اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
شوشان - علی عبدالخانی:

طبق قانون نماینده مظهر قانونگذاری و جزیی از قوه تقنینی و محافظ قوانین و مقررات است. از جهت حقوقی نماینده وکیل مردم است و مهمترین صفت و خصلت یک‌ وکیل امانتداری و صیانت از منافع مردم از جمله آراء آنهاست.

از دیدگاه حقوقی دستِ تصرف نماینده تا زمانی که امین مردم باقی مانده باشد، امانی است و به محض خروج آن دست از دایره ی امانتداری، آن دست ضمانی می شود. بعبارت دیگر نماینده ضامن فعل و اقدام خود خواهد شد.

از منظر اخلاق و عرف بویژه در مبحث شمارش آراء شورای اسلامی شهر اهواز، اقتضای عقلانی آن است که نماینده در قامتِ انسانی شهامتمند  و اخلاق مدار و شجاع ظاهر بشود و بدور از منافع فردی همه ی شبهه ها و شائبه هایی که طی دو روز گذشته در حال تکرار است را مرتفع کند و آرامش و اعتماد را به مردم و نامزدها بازگرداند. متاسفانه این نقش بدیهی و ابتدایی از سوی نمایندگان اتفاق نیفتاد.

این غیرقابل توجیه است که نتایج شورای شهر تهران بطور رسمی استخراج و اعلام  اما مردم و نامزدهای انتخاباتی اهواز کماکان در اضطراب باقی بمانند و با اطلاعات نارس و بصورت قطره چکانی بر شدت استرسشان افزوده شود !.

مگر سیستم الکترونیکی اهواز با سایر کلانشهرها و پایتخت فرق می کند و اگر چنین است این مسئولیت متوجه کدام جهت است. چرا اصل و اساس ایراد به سمع و نظر مخاطبان نمی رسد؟ دلیل این بایکوت بی سابقه ی خبری چیست؟

اصولاً عهد و پیمان شرعی و قانونی و اخلاقی یک نماینده ی مردمی اقتضا می کند که با تمام توان زایل کننده شبهه یا شائبه دخالت احتمالی در امر انتخابات از سوی خود یا دیگران باشد که متاسفانه چنین نیت و قصدی در نمایندگان اهواز طی دو روز گذشته دیده نشده است.

بعید است که نماینده های ما ندانند که موضعگیری به نفع یک یا چند کاندیدای شورا چنانچه صحت داشته باشد، حتی با انتفاعی ترین معیارها باز به هم به ضرر نماینده تمام می شود زیرا در میان مدت بسیاری از کاندیداهایی که تصوری مبنی بر جابجایی رای خود دارند هرگز این ذهنیت را فراموش نخواهند کرد و حداقل در فصل انتخابات مجلس به شیوه ای مدنی در مقابل آنچه تضییع حقشان تلقی می شود خواهند ایستاد که با توجه به تعداد زیاد آن کاندیداها و منسوبانشان به بزرگترین مزاحمان انتخاباتی نماینده های مورد نظر تبدیل خواهند شد لذا رفتار نمایندگان با این سنجش مصلحتی نیز منطبق نیست.

شکی نیست که چنین اشخاصی چنانچه به باوری مبنی بر قصور یا تقصیر نماینده یا نمایندگان اهواز در زمینه شمارش آراء برسند قطعاً بشکل بسیار جدی خواهند توانست به سبد آراء نمایندگان موردنظر در آینده صدمه بزنند.

نماینده های مردم در مجلس نیز نامزد بودند و حال و روز کاندیداهای امروز اهوازی را داشتند و بهتر می دانند که هزینه ی وقت، اعتبار و اموال در یک چارچوب قانونی به چه معناست بنابراین آنها حق دارند همچون سایر شهرهای کشور به نتایج واقعی انتخابات شورای شهر دسترسی داشته باشند.

ادامه ی دلهره و اضطراب نامزدها با هیچ معیاری همخوانی ندارد و قابل قبول نیست. منافع کلان حاکمیت در تعمیم اعتماد عمومی است که باید مافوق منافع فردی و محفلی اشخاص باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار