بودن دمای هوا در بیشتر ایام سال از سوی دیگر سبب شده آستانه تحمل شهروندان پایین باشد،لذا اکثر روزها با دنيايی پر استرس و بی تابی همراه هستند.
یعنی شهروندانی كم حوصله و بی صبر كه كمتر آرام و قرار دارند و گويی فقط می خواهند از محيط شهری و اداری و فعاليت های روزمره فرار كنند و به جايی و نقطه ای پناه ببرند كه قدری آرامش داشته باشند.
البته مقصد اکثر شهروندان برای رسيدن به آرامش معمولا خانه است، يعنی همان اهوازی كه که به دلایلی چند، شهری درونی شده است (به دلیل فقدان محیط های مناسب خارج از محیط یکنواخت خانه) و هنوز مسئولان نتوانسته اند به این نیاز شهروندان پاسخ دهند، یعنی محیط هایی که مردم عام برای رسيدن به حداقل آرامش در محیط شهر (یعنی خارج از محيط خانه) به آن پناه ببرند.اين رسيدن به آرامش هم فردی است و هم اجتماعی و خانوادگی و حلقه مفقوده ای است كه شهروندان اين شهر به شدت به آن نياز دارند.
گروهی از شهروندان در حال يافتن محيط هایی آرام و ساكت مانند كافی شاپ ها هستند تا بتوانند خلوت كنند و چند دقيقه در آرامش باشند. یا شهروندانی هزينه می كنند و به كلاس های يوگا و مديتيشن می روند تا تمرين سكوت و آرامش كنند.
اما سكوت را نمی توان جمع آوری كرد و يا درون و بيرون ريخت اما بايد در طول روز حتما آن را حس كرد.اكثر پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند كه سكوت قدرت عجيبی برای آرام كردن انسان ها، و يافتن صداهای درونی و توازن روحی و روانی با دنيای بيرون دارد.
نتيجه يك تحقيق كه در سال ۲۰۱۱ توسط سازمان جهانی سلامت در اروپا انجام شد نشان می دهد كه شهروندان اروپای غربی كه تقريبا جمعيتی معادل كشور آمريكا هستند، حدود يك ميليون سال از عمر سالم خود را به خاطر سروصدا از دست می دهند و همچنين حدود سه هزار مورد مرگ قلبی به دليل سروصدا وجود داشته است.پس بايد در طول روز دقايق و ساعت هايی را ساكت بود،چون سكوت ما را آزار نمی دهد و به ما صدمه نمی زند و در عوض كمك مي كند تا سالم باشيم و بهتر فكر كنيم و با دنيای درون و بيرون بهتر و بيشتر تعامل كنيم.
لذا برنامه ريزان شهر بايد تلاش نمايند محيط هایی طبيعی و مصنوعی و كالبدهايی را برای سكوت در اين شهر پر استرس مهيا نمايند و لزوم ايجاد آن در اين شهر گرم و خشك و آلوده و كم امكانات بسيار پر اهميت است.
استفاده شهروندان از اين محيط ها باعث رهايی از سروصدا و موجب آرامش بيرون و درون خواهد شد.همين سكوت است كه باعث می شود ما قادر باشيم كارهای خود را به درستی انجام دهيم و كشف كنيم جايگاه ما در اين شهر و كشور و جهان و خلقت كجاست.در همين لحظه های سكوت است كه می توان انديشه ها و احساسات را پرورش داد و در زندگی روزمره شلوغ و پر صدای اين شهر اين امكان فراهم نيست.در سكوت است كه می توان فكر كرد و خود را شناخت.در واقع سكوت گاه ها هستند كه می توانند بعنوان بخشی از كالبد مورد نياز شهروندان اين شهر در درمان هزاران درد روحي و روانی و جسمی موثر باشند، سكوت گاه می تواند يك پارك جنگلی بكر، جزيره ای ميان رود كارون،محيطی فرهنگی و هنری و صدها مکان خلاق دیگر باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار