شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
شوشان - دکتر حسن دادخواه:

با گسترش شبکه های اجتماعی و مجازی و تعدد منابع اطلاع رسانی در جامعه سیاست زده ایران و در دوران فراگیر شدن ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها از سویی و تحولات سریع در عرصه های سیاسی و اقتصادی، زمینه سراسیمگی و شتابزدگی در رسانه های مجازی و حقیقی به وجود آمده است.

در کنار این دگرگونی و فراگیری در اطلاع رسانی، می توان جوان بودن سن و سابقه خبرنگاران و خبرنویسان، علاقمندی کارگزاران و کنشگران عرصه حکمرانی به بازتاب فعالیت خویش را نیز از دیگر اسباب بروز این شتابزدگی و سراسیمگی در رسانه ها به شمار آورد.

این شتابزدگی موجب شده است تا اخبار کذب، گمانه ها، بدگمانی ها و سوء برداشت ها به خبر و تحلیل های بی محتوا تبدیل شود و از طریق رسانه ها در جامعه ایران بازتاب پیدا کند.

انتخاب تیترهای داغ و بحران زا که جز نگرانی و پریشانی به روح جمعی و خسته جامعه تزریق نمی کند ، شایع ترین درد و بلای این روزهای رسانه ای است.

از سوی دیگر، ناپاکی و بی اخلاقی و کینه توزی در عرصه رخدادهای سیاسی و گسترش روحیه منفعت طلبی فردی و طمع ورزی و چشم دوزی به فرصت های بهتر، متاسفانه از رسانه ها و خبرنویسان جوان و مدیران رسانه ای دستگاه ها و شرکت ها، به مثابه ابزاری برای تحقق اراده های پست و دون مایه تبدیل کرده است.

با کمال اندوه باید اعتراف کرد که حجم قابل توجهی از تولیدات رسانه ای در استان خوزستان مشمول  سراسیمگی در تزریق بحران و اضطراب و پریشانی به مردمان دردمند و خسته است.

روزانه دهها تیتر و تحلیل و خبر از سوی پایگاه های خبری و گروه ها و شبکه های اجتماعی وابسته به رسانه ها در سطح جامعه خوزستانیان منتشر می گردد که جز ایجاد و تزریق اختلاف و بدگمانی و تخریب رقبا و مدیران اجرایی غیر همسو،  هیچ جنبه مثبتی در بر ندارد.

پیامدهای کوتاه مدت اینگونه آداب مخرب رسانه ای، سرعت بخشیدن به مهاجرت مدیران توانمند، گوشه نشینی نیروهای خلاق دلسوز، کاهش اعتماد اجتماعی میان مردم، رواج پرخاشگری و درشتگویی حتا در میان نخبگان جامعه و در سطح آحاد مردم است.

افزون بر این پیامدهای کوتاه مدت، متاسفانه پیامدهای ناگوار و نهادینه شده اینگونه آداب مخرب رسانه ای، عقیم شدن اثرات رسانه های پرمحتوا و معنا گرا، سست شدن مایه های فرهیختکی، شلختگی نظام اداری و اجرایی استان و عقب ماندگی در زیرساخت های توسعه و ضعف بنیان های رفتاری در جامعه است.

در این شرایط، تنها امیدواری و کارت برنده ما، وجود دهها جوان فرهیخته و متخصص خوزستانی در سراسر کشور و جهان است که بواسطه شبکه های اجتماعی توانسته اند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این جوانان اندیشمند می توانند همگرایی خویش را تقویت کنند و به یاری دستگاه هایی چون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و دیگر مدیران دردمند خوزستان، اثرگذاری خویش را بر تحولات فرهنگی و هنری و اجتماعی و رسانه ای استان بالاتر ببرند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار