اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
در حاشیه ی مشکلات اخیر در استان؛
شوشان - صادق باقری:

شرایط اخیر در عدم مدیریت بهینه و منسجم منابع آب و انرژی و مشکلات پیش آمده برای تالاب هورالعظیم و همچنین کشاورزی و معیشت مردم در استان، بار دیگر نشان داد که مدیریت کلان استان مهمی چون خوزستان بدون بهره گیری از صاحب نظران و اهل فکر و متخصصین امر میسر نیست و از رهگذر خرد جمعی است که می توان با چالش های مختلف که گاه در هم تنیده شده اند مواجهه ای موفقیت آمیز داشت.

در میان مشاوران استاندار سابق خوزستان، چهره های برجسته ی علمی و اجتماعی حضور داشتند که بی هیچ چشمداشتی و بدون آنکه حقوقی دریافت کنند، مدیریت استان را در اتخاذ سیاست ها و تصمیمات یاری می رساندند.

هنوز مشخص نیست استاندار جدید خوزستان که در تجارب مدیریتی پیشین خود، با ابرچالش ها و مشکلات در هم تنیده، آنچنان که خوزستان شاهد آنست، روبرو نشده بود، چرا بگونه ای شتابزده و بدون هیچ پایشی احکام مشاوران استاندار را لغو نمود در حالیکه هم اندیشی با آنها هیچگونه هزینه ی مادی برای استانداری نداشت.

همگان دکتر مهدی قمیشی را می شناسند و می دانند که او از چهره های برجسته دانشگاهی کشور و پیشگامان علمی صیانت از رودخانه های خوزستان بوده است و مشورت های او در تصمیمات مسئولان استانی، در مواجهه و مباحثه با مسئولان وزارت نیرو و همچنین با مدیران و نمایندگان اصفهانی بسیار کارساز بوده است. گرچه استاندار با دعوت از وی در جلسات ستاد مدیریت بحران تلاش نموده بگونه ای اشتباه خود در لغو احکام مشاورین را جبران نماید.

دکتر احمد سواری مشاور استاندار سابق در امور تالابها نیز یکی از این مشاوران است که مدیریت استان امروز به او نیاز دارد.

البته مشاوران استاندار سابق حوزه های کاری دیگری را هم پوشش می دادند که از آن جمله دکتر مهرعلیزاده استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز است که حضورش در راهبری جلسات اقتصادی در حوزه های اشتغال، تولید و...بسیار کارساز بود و شخصا وضعیت مصوبات ستادهای استانی را شهرستان به شهرستان بررسی و پیگیری می کرد و مشورت های لازم را به استاندار ارائه می کرد.

در لیست مشاوران افراد برجسته دیگری نیز هستند که پرداختن به آن، موضوع این یادداشت نیست.

غرض آنست که اتفاقات اخیر خلاءهایی جدی در مدیریت کلان استان را نمایان ساخته است که شاید بتوان گفت مهمترین دلیل این ضعف مدیریت، عدم استفاده از توان و ظرفیت صاحب نظران و بهره نبردن از نعمت خرد جمعی است. چه بسا اگر مدیریت استان خود را از وجود صاحب نظران دانشگاهی بی بهره نمی دید امروز شاهد ناهماهنگی ها، بی برنامگی ها و تصمیمات نادرست یا بی موقع نمی بودیم و هورالعظیم اینگونه بی رمق نمیشد.

بنظر می رسد استاندار محترم خوزستان در این فرصت باقیمانده و استاندار بعدی خوزستان، اشتباه کنار گذاشتن مشاوران را جبران کنند و بجای برخورد فله ای با اهالی علم و اندیشه، اگر نظرات اصلاحی در این خصوص دارند آنرا ساری و جاری نمایند.

خوزستان سرشار از نیروی انسانی دانشمند و عالِم است و از سر اتفاق غالبا هم برای یاری رساندن در حل مشکلات استان چشمداشتی ندارند، گرچه اگر داشته باشند هم در قبال منافعی که به استان می رسانند و ضررهایی که جلویش را می گیرند، اصلا به چشم نخواهد آمد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار