شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
شوشان - علی عبدالخانی :
در آستانه انتخاباتِ قبلی مجلس و بنا به یک مناسبت کاملاً غیرمرتبط به انتخابات در جایی دعوت شده بودم. در حالیکه جوِ آن میهمانی خوب و فضا آرام بود، ناگهان سر و کله ی دو بوقِ ارزانِ تبلیغاتی که اساساً دعوت نشده بودند پیدا شد و از همان لحظه فضا بطور کامل تحت تاثیر حضورِ نامبارک آنها قرار گرفت. با آمدن آن متملقانِ معلوم الحال و اجیرشده، به تدریج همه ی آن آرامش و شیرینی جلسه و پذیرایی خوبِ میزبان به کام حاضران تلخ شد.

بوقچی اول خود را روانشناس و تحلیلگر تبلیغات انتخاباتی و متخصص در زمینه های مختلف از سیاست خارجی گرفته تا هنرهای تجسمی معرفی کرد. بوقچی دوم هم خود را شاعر و ادیب، و متخصص در فلسفه و منطق، جامعه شناس و مهمتر از همه خود را صدای محرومان معرفی کرد، بدون آنکه برای نسبتش به محرومان و چگونگی اخذ نمایندگیشان دلیلی ارایه کند!. آنها صرفاً به قصد القای دروغهایشان به اشخاصِ حاضر در آن جلسه آمده بودند.

بوقچی دوم که شخصی حراف و عصبی مزاج نشان می داد، یکریز و بدون وقفه تاکید می کرد که گزینه ی مورد نظرشان یک فیلسوفِ به تمام عیار و یک منطقدانِ بزرگ است. بوقِ دوم برای اثبات نظرش که واقعاً گزینه اش فیلسوف است یا فیلسوف بودن چه برتری و مزیتی برای حوزه ی انتخابیه دارد نیز دلیلی نداشت!.

این بوق که خلاف واقع گویی از سر و رویش می بارید، به آنچه گفته بود اکتفا نکرد و ادامه داد: آیا می دانید که گزینه ی ما مردی حکیم، شجاع، پاکدست، عادل، روشنفکر، سیاستمدار، برنامه ریز، مدافع محیط زیست و مدافع به حق جامعه زنان و از همه مهمتر روحِ بسیار لطیفی دارد؟. آیا در کُلِ کشور فیلسوفی با این همه فن و فضیلت و حکمت می توانید پیدا کنید؟!

درحالی که حماسه سرایی و خطابه ی بدون سند و دلیلِ آن بوقِ وراج پایانی نداشت، پیرمردی خوش پوش و موقر از صدر مجلس خطاب به آن سخنران!! گفت: از شما بعنوان یک جوان با آن همه دانش و تخصص، سئوالی دارم. فلسفه چی هست و به چه درد ما می خورد؟
بوقِ مورد بحث اینگونه پاسخ داد: " فلسفه یعنی اگر روزی ۴۳ دقیقه زیر آفتاب قدم بزنید دیگر اصلا نیاز به دوا و درمان نخواهید داشت و خوابهای کابوسی هم نخواهید دید و اگر پا درد دارید آن هم خوب می شود؟ "

پیرمرد که لبخندی بر لب داشت، گفت: ایکاش زودتر می دانستیم که فیلسوفها از پزشکها هم بهترند و چقدر خوب درد پاهایمان را درمان می کنند اما باید بدانید که خوابِ ما خوب است و کابوس هم نمی بینیم بشرط آنکه شما خلافِ واقع گویانِ مردم آزار محفل آراممان را به کابوس تبدیل نکنید. تقاضا می کنم فوراً به سوی فیلسوفتان برگردید. شما و امثال شما بهترین وسیله برای نابودی کامل چنین کاندیداها و بیزار کردن هرچه بیشترِ مردم از آنها هستید.

در آستانه ی انتخابات شورا، وضعیت حاکم بر بخشهای زیادی از فضای مجازی بواسطه این قبیل بوقچیانِ چاپلوس و پررو بشدت آلوده شده و به نظر می رسد بهترین شیوه، بکارگیری روشِ آن پیرمردِ باوقار و خوش پوش مبنی بر به چالش کشیدن بوق بدستانِ مواجب بگیر و سپس طردشان از جلسات حضوری یا گروه ها و مجموعه های مجازی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار