شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۳۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
به نام خدا

استان خوزستان که زمانی با کشف نفت دوران جدیدی از توسعه را برای ایران رقم زد، بعد از یازده برنامه عمرانی و توسعه، امروز در یکی از بدترین موقعیت های اقتصادی اجتماعی خود قرار دارد.

 مردم خوزستان که در دوران جنگ، بیشترین رنج ها و محنت ها را تحمل کردند، امروز با رنج های مختلف زیست محیطی، بی آبی، بیکاری و مشکلات متعدد دیگر روبرو هستند.

مشکلات امروز خوزستان، یک شبه به وجود نیامده اند و ریشه طولانی در ساختار مدیریتی و کارشناسی کشور دارند. 

اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای، تاسیس صنایع آب بر در مناطق کویری و البته بهره وری پایین در صنعت و کشاورزی در سطح ملی، به همراه مشکلات تغییر اقلیم و خشکسالی اخیر، بحران امروز خوزستان را آفریده است. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران در خصوص بحران اخیر خوزستان، نکات زیر را به  اطلاع می‌رساند. 

الف- به مجموعه حاکمیت توصیه می شود اعتراض امروز مردم خوزستان را حق طبیعی مردم بدانند و از هرگونه برخورد خشونت آمیز جلوگیری‌ نمایند، و از مردم رنج‌دیده و صبور نیز خواسته می شود که اعتراضات خویش را در چارچوب مدنی دنبال کنند.

ب- لازم است در جهت حل فوری بحران، آب رسانی منسجم و پیوسته صورت گیرد و منابع مالی لازم برای اجرای طرح های اساسی تر اختصاص یابد. همزمان به منظور بازسازی اعتماد مردم و نیز اصلاح اقدامات غلط و نسنجیده قبلی، به فوریت طرح های انتقال آب در دست اجرا و یا در دست مطالعه به کلی متوقف گردند و رسماً تعطیلی طرحهای انتقال بین حوضه ای از سر شاخه های کارون و دز اعلام گردد. 

ج- لازمه استفاده بهینه از منابع آبی و مدیریت منابع در سطح خرد، آموزش روش های مدرن و بهینه آبیاری و کشاورزی و ارایه الگوی کشت کم مصرف است، لذا وزارت خانه های مسئول که در این زمینه کوتاهی کرده اند باید پاسخگو باشند.

د - تاکید می کنیم بحران امروز خوزستان صرفا به بحران مدیریت در حوزه آب محدود نمی‌شود بلکه باید ضعف حکمرانی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاستگذاری های ملی را در ایجاد آن مسئول بدانیم. 

ه- توصیه می شود مبنای حل بحران ها منافع ملی قرارداده شود. از این رو از نظرات همه کارشناسان در دانشگاه ها، موسسات پژوهشی، احزاب و گروه های سیاسی، رسانه ها و نهادهای مردم نهاد از همه جریانات سیاسی، بهره برداری شود. 

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار