شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۸۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
شوشان - محمدرضا چمن نژادیان :
از آنجایی که بیش از دو دهه است، از نزدیک با برادر فقیدمان جناب مرحوم دکتر جادری آشنایی و همکاری در امور مدنی و تشکیلاتی دارم. و در رفت و آمد با فامیل و بستگان وی با حضور در مراسمات مذهبی و خانوادگی بوده ام.
و آن برادر متدین سفر کرده را به لحاظ عملکردهای فردی، اجتماعی و سیاسی می شناسم. 
بر خود وظیفه می دانم، محض قدردانی و عبرت آموزی شمه ای اندک از خُلقیات فردی، رفتارهای اجتماعی، تمسکات مدنی و مذهبی آن رفیق فقید سعید را با وجود حزن و اندوه فراوان به رشته ی تحریر در بیاورم. 
دکتر جادری در تمام احوالات ضمن اینکه توجه خاص به خانواده ، تربیت اهلبیت و فرزندان خود برای حفط ارزشهای اصالتی، خانوادگی و دینی داشت.


اما هیچ وقت بر پندارها، رفتارها و منشاهای متکبرانه، ارتجاعی و نامدنی اصراری علنی و خارج از تعقل و عقلانیت نداشت.
تواضع، اهلیت شمردن دوستان در کنار فامیل، کانون خانواده، اهمیت دادن به دیدگاه همراهان بدون استبداد رای از صفات بارز ایشان بود. 
تلاشهای صادقانه منتج به نتیجه و ناکامی ها را بدون لاپوشانی های مزورانه و مرسوم بین سیاسیون بداخلاق و زیرک اندیش با دوستان در میان می گذاشت‌. 
و‌گهگاهی که از بدعهدهای با حجب و حیا و با نگاه مدنی برای چاره اندیشی و اصلاح امور گلایه می کرد. درد دل می کرد ولی از مدار اخلاق خارج نمی شد و مدارا می کرد. که در این مجمل و فضا بسط ضرورت ندارد.
وقتی که سکان امور تدبیر و امید را بر اساس منافع ملی و مطالبات هم استانی ها و در غریبانه ترین شرایط سیاسی در خوزستان بدست گرفت.
کمتر کسی از مدعیان پر ادعای سیاسی و منصب طلبان ظفرمند شنبه ها این جسارت داشت که پس از اتفاقات ۸۸ به میدان عمل بیاید.
افرادی که بدون عملکرد و در زیر لوای لابی و سیاست بازی حاضر نشدند، شانه زیر چنین بار سنگین و پر هزینه ای برای خود و خانواده بگذارند. ولی با جدل و بداخلاقی ها کردند...
که این خود مثنوی هفتاد من کاغذ است...
و اما آن چهره ی موجه، مومنانه و منتقدانه با درایت باعث شد، تا افرادی پاک نیت ، شجاع و بی ادعا گرد هم آیند. 
و مجموعه ا ی معتقد به ارزشهای دینی، اخلاقی و مدنی مطالبگر را شکل دهند. و عملگرایانه راه و منش سیاسی اصلاحی و اعتدالی را با وجود فقرشدید امکانات، فضای سخت سیاسی و هزینه های سنگین متصور یاری دادند. 
تا با نیات صادقانه برای اعتلای آرمانهای انقلاب اسلامی، اندیشه های امام ره و تحقق میثاق ملت یاریگر یاران در میدان انتخابات باشند.
یادم نمی رود وقتی ما و آن فقید سعید رئیس ستاد استانی مجموعه ی مجاهد و مظلوم را محروم  از دسترنج با توهمات و القات ارتجاعی قدرت طلب کردند‌. 
در جمع بزرگ سیاسیون استان و دولتمردان بر اجحاف روا شده طی سخنانی در حسینه ی جناب سنجری فریاد بر آرودیم. که ما ستادی ها تا استیفای حقوق استحقاقی رئیس  ستادیمان  جناب دکتر جادری از پای نمی نشینیم.
اما مرحوم دکتر جادری فقید سعید عملگرا و اخلاق مدار با وجود مجاهدت در آن برهه و محبوبیت کمترین تحریک و تاکیدی را نداشتند. که این رشته هم خود سر دراز دارد...
بارها توفیق داشتیم، در جمع و مراسمات خانوادگی ایشان که برای اعتلای شعائر دینی و محبت به اهلبیت ع برگزار می کرد، حضور بهم رسانیم. گاهاً ما را به تعجب و تامل وامی داشت، که چگونه با وجود مشغله های سنگین و سایر مسئولیت های سنگین به ویژه مدیریت عالی در استان استراتژیک هرمزگان مقید به برپایی می باشند. اما از آنجایی که ایشان مومنانه به ارزشها و اصالتها پایبند بودند همه ساله مصمم تر برگزار می کردند.
آن فقید سعید عملگرای مقید به ارزشهای دینی، عمل به اصول مدنی و اخلاقی با حفظ اصالتی های پویای فرهنگی، سیاسی و هویتی ناب عشایری بود.و دل فامیل، دوستان و هم استانی ها جا داشته و دارند.
روحشان شاد یادش گرامی و در پرتو عنایت خاصه ی اهلبیت ع با صالحان محشور گردند. فاتحه مع الصلوات.
یاری غمخوار و غمزده - محمدرضا چمن نژادیان

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
محمدرضا چمن نژادیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
comment
0
0
comment تغییر قانون( انتخابات) با طعم و بوی سیر و پیاز

در جهان امروزی که دهکده ای دمکراتیک و رسانه ای (مک لوهانی) شده است، و از آنجایی که در هیاتهای حاکمه برای اصلاح و ساماندهی مدنی امور ممالک خود در ابعاد داخلی و خارجی با مشارکت ملتها اهمیت خاص قائل هستند.
در چارچوب قوانین اساسی و جاری منافذ مشروعی برای تغییرات کلی و جزئی قوانین ومقررات با رفراندوم عمومی، ایالتی و صنفی پیش بینی شده است.
تا هم قوانین در اثر دخالت سلایق فردی و جمعی دچار لودگی و لوث شدن نشوند. و هم نقش مردم به عنوان صاحبان مملکت و مجریان واقعی می باشند، در تغییر مشارکت داده شود. و با رای اکثریت به تغییرات مشروعیت ایجابی یا سلبی ببخشند.
مکانیزمهای تغییرات مسالت آمیز معمولاً در قانون اساسی کشورها طراحی و تعبیه می شوند.
قانون اساسي همانطوری كه از نام آن پيداست جای بيان اصول كلي حكومت و طرح ريزی تشكيلات اساسي كشور است،
البته قوانین اساسي در يك تقسيم بندی به انعطاف ناپذير (سخت) و انعطاف پذير (نرم) تقسيم مي شود که ملاك اين تقسيم بندها چگونگي تجديد نظر (بازنگری) در قانون اساسی است.
در قانون اساسی سخت يا انعطاف ناپذير مراسم بازنگري (تجديد نظر) توسط مجلسی ويژه ای به نام مجلس مؤسسان، مجلس خبرگان يا به وسيله آراء مردم؛ «همه پرسی» يا مخلوطی از شيوه های مختلف انجام مي پذيرد. تقريباً كليه قوانين اساسي مدوّن انعطاف ناپذيری سختی دارند. قوانين اساسی سوئيس، فرانسه، آمريكا، ايران و... جزو قوانين انعطاف پذير سخت به شمار می آيند.
اما بهر طریق برای خروج از بن بستهای امور مملکت داری، راحتی زندگی عمومی و پرهیز از سخت شدن رابطه درونی حاکمیتها تنها راه رجوع به آراء عموم یا بخشی از مردم می باشد.
که معمولاً مکانیزمهایی برای انعطاف پذیری قوانین سخت و آسان با مشارکت خود ملت در قانون اساسی طراحی و دیده شده است. تا بن بستها در امور مختلف موجبات بحرانهای مدیریتی، اجتماعی و عصیان ملی را فراهم ننمایند.
چنانچه به عنوان مثال
*ایالت بادن ورتمبرگ در آلمان، پوشیدن برقع را برای دانش آموزان دختر در مکتب یا مدارس اسلامی به رفراندوم ایالتی گذاشته شد و یامردم دانمارک در سال 2015 برای قوانین امور داخلی و دادگستری اتحادیه اروپا به پای صندوق همه پرسی رفتند.در این رأی گیری که میزان مشارکت 71.9 درصد اعلام شده بود، علی رغم کمپین اکثر احزاب حاضر در پارلمان این کشور در راستای موافقت با اخذ نتیجه «آری»، 53.1 درصد از مردم به این همه پرسی «نه» گفتند.
در سوئیس قانون اساسی علاوه بر حقی كه به دو مجلس برای پيشنهاد تغيير قانون اساسي داده است به مردم نيز حق داده كه در صورت اقتضاء چنين پيشنهادی را مطرح كنند.كه یکی از ملاکها جمع آوری پنجاه هزار امضاء از شهروندان پیرامون موضوعی می باشد.‌که مجال شرح نیست.
حال با توجه و توضیحات فوق در کشور ما به واسطه ی تعدد مراکز تصمیم گیری و نگاه ایدئولوژیکی کار سخت تر است. و در باب اصلاح و تغییرات کلی و جزئی با مشارکت عمومی و رفراندوم کار پیچیده تر می باشد.
علاوه بر آن که نگاه ایدئولوژیکی کفه ی سلبی رجوع به مشارکت عمومی را سنگین تر کرده است.ریسک نوپایی در اخذ تصمیمات سخت ، کمی تجربه مشارکت واقعی با ذائقه ی مردمی و نگاه افراطی و تفریطی به نتایج رفراندوم باعث بالا رفتن حساسیتها شده است. چنانچه حساسیت به پیشنهاد و استقبال از رفراندوم برای تغیرلت و اصلاح امور را در حد خط قرمز بالا برده است.
تا جایی که در سالیان اخیر گاهی تصمیماتی بدون رجوع به آراء عمومی گرفته می شود . که برای بهبود و بهینه سازي روابط دولت و ملت شاید بهتر بود.
جهت تعمیق تعلق خاطر ملت و مشروعیت بخشی برای اجراء با مشارکت مردم انجام می گرفتند. و به افکار عمومی بهاء واقعی داده می شد.
تا قوانینی دستخوش تغییرات بصورت دستوری از سوی مراکز خاص حکومتی در افکار عمومی متصور نشود.
زیرا برخی از این تغییرات بنظر چالشی گشته و به لحاظ حقوقی مورد نقد کنشگران سیاسی و صاحب نظران بوده و می باشند.
چنانچه امروزه و در آستانه ی دو هفته مانده به ثبت نام کاندیدای ریاست جمهوری اسلامی یک مرتبه اعلام می گردد. قانون مربوطه و شرایط داوطلب شدن دستخوش تغییراتی اساسی شده است. ضمن اینکه قوانین و شرایط موضوعه با توجه به سنت اجرایی و انتخاباتی در ۴۲ سال گذشته با تمام معایب که داشته اند. تغییر آن قوانین بخش زیادی از ملت را بصورت دستوری بدون توجه به مشارکت و اراده ی اکثریت از داوطلب شدن محروم کرده است. لذا وفق درایت عالمانه، عقلانیت مشفقانه و میزان بودن رای ملت بهتر بود و‌میبایست.
صادر کنندگان دستورات برای تغییرات و اجراء فوری تامل و تعامل می داشتند. و به افکارعمومی، آراء حقوقدانان و مشارکت مدنی اثربخش ملت برای اصلاح و تغییرات کارشناسانه ی قوانین اهمیت می دادند، و با اهتمام استمداد می طلبیدند.
نه همچون قیمت گذاریهای بی ظابطه ی کالاها و سیر و پیاز در بازار عمل می‌کردند.
ومانند بی توجهی به قوانین عالمانه ی بازار، منافع تولید کننده و مصرف کنندگان به افکار عمومی و کنشگران بی توجهی نمی کردند.
بنابراین این تغییرات فی البداهه ای به نوعی در ذائقه ملت و کنشگران مدنی بجای خوشایندی، طمع و بوی بد سیر و پیاز را با تمام خاصیت می دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار