شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۵۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
شوشان - مصطفی بوعذار کارشناس فرهنگی و هنری:

آموزش و پرورش خوزستان با حجم بالای مطالبات و کسری ها و نارسایی های آموزشی،همچنان در گیر و دار انتصابات فرمایشی است.

بعد از گرفتن سکان آموزش وپرورش استان خوزستان توسط کوروش مودت موجی از انتصابات ریز و درشت شکل گرفت که بعضا حاصل خرد جمعی دانش آموختگان و دغدغه مندان نبود و در پشت درب های بسته، تصمیمات سلیقه ایی و رابطه ایی خروجی جلسات بود.

به هر شکل هر مدیرکلی با اولویت ها و باور های خویش و بر اساس دانش و درک صحیح از شرایط موجود، تصمیم گیری می نماید که این امری اجتناب ناپذیر است.

دراین میان نیز برخی اتفاقات و انتصابات در شهرستان ها و برخی نواحی چهارگانه اهواز امید هایی را برای جامعه فرهنگیان زنده کرد.

با نگاهی اجمالی به برخی نواحی چهارگانه اهواز و مقایسه آنها طی سالهای اخیر، جابجایی های پی در پی در بدنه اداره آموزش و پرورش ناحیه دو اهواز  به شدت بر هم افزایی و کارآمدی اداری تاثیر منفی گذاشته است.
امری که باعث شده تا نگاه های سیاسی و قومی بر شایسته سالاری و روابط بر ضوابط ترجیح داده شود.

طی سالهای اخیر بویژه مدیران اسبق، در آشفته بازار جابجایی ها با انتصابات فَله ایی  وعمدتاََ قومی و طایفه ایی، رکوردی تامل بر انگیز در سطح وزارت آ،پ را رقم زدند، به شکلی که همه روزه با چند خبر انتصاب در کانال های خبری ناحیه دو ،باعث حیرت وبعضاََ تَمسخر  فرهنگیان واقع شده بود.

بعداز گذشت ۸ ماه از معرفی محمد رضا تقی زاده بعنوان رئیس اداره آموزش وپرورش ناحیه دو اهواز شاهد اصلاح برخی امور هستیم.
اما شاکله های پیچیده بصورت باندی و گروهی نه تنها از بین نرفتند بلکه همچنان بدنبال سهم خواهی بیشتر هستند ،سهمی که با ابقای مدیران ناکارآمد و نالایق در برخی اموزشگاه های عمدتاََ برخوردار گره خورده است.

متاسفانه زیاده خواهی ها با رنگ و بوی سیاسی وقومی با وضوح بیشتر، عرصه را برای شایسته سالاری و اختیار عمل مدیر اداره تنگ کرده است و دخالت افراد فرصت طلب غیر فرهنگی در امور  انتصابات همچنان ادامه دارد.

واقعیت این است که این اداره باحجم بالای گستردگی و مشکلات و نارسایی ها زیرساختی دیگر توان ادامه روند معیوب گذشته را ندارد.

براستی چرا برخی مدیران آموزشگاه ها (مدارس شهرک نفت) باوجود جابجایی مدیران اداره اموزش و پرورش همچنان در حاشیه اَمن قرار دارند و به نوعی "خط قرمز" مدیران محسوب می شوند.

کدام جریان سیاسی و قومی در اداره کل حامی مدیران فُسیل و ناکارآمد این مدارس در ناحیه دو هستند؟

اداره آموزش و پرورش ناحیه دو اهواز با وجود پتانسیل های فراوان نیروی انسانی باید از چالش رابطه ها وباندبازی های غیر اخلاقی و 
ناسالم عبور کند و به سامان برسد.

اکنون که عزم راسخی برای بهبود اوضاع از سوی مدیر اداره فراهم است نگذاریم جریان های ناسالم قومی و سیاسی با حمایت برخی افراد در اداره کل ،باعث سردرگمی و هدر رفت انگیزه های لازم برای برداشتن گام های بلند و تصمیمات کارشناسی بشود.

اعمال فشارهای برخی نمایندگان وفعال شدن  لابی های برخی فرصت طلبان برای باج خواهی ورانت خواری دراین اداره کاملا مشهود است و مدیر آن گویا همواره درحال مقاومت در برابر  فشار ها واین اتفاقات تلخ است.
از سویی دیگر متاسفانه برخی از چهره های فرهنگیِ سیاست زده که اهداف باندی و گروهی خود را در این مدیر نمی یابند بدنبال گزینه های دلخواه و گاها افراد متخلف دیگری هستند.

به نظر می رسد دراین مقطع کنونی ثبات مدیریتی درسطح ناحیه دو اهواز پس از کش وقوس های فراوان با انتصاب معاونین کارآزموده برای اصلاح امور و رفع تبعیض ها  کاملا ضروری است.

عموم فرهنگیان براین باور هستند که سیستم اداره ناحیه دو اهواز همواره با نارسایی های مدیریتی و عملکردی مواجه است و بعد از ۸ ماه اکنون به سامان نسبی رسیده و عزم راسخی باهدف ترمیم اشتباهات گذشته و استفاده از خردجمعی ظاهر شده وتلاش شده که از نگاه های سیاسی و قومی فاصله بگیرد.

درهمین راستا  باید فرصت خدمتگزاری برای تمام فرهنگیان باتجربه فارغ از گرایش سیاسی و قومی و طایفه ایی با هدف هم افزایی و انتخاب مدیران سالم و اصلح در آموزشگاه ها  واداره براساس سوابق و تجربیات و ضابطه ها در ناحیه دو اهواز مهیا شود.

به امید رونق شایسته سالاری در انتخابات و انتصابات عرصه تعلیم و تربیت ایران اسلامی 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
comment
0
0
comment عالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار