اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
شوشان - دکتر فاضل خمیسی :
اگر در اهواز هوس خوردن جگر و کله پاچه داشتی  میدان راه‌آهن راسته‌ی پذیرای این خواسته ی شماست، اگر دنبال غذاهای فست فودی جوان پسند هستی خیابان های ۱۳ و ۱۷ کیانپارس مملو از این اغذیه فروشهاست  ، چنانچه دوست داشتی مهمانی را به فلافل خوری دعوت کنی خیابان انوشه ی لشکرآباد که هم اکنون در کشور معروفیت خاصی پیدا کرده مقصد شما خواهد بود  ، یا اینکه بحمدالله با بهبود  وضع مالی تان دوست داشتی زنجیر یا انگشتری طلا برای هدیه دادن بخری بازار طلا فروشان خیابان طالقانی مقصد تو خواهد بود !
     اما ای وای!  اگر دنبال خرید کتابِ خاصی بودی ، باید بین سوو آن سوی شهر در کتابفروشی ها  آواره گردی زیرا برای این 
 «یار مهربان» هیچ راسته ای  در شهر اهواز پیش بینی نشده است!
 معمولا بدلیل اهمیت و تأثیرگذاری کتاب و کتابخوانی در ارتقاء فرهنگی و 
توسعه ی پایدار،  متوسط زمان مطالعه، آمار کتابخانه ها ، کتابفروشی و میزان فروش کتاب از شاخص های رُشد فرهنگی جامعه بشمار میآید . در یک بررسی اجمالی و مطالعه میدانی ، مشاهده شده در اکثر کلان شهرها به جز اهواز  راسته یا خیابانی برای کتابفروشی ها در نظر گرفته شده و اینگونه مکانها بعنوان مراکز فرهنگی و نه تجاری مورد حمایت مدیریت محلی قرار گرفته اند!
  بعنوان مثال در تهران خیابان و میدان  انقلاب ،  در اصفهان خیابان آمادگاه و چهارباغ و راه اندازی جمعه بازار کتاب در خیابان طالقانی ، درتبریز  خیابان امام  ، در مشهد  خیابان  و میدان کتاب  و  ... بیشتر کتابفروشی ها و انتشاران متمرکز بوده و به نوعی در خدمات رسانی به علاقمندان کتاب مشغول خدمت هستند.
 اگر کتابفروشی را بعنوان واسطه ی محصولات فرهنگی و اندیشه ای بشمار آوریم گذشته از اینکه مرکز استان خوزستان با حدود یک میلیون و نیم نفر جمعیت فاقد راسته ی کتابفروشان است ، باید اینرا اضافه نماییم که آمار کتابفروشی های استان نسبت  به میانگین کشور بسیار 
پایین تر است ، چگونه ؟! 
خواهشمندم به آمار ذیل برگرفته از 
« بررسی وضعیت کتابفروشی های کشور» که توسط آقای بهروز رسولی مورد پژوهش قرار گرفته و بصورت کتاب منتشر شده دقت شود :
 در کل کشور در حدود ۸۰۰۰ کتابفروشی وجود دارد که 
استان‌های تهران :  ۱۵۰۳ ــ اصفهان  : ۱۰۱۰ـ
 مازندران: ۶۲۳  ــ خراسان رضوی: ۵۵۱ ــ
آذربایجان غربی : ۴۲۴ ــ 
آذربایجان شرقی: ۴۰۲  و .... دارای کتابفروشی های فعال و تقریباً مناسب هستند  در صورتیکه خوزستان فقط با داشتن ۳۲۳ کتابفروشی که گفته میشود خیلی از آنها تعطیل و غیر فعال هستند به نسبت جمعیت  از استان‌هایی است که تعداد کتابفروشی هایش زیر متوسط کشور بشمار میآید.
  وقتی در افواه عام فرهنگی و ضرب المثل ها:  
اصفهانی ها  با شاخص حسابگری ، 
آذری ها با شاخص سختکوشی ، 
شیرازی هابا شاخص هنر و شعر ، 
مازندرانی ها با شاخص همیاری و تلاش خانوادگی و ... معرفی میشوند و برای خوزستان و اهوازی فقط از ویژگی خونگرمی و مهمان نوازی نام برده میشود، علیرغم ارج گذاری به این روحیه ی 
سخاوت مندی  اما با مقایسه بین استانها نشان داده شده این توصیف هاهیچ کدام برای پیشرفت فکری و فرهنگی و حتی عمرانی یک جامعه خوزستانی  ضرورت بشمار نیامده و در خیلی جاها این روحیه ها باعث نوعی  هزینه و درماندگی نیز شده است ، وقتی مرد خوزستانی برای مهمانش گوسفند دو میلیونی سر میبرد و در فرستادن دخترش به کلاسهای تقویتی یا تهیه وسایل آموزشی درمانده است این دیگر سخاوت و مهمان نوازی نبوده و عین بی تدبیری در مدیریت اقتصادی است ،  در این موارد و آسیب شناسی رفتارهای سنتی  نیاز به بحث و گفتمان عمیق تری است که در حوصله و موضوع این مطلب نمی گنجد.
  اگر خواهان ترقی همه جانبه هستیم باید گفت  همانطور که خیابان انوشه ی فلافل فروشی و خیابان ۱۷ کیانپارس برای فست فودی  در مدت کوتاهی رونق و معرفی  میشوند  ضروری برای امور فرهنگی نیز گام های مؤثرتری برداشت ، اگر خوزستان مهد تمدن اولیه است لازم است نمودهای این افتخار در ارائه و اقدامات اندیشه گرا و فرهنگی نمایان شود . 
 اگر روزی توانستیم تعداد مراکز 
فرهنگی مان را از تعداد غذا فروشی ها افزونتر سازیم و مشتری کتاب از 
مشتری کباب بیشتر بود یقین بدانید آنروز عدالت و پیشرفت لایق این سرزمین خواهد بود...
              
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار