اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
شوشان - علی عبدالخانی:

متعاقب قطعی شدن انتخابات *دوره پنجم شورای اسلامی شهر اهواز* سلسله ای از یاداشتها تحت عنوان *" اصلاح ساختار کج و معوّج شهرداری اهواز "* را در ۲۵ قسمت و به امید توجه راه یافتگان به پارلمان شهری منتشر کردیم اما هیجان اولیه ی ناشی از پیروزی یا ناپختگی اداری یا عدم وجود روحیه ی استماع نظرات و توصیه های کارشناسی دیگران یا هر دلیل و علت دیگر، وضع بگونه ای رقم خورد که آن مطالب از سوی بخش عمده ای از شورائیان نادیده انگاشته شد.

 یکی از مهمترین آثار اصلاحات مورد نظر، بسته شدن منافذ در رابطه با بسیاری از اعمال نفوذها، بهره مندیها و ویژه خواریهای احتمالی بویژه برای شورائیان و مدیران میانی و ارشد شهرداری بود. شاید عدم استقبال، ناشی از خصلتِ منع کنندگی و بازدارندگی آن یاداشتها باشد. این بار نیز بخشی از آن یاداشتها در معرض دید و نظر شورائیانِ جدید و افکار عمومی قرا خواهد گرفت.

اشکالات ساختاری به رویه های غلط و غیرقانونمندِ سازمانی گفته می شود که به دلیل قدمت و تراکم  استفاده ی آنها از سوی مدیران ریز و درشت شهرداری، بصورتِ عملیاتی قابل قبول جلوه نموده و مورد استفاده مکرر قرار می گیرند. شهرداری اهواز از جمله موسساتی است که به دلایل مختلف از حداقل الگوهای قانونمند سازمانی بویژه در زمینه هایی همچون انضباط مالی و قراردادی، استخدامی، انتصابات، ارزیابیهای فنی و نظرات کارشناسی و در یک‌ کلام تطبیق موازین اخلاقی و قانونی فاصله گرفته است.

مسئله سوء مدیریت و رسوخ آن در اجزاء مختلف سازمان شهرداری و شکل گیری محافل چند یا چندین نفره، بیش از آنکه مشکلاتی سطحی به شمار بروند، مشکلاتی عمیق و ساختاری تلقی و تنها راهِ حل و فصل نسبی آنها اولا: شناسایی تک تک آن اشکالات و اشخاصی که از آنها بهره می برند. ثانیا: لزوم تغییر نگاه نهاد شورا نسبت به مهمترین حوزه های ناکارآمدی شهرداری، از نگاهی منفعل و تابع به نگاهی فعال، پویا و قاطع است. بعنوان مثال پرداختن به میزان دریافتی چندساله و اضافه گیریهای اشخاص معین و تناسب سازی آن با نوع وظیفه و مسئولیت آنها همچنین مقایسه آن دریافتیها با نیروهای هم عرض دیگر می تواند منفذی مناسب برای راه یابی به دنیای ویژه برخی کج مسلکان و منافع پنهان آنها باشد. این کار فقط به اراده و همت شورا نیاز دارد. 

انتخاب یک شهردار متعهد، خوشنام، متخصص و کارآزموده در سطح و حد و اندازه ی مدیران ملی جهت سامان بخشیدن به سلسله ای از انحرافهای کارکردی شهرداری و پیاده کردن اهداف و منویات شورا اولین گام این نهاد جهت بازگرداندن امور عمرانی، رفاهی و خدماتی شهر بر ریل صحیح است. *با اجماع و اصرار بر انتخاب یک شهردارِ برنامه محور، پُست دیده و جایگاهِ چشیده می توان به بازستانی و استرداد شهرداری اهواز به دامانِ اخلاق و قانون امیدوار شد.*

نیاز و ضرورت امروز اهواز انتخاب یک شهردار با مشخصه ی ثبات شخصیتی، اجتناب از چاپلوس پسندی و دوری از دورنگی است.

اهواز به مدیری توانمند که ادامه ی بقا و استمرارِ خود را در دو تیکه کردن شورا و تامین نظر یک بخش و تحریم بخش دیگر نبیند و بطور کلی اهل بذل و بخششهای باصطلاح نگهدارنده جهت تثبیت پُست و جایگاه خود نباشد... اگر اراده ی شورای پنجم اراده ای تحولخواه و نگاه آن نگاهی قانون محور و دلسوزانه نسبت به آینده شهر باشد، قطعا می توان مدیری قوی و مجرب، متعهد و متکی به برنامه و قانون ( آنهم در سطح مدیران ملی ) انتخاب و این امانت بسیار سنگین با در نظر گرفتن نظارت شورا و بسیاری از جوانب دیگر به وی سپرد.

باید تاکید شود که شهردار ضعیف و فاقد مولفه های بزرگ مدیریتی حتی اگر از طیف و گروه شورائیان ششم هم باشد هرگز نخواهد توانست رفع کننده ی مشکلات متراکم موجود شود و ابتکار عمل را بدست گیرد و شهر را به سمت شرایط نسبتاً مطلوب سوق دهد.

در قسمت دوم به بخش دیگری از سلسله مباحث مربوط به ضرورت اصلاحات ساختاری در شهرداری اهواز خواهیم پرداخت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار