شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
شوشان - غلامرضا نورآبادی:

۵۰ سال پیش حکومت پادشاهی محمد ظاهر شاه در حال تبدیل آن کشور به مدرنیته و ایجاد دمکراسی به سبک‌ آمریکایی و اروپایی بود .دورانی در حال ثبات و آرامش. که با کودتاه ساقط و تبدیل به جمهوری وبعد تحت نفوذ شوروی کمونیستی.گروههای اسلامی جهادی(به تعبیر خودشان) القاعده و طالبان و....به کمک آمریکا و اروپا و عربستان تشکیل تا حکومت تحت سلطه شوروی ساقط شود که شد،ولی به قیمت نابودی و سالها عقب ماندگی افغانستان که تا امروز و ۵۰ سال آینده ادامه دارد .پنج سال بعد هم حکومت پادشاهی ایران ساقط شد و جنگ ایران و عراق و بعد تر حذف صدام و جنگ در سوریه ،با ایجاد گروه اسلامی(به تعبیر خودشان) داعش و نابودی زیر ساختهای آنجا.نوبت بعدی کدام کشور است ؟

منطقه ای استراتژیک و غنی از منابع و همچنین شاهراه قدرت طلبی کشورهای چین،روسیه و آمریکا بر سر آن ،که هر کدام بر این منطقه حاکم شود ،هم منافع مادی سرشار دارد و هم اهرم فشار قدرتمند علیه رقبایش. 

این روزها تحلیل های گوناگون در خصوص دلایل اقتصادی و سیاسی اتفاقات افغانستان مطرح میشود که اکثرا درست هستند ولی آنچه بزرگ‌نمایی و رسانه ای نمیشود اینکه اکثر حاکمان کشورها و گروههای اسلامی و غیر اسلامی نه در راستا منافع ملی ،بلکه بعنوان ابزار قدرتهای بزرگ‌در حال کمک به منافع شخصی شان و مهمتر، کمک به منافع کشورهای قدرتمند هستند.

اینکه حاکمان با چه ابزاری و با چه سیاستی بر مردم حکمرانی کنند که هم منافع ملی در برابر قدرتهای خارجی حفظ شود و کشورشان در ثبات و آرامش باشد و هم بازیچه قدرتها قرار نگیرند که شبانه سقوط کنند ،نیاز به تدوین استراتژی درست و با همکاری تمام اندیشمندان و دوستداران کشور میسر است .

ازظهور و سقوط حکومتهای دور و اطراف باید درس گرفت و بدانیم اتکا صرف به غرب و شرق  موجب رشد اقتصادی و ثبات و آرامش نخواهد شد و برعکس هر زمان منافعشان لازم باشد،براحتی آنرا سرنگون میکنند و مردم در فقر و فلاکت و جنگ و ناامیدی بسر خواهند برد، جان و رفاه مردم برایشان کوچکترین اهمیتی نخواهد داشت .دو پای ثابت منهدم کردن جوامع،گسترش فساد و نابودی آموزش و پرورش بوده و هست.

 بهمین سبب نیاز به اصلاح ساختار حکومت ،روز بروز بیشتر احساس میشود و هر روز زنگ خطر بلندتر در گوشمان طنین انداز میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار