اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
شوشان - ملک محمد مکوندی:

اگر به روند پیشرفت مذاکرات برجام درسه زمینه ی "هسته ای" "رفع تحریم" و"صلح منطقه ای،" بین ایران و ۱+۵ و عربستان، امارات، مصر، اردن که عنقریب تصویب واعلام می گردد، توجه فرمابید، انوقت خدای متعال را سپاسگزار خواهیم بود که چه لطفی کرده، تندروها و کاسبان تحریم و مخالفین برجام، ظریف را خفه نکردند و تنها به پخش نوار صوتی انهم بصورت ناقص بسنده کردند. سوال بسیار مهم، مهم، مهم، ایا این مذکرات در این سطح و به این روش و با این مقامات، انهم بصورت فشرده بدون نظر مقام معظم رهبری صورت می گیرد؟ محال است چنین امری به این مهمی بدون اطلاع و نظر ایشان باشد.

میزان ساعات جلساتی که بین مقام معظم رهبری، رییس جمهور، وزیر خارجه و تیم مذاکر کننده در مورد جزییات مذاکرات صورت می گیردازجلسات اصلی برجام بیشتر است.

واقعا چه دست هایی در کار است که نمی خواهند این توافق نجات بخش اقتصادی و اجتماعی به سر انجام برسد. روابط متوازن با ابرقدرت های شرقی و غربی به منظور عدم استفاده ابزاری از ایران  نشان از تدبیر، عقل و علاقه به منافع ملی دارد.چه گروه هایی و با چه مقاصدی مخالف این روند هستند؟

سخنان بایدن در مبارزات  انتخاباتی ریاست جمهوری  امریکا و مخالفت او با خارج شدن ترامپ از برجام و تاکید  برادامه حضور امریکا در گروه ۱+۵ این امیدواری را ایجاد نمود که با توجه به تجربه تلخ دو دولت ایران و امریکا از مخالفین داخلی برجام در هردو کشور و تخریب برجام توسط عوامل بیرونی ازجمله عربستان، امارات، اسراییل "حالا هم که متوجه شدیم روسیه". زمینه برای احیا برجام فراهم خواهدشد.

فهم دقیق رییس جمهور، وزیر خارجه و تیم دیپلماسی او از ماهیت نظام جهانی و مناسبت های میان قدرت های بزرگ، شناخت عینی انها از واقعیت های موجود و تمرکز بر توانمندی های کشورخود، می تواند مملکت را از وضعیت بحرانی، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی موجود عبور دهد.

انهم با موافقت و کمک مقام معظم رهبری.و الی با وجود کارشکنی های دولت پنهان و دولت موازی در کشور، عبور از بحران غیر ممکن است. بنظر می رسد اقای متکی هرچه کمتر در مورد ظریف حرف نزند، سنگین تراست، او یک دیپلمات بود.

نباید اینقدر اتش بیار معرکه باشد.اگر بحث بر انتقاد باشد شما بهتر است در مورد کشورهای مالدیو، بورکینافاسو، گینه ی بیسائو، اتیوپی، و همان سنگالی که در انجا عزل شده اید اظهار نظر فرمایند."بیشه برجام" با حضور تمام ابر قدرتها جهان "جای شیران نری چون ظریف و تیم اش است،" نه شما، تازه به  اهمیت اقدام احمدی نژاد مبنی برعزل شما درسنگال پی میبریم بنظر نمی رسد از گندم ری چیزی نصیب شما بشود.

اگر رییسی هم رییس جمهور بشود،با تدبیری که دارد، نه گمانم شمارابعنوان وزیر خارجه انتخاب کند.!!!!

کیفیت حکومت ها را نه براساس  دوستی و یا دشمنی با امریکا، بلکه براساس عملکردشان در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورخودمی سنجند.

قرار گرفتن ایران درموقعیت دشمن شماره یک امریکا، هزینه های زیادی تا کنون به ایران تحمیل نموده است.

با توجه به استراتژی تیم بایدن، ازجمله تونی بلینکن وزیر خارجه، خانم شرمن قائم مقام وزیر خاجه، رابرت مالی و مذاکرات محرمانه ی انها با نمایندگان سنا و کنگره و از همه مهمتر تغییرات ایجاده شده درطی چهار سال گذشته در منطقه، از جمله صلح ابراهیم بنفع امریکا، انها تنها به برجام۹۴  اکتفا نخواهند کرد.

امریکا با توجه به گفته های محرمانه تونی بلینکن و شرمن درکنگره و سنا، استراتژی جدید خود در مورد مذاکرات برجام را بر دو محور استوار ساخته است. "برجام" و "برجام پلاس."

در موضوع برجام امریکا حاضر به پذیرش بندهای برجام ۹۴ با همان شرایط قبلی نمی باشد. چرا که محدودیت های قید شده برای ایران در زمان انعقاد برجام سال ۹۴ بین ۸ تا ۱۵ سال در نظر گرفته شده بود.

اما با گذشت ۴ سال از زمان خروح ترامپ از برجام، برخی از محدودیت ها بین ۳ تا ۵ سال دیگر منقضی خواهند شد. امریکا نمی خواهد به چنین برجامی بپیوندد.

لذا مذاکرات برجام ابتدا بصورت محرمانه بین نمایندگان ایران و امریکا و در ادامه ی ان در وین با حضور کلیه اعضا البته با مذاکرات غیر مسقیم ایران و امریکا در حال انجام است.

به منظور تسریع در روند گفت و‌گوها، دو گروه کارشناسی در دوحوزه "لغو تحریم ها" و "هسته ای" بصورت فشرده تشکیل شد.

اما بنا برضرورت و سرعت در انجام کار، گروه کارشناسی سوم،  بنام گروه کارشناسی"ترتیبات اجرایی"برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت  امریکا به برجام تشکیل شد.

به گفته ی نماینده روسیه به منظور تسریع در مذاکرات برجام ۹۴ موضوع برجام پلاس در این قسمت از مذاکرات کنار گذاشته شد.

بخش مربوط به برجام ۹۴ به خوبی و با تعامل و سرعت زیاد در حال توافق بوده و به قول اقای  روحانی در نقطه اوج خود قرار داشت، مخالفین داخلی در ایران با هماهنگی مستقیم یا غیر مستقیم رفقای خارجی خود نسبت به ربودن فایل صوتی وزیر خارجه و انتقال ان به شبکه های بیگانه (این مصاحبه درنهاد ریاست جمهوری از کلیه وزرا و معمولا برای ثبت در تاریخ و انتقال تجربیات به دولت بعدی تهیه شده بود،) و پخش قسمت های گزینشی انهم در استانه توافق نهایی برجام، همچون دور قبل قصد اخلال و برهم زدن توافقات را داشتند، حال انکه تمام حرف های ظریف بر اساس واقعیات، صداقت، راستگویی، عنوان شده است.

که حدود ۸۰ درصد مطالب انرا مردم عادی هم می دانستند، اما قرار برافشا و سو استفاده دشمنان از ان نبوده است.

اگر صحبت های ظریف در فایل ۷ ساعته پخش شود، معلوم می گردد که ایشان نه تنها مطلب نامربوط و خلاف واقع بیان نفرمودند، بلکه در قسمت های مختلف از فایل صوتی، سخن از روابط حسنه خود و سردار سلیمانی به میان اوردند.

اگر قرار است تجربیات برای ایندگان  مورداستفاده قرار گیرد، باید بر مبنای واقعیات باشد، نه در معذورات و سانسور.

برخلاف توطئه، هیاهو و جنجال کاسبان تحریم و ارمان گرایان تقدس گرا خوشبختانه مذاکرات در حال پیشرفت است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار