شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
شوشان -  ابراهیم مکوندی:

نگرشی مختصر درباره ی افراد کتابخوان و کسانی که مطالعه می کنند.و تفاوت مابین افراد کتابخوان با افرادی که اهل مطالعه و کتابخوانی نیستند.

- اصولا در جوامع توسعه یافته، میزان و تراز افراد باسواد، دارای تحصیلات عالیه و افرادکتابخوان ارتباط مستقیمی با   رفاه،زندگی مرفه ، آرامش ، آسایش و فرهنگ مداری داشته و خواهد داشت.زیرا در آن جوامع،  عنصر فرهنگ، به عنوان نماد پیشرفت و توسعه یافتگی، شناخته می شود.و جامعه ایی را بافرهنگ تر و پیشرفته تر می نامند که تعداد افراد باسواد و کتابخوان آن جامعه بیشتر باشد.

به همین منظور در این گونه از جوامع که می توان از کشورهای توسعه یافته ایی همچون : سوییس ، (تمامی کشورهای حوزه ی اسکاندیناوی)، اتریش، آلمان ، انگلستان ، فرانسه و....  

- مقوله فرهنگ، هنر(هنرهای هفتگانه) خصوصا به مطالعه ، کتابخوانی و نویسندگی توجه بسیار شایانی می نمایند.

به طوری که جایگاه نویسندگان ، هنرمندان و روزنامه نگاران، در این گونه جوامع جایگاه بسیار رفیع و بلند مرتبه ایی می باشد.

به گونه ایی که این اقشار مذکور ، هیچ گونه دغدغه ی معیشتی ، اقتصادی و مالی، ندارند.و دولت ها ، برای رفاه ، آسایش و آرامش خاطر هنرمندان ، نویسندگان و ژورنالیست ها(روزنامه نگاران و خبرنگاران شرایط بسیار ایده آل و ویژه ایی اتخاذ نموده اند.

تا این قشر تاثیرگذار جامعه ، با طیب خاطر و خیالی آسوده ، به مقوله ی ارتقا و ترویج مقوله ی حیاتی فرهنگبپردازند. 

- به همین بهانه ، و در این جستار،  در حسن ختام مقال خویش،چند نکته ی بسیار مهم را درباره ی اهمیت کتابخوانی و مطالعه ، برای شما خواننده ی ارجمندم، برمی شمارم.

و امید آن دارم که تلنگری باشد برای برانگیخته شدن حس مطالعه و کتابخوانی در جامعه ی متمدن ایرانی ، که متاسفانه باید بگویم : آن رنج و عذابی که در طول صدها ویا هزاران سال بردوش می کشیم.از عدم آگاهی، مطالعه و کتابخوانی بوده، هست و خواهد بود. 

ک- به طور کلی، کتاب‌خوان‌ها،بهترین آدم‌هایی هستند که می‌شود عاشق شان شد. - کتاب‌خوان‌ها ،در قیاس با افراد عادی، آدم‌های باهوش‌تری هستند. و شاید تنها آدم‌های روی این کره خاکی باشند، که ارزش عاشق شدن را دارند.

بر اساس مطالعاتی که روان‌شناسان و جامعه شناسان  در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹میلادی، انجام داده‌اند، کسانی که مطالعه بیشتری دارند و رمان می‌خوانند. بیشترین قدرت همدلی با دیگران را دارا می باشند.

 و قابلیتی دارند. به اسم «تئوری ذهن»، که به آنان این اجازه را می‌دهد که درکنار آن چه خود به آن اعتقاد دارند.

 عقاید، نظرها و علائق دیگران را مدنظر قرار داده و درباره آن‌ها قضاوت کنند. و با دیگران، همذات پنداری نمایند. آن‌ها می‌توانند بدون این که عقاید دیگران را رد کنند.

 یا از عقیده خودشان دست بردارند. از شنیدن عقاید مخالف، لذت ببرند. ممکن است همیشه با شما موافق نباشند. اما سعی می‌کنند ماجراها را از زاویه دید(دیدگاه) شما هم ببینند. آن‌ها نه‌ تنها باهوش ، نکته سنج و بسیار مهربان هستند.  عاقل  و منطقی هم هستند.

- کتاب‌خوان‌ها، با شما حرف نمی‌زنند، با شما، رابطه برقرار می‌کنند. به خودتان لطف کنید و با کسی قرار بگذارید که می‌داند چه‌طور از زبان ، بیان و احساساتش، استفاده کند. آن‌ها فقط شما را نمی‌فهمند، بلکه کاملا درک‌تان می‌کنند. 

- آدم‌ها فقط باید عاشق کسی شوند که بتواند روحشان را ببیند.  روح بیقرارشان را صیقل داده و زنگار از دلشان بزداید. 

- قرار و مدار گذاشتن با آدم اهل کتاب، به قرار گذاشتن با هزاران نفر می‌ماند. انگار که تجربه‌ای را که او با خواندن زندگی همه این آدم‌ها به دست آورده  با بیان چند جمله ی قصار و کوتاه،در اختیار شما قرار دهد. انگار با یک کاشف قرار گذاشته باشید.

- اینان به ادراکی دست یازیده اند که بسباری از افراد جامعه، آرزوی یک لحظه اش را دارند.

- همیشه به دنبال و در جستجوی آدم های  کتابخوان  و اهل مطالعه بگردید.زیرا که دوستی با آنان ، شما را به سرمنزل مقصود که همانا پیشرفت و رستگاری می باشد.خواهد رساند.

- پس یک بار با تمام مشکلات عدیده ایی که می دانم همه ی ما را احاطه نموده است.

و شاید گاهی اوقات حوصله ی سایه ی خودتان را ندارید!!!

بازهم پیشنهاد و خواهش من از شما سروران ارجمندم این است.شاید حلقه مفقوده ی زندگی همگی ما ، در یک ارتباط فرهنگی، علمی وهنری دوسویه و موثر باشد.

- کلام آخر; به عقیده ی این حقیر، حلقه ی مفقوده و علت اساسی و اصلی عدم پیشرفت و توسعه یافتگی کشور عزیزمان ایران، نداشنن آگاهی، نداشتن مطالعه و کتابخوانی و اهمیت ندادن به مقوله ی حیاتی فرهنگ و هنربوده ، هست و خواهد بود.

- پس اگر خواهان جامعه ایی پیشرفته و توسعه یافته هستیم.

همین حالا، و اولین کتابی که در دسترس داریم را بگشایم.و مطالعه و کتایخوانی را همانند نفس کشیدن خویش درسرلوحه ی امورات روزانه ی خودمان قرار دهیم.

یاحق.
شاد زی


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار