شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
در دنيا 20 ميليون بيمار مبتلا به سل و 8 تا 10 ميليون مورد جديد ساليانه وجود داشته است كه ساليانه 2 تا 3 ميليون مورد از اين تعداد، منجر به مرگ مي‌شود.

شوشان: رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: بيماري سل در 5 سال گذشته در استان خوزستان با روند افزايشي روبه‌رو بوده است و از 16.6 به 18.7 در هر 100 هزار نفر رسيده است.

دكتر محمد علوي در نشست خبري درباره بيماري سل اظهار كرد: بيماري سل شايع‌ترين بيماري عفوني در بين افراد بالغ در سطح جهان است، به گونه‌اي كه از هر 3 نفر 1 نفر به عامل ايجادكننده اين بيماري يعني باسيل سل آلوده است.

وي توضيح داد: آلودگي به اين باسيل، معادل با بيماري نيست. وقتي باسيل وارد بدن مي‌شود ممكن است فرد هيچگاه بيمار نشود و يا ممكن است عامل بيماري به صورت نهفته در بدن وجود داشته باشد و در مرحله‌اي از زندگي بروز يابد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز درباره آمار مبتلايان به بيماري سل در جهان و در كشور گفت: در دنيا 20 ميليون بيمار مبتلا به سل و 8 تا 10 ميليون مورد جديد ساليانه وجود داشته است كه ساليانه 2 تا 3 ميليون مورد از اين تعداد، منجر به مرگ مي‌شود.

علوي اظهار كرد: در ايران طبق بررسي‌هاي انجام گرفته در سال 1391، تعداد كل بيماران مسلول 10 هزار و 987 نفر بوده است كه در كشور شناسايي شدند؛ اين رقم در خوزستان 580 نفر بوده است يعني 14.5 در هر 100 هزار نفر در سطح كشور و 18.7 در هر 100 هزار نفر در سطح استان خوزستان بيمار مبتلا به سل شناسايي شده است.

 وي بيماران مبتلا به سل را به دو دسته خلط مثبت و خلط منفي تقسيم كرد و گفت: افرادي كه در ترشحات تنفسي خود باسيل سل دارند را بيماران سل ريوي خلط مثبت و به بقيه نيز بيماران سل ريوي خلط منفي گفته مي‌شود. تفاوت اين دو دسته در واگير بودن بيماري آنها است.

رييس مركز بهداشت خوزستان تصريح كرد: اگر بيماران سل ريوي خلط مثبت كه بيماران انتقال‌دهنده بيماري سل هستند، شناسايي نشوند؛ ساليانه مي‌توانند 15 تا 20 نفر ديگر را به سل مبتلا كنند.

وي گفت: عدم شناسايي بيماران سل ريوي فعال خلط مثبت، خطر انتشار عفونت در جامعه را به دنبال دارد و چرخه انتقال عفونت را برقرار مي‌كند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تعداد بيماران خلط مثبت كشور را 5 هزار و 386نفر از كل 10 هزار و 987 نفر مبتلا به سل اعلام كرد و ادامه داد: آمار بيماران خلط مثبت در خوزستان برابر با 310 نفر از مجموع 580 بيمار مسلول استان است.

وي اضافه كرد: تعداد اكثريتي بيماران سل ريوي خلط مثبت كه امكان سرايت بيماري را ايجاد مي‌كنند، به منزله هشداري است كه بايد چاره‌اي براي آنها انديشيد. همچنين از ميان اين 310 نفر، 70 نفر آنها در زندان‌هاي خوزستان يافت شده‌اند.

علوي درباره برنامه‌هاي مركز بهداشت خوزستان در راستاي جلوگيري از شيوع سل گفت: يكي از معيارها، بالا بردن تعداد نمونه‌گيري از افراد مشكوك به سل است كه در حال حاضر اين ميزان 75 درصد در استان خوزستان است.

رييس مركز بهداشت خوزستان افزود: به بهورزها در مراكز بهداشت روستايي نيز آموزش داده شده است تا در صورتي كه بيش از 2 هفته از سرفه كردن فردي مي‌گذرد، از وي نمونه خلط گرفته شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز متوسط سن ابتلا به سل را در خوزستان برخلاف انتظار كه 50 سال پيش‌بيني مي‌شده است، 35 سال اعلام كرد و گفت: از علل پايين آمدن سن ابتلا به سل مي‌توان به پايين آمدن سن اعتياد، بالا رفتن آمار بيماران HIV و ايدزي، فقر و تغذيه نادرست و به طور كلي عوامل تضعيف‌كننده ايمني بدن اشاره كرد.

علوي از ديگر موارد نگران‌كننده راجع به بيماري سل را مقاوم شدن ميكروب اين بيماري در مقابل داروها اعلام كرد و ادامه داد: چنين ميكروب‌هايي علاوه بر مختل كردن روند درمان، هزينه‌هاي زيادي را نيز دربردارند چرا كه درمان ارزان بيمار سل حساس را به درگيري با بيماري سل مقاوم تبديل مي كند.

وي درباره برنامه‌هاي مركز بهداشت در اين زمينه توضيح داد: براي در نطفه متوقف كردن بيماري سل و شناسايي كانون‌هاي آلودگي، به عوامل انساني، بودجه و آزمايشگاه‌هاي مجهز نياز است كه خوشبختانه در ايران برخلاف بسياري از كشورها، مراحل درمان براي بيماران رايگان است.

رييس مركز بهداشت خوزستان از تاسيس آزمايشگاهي پيشرفته در منطقه كمپلو اهواز تا يك ماه ديگر خبر داد و گفت: آزمايشگاه مقابله با سل در حال راه‌اندازي است تا با كشت ميكروب‌هاي مقاوم در برابر دارو و انجام مطالعات لازم از پيدا شدن موارد ميكروبي مقاوم در برابر سل جلوگيري شود و داروهايي متناسب با نوع ميكروب به بيمار داده شود.

منبع: ایسنا

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار