اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
متأسفانه عدم تعهد، دلسوزی و بی‌تدبیری مدیران و مسئولان استان درگذشته سبب شده است تا گرد محرومیت همچنان بر چهره‌ی خوزستان خودنمایی کند و این استان را به صورت دائم در میان استان‌های ضعیف و کمتر توسعه ‌یافته با آمار بیکاری بالا در کشور قرار دهد.

شوشان: این روزها گذری در شهرهای خوزستان بزنید بی شک با اعتراض بسیاری از مردم، کارگران و کشاورزانی روبرو خواهید شد که همگی خواستار رسیدگی به حل مشکلات خود از سوی مسئولین استان هستند.

متأسفانه عدم تعهد، دلسوزی و بی‌تدبیری مدیران و مسئولان استان درگذشته سبب شده است تا گرد محرومیت همچنان بر چهره‌ی خوزستان خودنمایی کند و این استان را به صورت دائم در میان استان‌های ضعیف و کمتر توسعه ‌یافته با آمار بیکاری بالا در کشور قرار دهد.

مدیرانی که پس از انتصابشان در استان خوزستان شعار را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند تا عمل، و با شوی رسانه ای و ارائه آمارهای غیر واقعی نه ‌تنها دستاوردی برای خوزستان به ارمغان نیاورده‌اند بلکه خود مانعی برای توسعه و ترقی شده‌اند به طوری که آمارها نشان می‌دهد خوزستان در بسیاری از شاخص‌های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی تنزل داشته است.

به هر حال استان خوزستان سرشار از منابع طبیعی و منابع زیستی بسیار مناسب و مساعد است، استانی که بیشترین منابع انرژی "نفت"، بنادر، صنایع، سدها و قطب کشاورزی را در کشور داراست بیش از این باید ازامکانات رفاهی و توسعه ای برخورار باشد.

در خوزستان طی سالیان گذشته تاکنون یک استاندار نیامده که یک چشم انداز برای آینده داشته باشد و بگوید من برای پنج سال آینده باید ظرفیت استان را به این نقطه برسانم. مدیران گذشته در استان خوزستان با سوءمدیریت و ناکارآمدی زمینه مشکلات فعلی را فراهم کردند و نباید مدیران فعلی در استان را سرزنش کنیم زیرا مشکلات و ناکارامدی های انباشته شده از گذشته نارضایتی فعلی مردم خوزستان را بوجود آورده است.

نباید فراموش کنیم مدیریت ضعیف در خوزستان طی سال های گذشته زمینه اعتراضات و اعتصابات بسیاری را در استان فراهم کرد، اعتراضات کارگری از گروه ملی فولاد گرفته تا نیشکر هفت تپه، اعتراضات کشاورزان به تامین نشدن حق آبه، اعتراض کارمندان شرکت ها، سازمان و ادارات آبفا خوزستان به عدم پرداخت حقوقشان،  کارگران شهرداری ها و نارضایتی از مدیریت سیل سال 98.... همگی از ناکارآمدی مدیریت ضعیف استان خوزستان درگذشته است. خوزستانی که به گفته بسیاری از مسئولین می تواند آذوقه کل کشور را به تنهایی تامین کند.

متاسفانه مدیریت صحیح و لایق به استان خوزستان نیامده است و دولت ها با توجه به اینکه همیشه شعار حمایت از توسعه خوزستان سر دادند در عمل با انتصاب مدیران ضعیف بر مشکلات این استان افزودند.

خوشبختانه سال گذشته دولت پس از 5 سال مدیریت استان خوزستان را که می توان گفت از پرحاشیه ترین مدیران دولت تدبیر و امید بود و در زمان مدیریتش خوزستان همه بحران ها و سوءمدیریت ها را تجربه کرد و عملکرد ضعیف استاندار سابق حتی صدای همه مردم و فعالین سیاسی را درآورد، پس از کش و قوس های فراوان وی جا به جا شد و به مرکز منتقل شد.

پس از رفتن استاندار سابق خوزستان دولت تصمیم گرفت یک مدیر با تجربه را به خوزستان بفرستد تا در اندک زمان باقی مانده از دولت دوازدهم بحران های گذشته را مدیریت و آرامش را به استان خوزستان بازگرداند.

البته که کار استاندار جدید خوزستان بسیار سخت بود زیرا مردم همگی از عملکرد مدیران گذشته ناراضی بودند و استاندار جدید باید در مدت زمان کوتاه کمبودها وناکارامدی ها گذشته را جبران می کرد.

استاندار جدید هنوز به خوزستان نیامده باید مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس را فراهم می کرد تا انتخابات پرشوری را رقم بزند.
پس از انتخابات هم فصل تابستان فرا رسیده بود و معضل همیشگی گریبان خوزستان را گرفت، کمبود آب و عدم مدیریت منابع آبی دراستان طی سال های گذشته زمینه ساز بحران جدید کمبود آب در استان را رقم زد.

استاندار سابق خوزستان که نتوانسته بود در بحران ها و حتی جریان سیل سال 98 در استان مدیریت قابل قبولی از خود بجای بگذارد در سال 99 اجازه کشت شلتوک و برنج را در استان میدهد بدون آنکه توجه ای به سال بارشی آینده و منابع آبی پشت سد داشته باشد، با دستور استاندار سابق بسیاری از کشاورزان که روزی شان را از زمین زراعی خود تامین می کنند در کشت وسیع اقدام به کاشت برنج و شلتوک در کنار کانال های آب و هورالعظیم می کنند.

سال جدید بارش های باران در بالا دست و خوزستان علارغم پیش بینی ها محقق نشد و سدهای خوزستان با کمبود آب مواجه شدند، همین مساله باعث شد تا آب خروجی از سدها به کمترین میزان خود برسد و پایین دست خشک شود، کشاورزانی هم که با دستور غیر کارشناسی استاندار سابق اقدام به کاشت شلتوک کرده بودند زمین ها و دام های خود را بدون آب دیدند و راهی جز اعتراض نداشتند زیرا دام ها و همه دارایشان جلوی چشمانشان در حال تلف شدن بود.

گفتنی است مدیریت جدید خوزستان در مدت زمان بسیار کم توانسته بود آرامش را به خوزستان بازگرداند و خوزستان مانند گذشته دیگر در صدر اخبار کشور نباشد، وی پس از انتصاب بر مسند کرسی استانداری خوزستان با رایزنی با مرکز و تخصیص بودجه حقوق های معوقه آبداران آبفا روستایی، آبفا اهواز، کارگران شهرداری های خوزستان که ماه ها حقوق خود را دریافت نکردند و درب استانداری خوزستان تجمع کرده بودند را پرداخت نمود. 

همچنین پس از تنش آبی اخیر در استان با تصویب هیات دولت 12 هزار 720 میلیارد ریال با پیگیری های استاندار خوزستان برای پرداخت خسارت به کشاورزان و دامدارانی که متضرر شدند اختصاص یافت و مقرر شد 50 درصد آن بصورت نقد و مابقی پس از انجام طرح های جلوگیری از تنش آبی در استان پرداخت شود.

به گفته کارشناسان معضلات و مشکلات فعلی خوزستان حاصل سوءمدیریت ها و ناکارآمدی ها در گذشته است و بخواهیم منصفانه به اتفاقات خوزستان بنگریم، نمی شود از استانداری که 5 ماه است به خوزستان آمده انتظار معجزه داشت. 

کلام آخر: مردم، فعالین اجتماعی، سیاسی و رسانه ای در استان خوزستان می بایست در دولت آینده از رییس جمهور منتخب بخواهند که برای خوزستان یک استاندار ویژه با اختیارات لازم منصوب کند و بودجه لازم برای رفع محرومیت های انباشته شده در استان خوزستان از سوی دولت و مجلس اختصاص یابد تا شاید مرهمی بر دردهای مردم خوزستان باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار