اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
رییس مرکز بهداشت خوزستان؛
رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تزریق واکسن شاید از ابتلا به بیماری جلوگیری نکند اما تا ۹۹ درصد از بروز مرگ جلوگیری می کند.
دکتر سیدمحمد علوی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار داشت: زمانی که یک ویروس در جامعه تداوم داشته باشد فرصت جهش پیدا کرده و بسیار خطرناک می شود، ابتدا کرونای نوع چینی در جهان گسترش یافت و سپس سوش انگلیسی و اکنون سوش غالب در دنیا کرونای دلتا یا همان نوع هندی است.

وی با بیان اینکه فرق کرونای دلتا با ویروس های قبلی در راه انتقال آن است افزود:سرعت سرایت این ویروس از یک بیمار به بیمار دیگر نسبت به نوع انگلیسی ۱۴۰ تا ۱۶۰ درصد بیشتر است همچنین دوره کمون آن نسبت به ویروس های قبلی کوتاه‌تر است یعنی بیمار سریعتر به حالت بالینی و بستری کشیده می شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه علائم بالینی ویروس نوع دلتا متفاوت از نوع قبلی است گفت: بر خلاف ویروس نوع انگلیسی آبریزش بینی در ویروس دلتا بسیار زیاد اما از بین رفتن حس چشایی و بویایی در آن کمتر است لذا به محض بروز این علائم باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنیم. در شرایط موجود هرگونه علائمی مثل سرماخوردگی کرونا بوده مگر خلاف آن ثابت شود. در ویروز نوع هندی تمام اعضای خانواده درگیر می شوند و نباید تصور کرد که کودکان و نوجوانان به این بیماری مبتلا نمی شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از گذشت ۱۷ ماه از اپیدمی کرونا، هنوز عده ای از مردم این بیماری را به خوبی نمی‌شناسند و سواد سلامت مردم در این زمینه بالا نرفته است. ویروس نوع دلتا در مقابل واکسن ها مقاوم بوده و فردی که قبلا کرونا گرفته احتمال ابتلای مجدد دارد.

علوی گفت: انجام واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری بسیار مهم است اما نباید تصور کرد که بعد از تزریق واکسن، می توانیم پروتکل ها را رعایت نکنیم. تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت نابودی این ویروس را اعلام نکند باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

۵۴ درصد موارد ابتلا به کرونا در خانواده ها است

وی با بیان اینکه خودداری از حضور در تجمعات باید در دستور کار قرار گیرد افزود: متاسفانه مجالس عزا و عروسی با تعداد بالا همچنان در استان اجرا می‌شود و این موضوع یکی از راه های انتقال بیماری به شمار می رود. در حال حاضر ۵۴ درصد موارد ابتلا در خانواده ها و ۱۸ درصد از ترددهای درون و برون شهری است همچنین اماکن عمومی مثل ادارات، مطب ها، بانک‌ها و ... از دیگر راه‌های انتقال بیماری می باشند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اعمال پروتکل ها و محدودیت های کرونایی را راهکاری مناسب برای جلوگیری از انتشار بیماری دانست و گفت: حدود ۷۵ درصد از ۵۰۰ روز اخیر که با اپیدمی کرونا مواجه شده ایم، در موج بیماری قرار داشتیم و متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان مناسب نیست.

وی افزود: خوزستان شرایط اقلیمی متفاوتی نسبت به استان های دیگر داشته و به همین دلیل در هر موج بیماری قسمتی از استان درگیر می شود. هیچ استانی مثل خوزستان از مرز زمینی، دریایی و هوایی برخوردار نیست در حالی که این موضوع به ورود ویروس کمک می کند لذا اگر دولت ها و حاکمیت به این تفاوت ها توجه نکنند دچار مشکلات جدی تری می شویم به همین دلیل سهم ما در واکسیناسیون و کیت های آزمایشی باید بیش از استان های دیگر باشد.

علوی گفت: پیش از این مسئولان وزارتخانه اعلام کرده بودند که استان های مرزی سهم بیشتری در واکسیناسیون دارند لذا انتظار داریم این وعده هر چه سریعتر عملیاتی شود. قطعا موضوع واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی، اعمال محدودیت‌های و آموزش به مهار و کنترل بیماری کمک می کند

وی با اشاره به اینکه لازم است که سواد اجتماعی، معنوی و رسانه ای افراد جامعه در بحث کرونا و پیشگیری از این بیماری بالا برود افزود: ما همچنان در بحث سواد رسانه ضعیف داریم و متاسفانه افراد بدون توجه به عواقب آن، یک مطلب را در فضای مجازی منتشر و ناامیدی را با اخبار منفی در جامعه رواج می دهند که سیستم بدنی فرد را به هم می ریزد.

۳۴ درصد مردم خوزستان تمایل به دریافت واکسن ندارند

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه اثربخشی سواد سلامت به مراتب بیشتر از رعایت پروتکل های بهداشتی است گفت: پیش از این ۴۴ درصد مردم استان تمایلی به دریافت واکسن نداشتند اما با کارهای فرهنگی که صورت گرفت سطح سواد سلامت مردم بالاتر رفت و این میزان به ۳۴ درصد کاهش یافت اگرچه هنوز در برخی از شهرهای استان مردم تمایلی به واکسن ندارند در حالی که کشور هزینه بسیار زیادی برای خرید واکسن انجام می دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه شنیده می شود که از مردم ۲۰۰ میلیون ریال گرفته می‌شود تا در مرز ارمنستان به آنها واکسن تزریق شود در حالی که پوشش واکسیناسیون این کشور ۱.۷ دهم درصد است لذا از هم استانی های عزیز تقاضا دارم که به اینگونه مسائل توجه نکنند.

علوی با اشاره به اینکه موج اول بیماری در استان ۱۱۷ روز و موج های دوم و سوم به ترتیب ۱۰۵ و ۱۶۱ روز طول کشید افزود: در سه موج بیماری ۹۱ روز در پیک بودیم که تجربه بسیار بدی بود لذا نباید بگذاریم موج بعدی بیماری وارد استان شود. متاسفانه چون اپیدمی بیماری طولانی شده مردم نسبت به رعایت پروتکل ها بی تفاوت شده اند لذا رسانه‌ها باید با تبلیغات گسترده و ایجاد محتوا مانع ترویج عادی انگاری در بین مردم شوند.

کاهش ۸۰ درصد میزان مرگ و میر سالمندان با انجام واکسیناسیون

وی افزود: در موج اول بیماری از هر ۱۰۰ نفر بستری ۲۲ نفر فوت می‌کردند اما اکنون تجربه بیشتری داریم و آمار فوت ما به مراتب کمتر شده است. حدود ۱۲.۶ درصد عفونت ها در افراد بالای ۶۰ سال رخ می دهد ولی بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرها در همین گروه سنی است لذا اگر بتوانیم این افراد را واکسن بزنیم جلوی ۸۰ درصد مرگ را گرفته ایم. زمانی روزانه به طور متوسط ۲۷ تا ۳۰ مرگ داشتیم اما اکنون تعداد فوتی های ما در روز به ۴ تا ۵ مورد رسیده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه متوسط میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان حدود ۶۰ درصد بوده که بسیار پایین است گفت: در برخی از شهرستان های استان میزان رعایت پروتکل ها ۴۵ درصد است در حالی که میزان مطلوب ما ۹۵ درصد می باشد که مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.

وی افزود: طی هفت روز گذشته در شهرستان‌های هویزه، شوشتر، خرمشهر و اندیمشک به ترتیب ۲، ۶، ۱۰ و هفت مورد مراسم بزرگ برپا شده است همچنین در بازه زمانی ۲۷ اسفند تا ۱۶ تیر امسال در شهرستان های اندیمشک و ایذه به ترتیب ۱۲۰ و ۱۱۸ مراسم بزرگ برپا شده است که آمار بسیار بالایی است.

علوی بیان کرد: اولین واکسنی که به دست ما می‌رسد بهترین واکسن است لذا از مردم و گروه سنی سالمندان تقاضا داریم در تزریق واکسیناسیون کوتاهی نکنند.

وی با بیان اینکه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی علمی ترین طرح پیشگیری از بیماری در کشور است افزود:  در این طرح بیش از ۶ هزار نیرو در قالب ۲ هزار و ۱۰۲ تیم رهگیری، نظارتی و مراقبتی در حال فعالیت هستند و اگر این تیم ها به خوبی کار کنند قطعا شاهد نتایج بسیار خوبی در کشور خواهیم بود. 

طرح شهید سلیمانی مانع بستری شدن ۲۴ هزار بیمار در بیمارستان ها شد

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: فعالیت های طرح شهید سلیمانی در موج سوم بیماری مانع از بستری شدن ۲۴ هزار بیمار در بیمارستان های استان شد. در این طرح به ازای یک بیمار ۱۲ بیمار سرپایی را شناسایی می‌کردیم که این میزان اکنون به چهار تا پنج مورد رسیده است همچنین به ازای یک بیمار از ۱۰ نفر تست گرفته می شد که این رقم اکنون به سه نفر رسیده است لذا حمایت تمامی دستگاه های اجرایی از این طرح لازم است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مسئله در بهداشت، مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی است افزود: با وجود اینکه بارها مصوب شده که دستگاه های اجرایی باید از طرح شهید سلیمانی حمایت کنند اما متاسفانه مصوبات رعایت نمی شود که این موضوع نشان می دهد خیلی از مسئولین ما هنوز خطر را درک نکرده اند.

علوی در پایان گفت: اگرچه وضعیت استان به لحاظ بیماری در شرایط پایداری قرار دارد اما این موضوع نباید باعث عادی انگاری شود.

در حال حاضر سه شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۱۰ شهرستان زرد کرونایی هستند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار