اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
نماینده مردم مسجدسلیمان
نماینده مردم مسجدسلیمان بااشاره به زلزله اخیر در اندیکا، بیان کرد: از ۱۳۰ روستا؛ ۳۰ روستا کاملا تخریب و ۱۰۰ روستا تخریب ۳۰ درصد به بالا دارند و حتی پیش از زلزله این روستا وضعیت شان مناسب نبود.
روستاهای اندیکا قبل از زلزله هم وضعیت مناسبی نداشتند
علیرضا ورناصری در نشست خبری امروز (۹ آبان) اظهار کرد: هدف اصلی برای ورود به مجلس انتقال مشکلات بود. گره های باز نشده زندگی مردم، من را بر این وا داشت که تلاش کنم. متاسفانه هر چهار شهرستان مشکلات دارند. وضعیت استان در برنامه توسعه خیلی مناسب نیست. همه دارایی مردم زلزله زده از دست رفته است.

وی افزود: این شاخص‌ها در مقایسه با وضعیت استان و کشور است. در آب شهری و روستایی این حوزه جزو پرآب‌ترین حوزه های آب شیرین کشور است. حدود ۸ میلیارد متر مکعب آب پشت سد داریم. هزار و ۲۶۵ دوستا در این چهار شهرستان وجود دارد؛ در مسجدسلیمان حدود ۸۲ درصد شهر از آب بهره‌مند هستند یعنی هنوز ۱۸ درصد مناطق دسترسی به آب ندارند و با تنش آبی مواجه هستند و باید با تانکر آب رساند. در لالی، هفتکل و اندیکا نیز شرایط این گونه است. متوسط استان بیش از ۹۰ درصد بهره مندی از آب وجود دارد.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سهم شهرستان‌های ما از روستاهای فاقد آب در مسجدسلیمان ۵ درصد، در هفتکل حدود  یک درصد، در لالی حدود ۴ درصد و اندیکا حدود ۸ درصد است که یا باتانکر آبرسانی می‌شوند یا اصلا وسیله ای وجود ندارد.

ورناصری خاطر نشان کرد: در بحث فاضلاب در هر شهرستان عدد صفر است. بعد از بیش از ۴۰ سال توانستیم ردیف اعتباری برای فاضلاب مسجدسلیمان بگیریم. در کشور نیز تقریبا آخر هستیم. در کشاورزی، در شبکه های آبیاری و زه کشی صفر هستیم.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل افزود: بیش از ۲۰ درصد از منابع آبی تنظیم شده کشور در این منطقه است. با داشتن این ثروت وضعیت این گونه است. در پرورش ماهی، ظرفیت موجود حدود ۱۳ هکتار است، درحالی که طرفیت موجود می‌تواند بیکاری را مرتفع کند. سهم ۴ شهرستان از باغات استان تقریبا ۲ هزار هکتار است که عموما سنتی هستند و ما چیزی به عنوان کشاورزی مدرن نداریم. فضای گلخانه ای حدود ۲۵ هکتار است. در تولید و انتقال برق وضعیت مثل آب است. در تولید برق جزو سرآمدان کشور هستیم اما در استفاده آخر هستیم.

وی تاکید کرد: تقریبا حدود ۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات از سه سد منطقه برق برداشت می کنیم. فرسودگی شبکه های توزیع برق منطقه عموما بیش از قدمت ۳۰ تا ۸۰ سال است.

ورناصری با اشاره به وضعیت اشتغال در این چهار شهرستان، گفت: سهم خانوارهای مستمربگیر تحت نظارت بهزیستی از کل خانوارها در مسجدسلیمان، ۶.۱۱ درصد، هفتکل ۱۱.۷۶ درصد در لالی ۵.۲۴ درصد و در اندیکا ۶.۲۶  درصد است و در استان رتبه اول را داریم. شاخص ما در خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد از هر ۱۰۰ خانوار نزدیک به ۱۱ درصد است. در هفتکل حدود ۱۲ درصد، در لالی ۳۶ درصد و در اندیکا ۳۶ درصد است.

ورناصری با اشاره به نرخ بیکاری نیز ادامه داد: نرخ بیکاری در مسجدسلیمان ۴۳.۴ درصد، در هفتکل ۲۰ درصد، در لالی ۱۲ درصد و اندیکا حدود ۳۰ درصد است. رتبه ما در بیکاری در استان اول است. همچنین سهم ما از از آزادراه‌ها صفر درصد و در بزرگراه ۱۳ کیلومتر در هر چهار شهرستان است.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل بیان کرد: در اندیکا و هفتکل بیمارستان نداریم. در مسجدسلیمان ۴ درصد تخت‌ها و در لالی کمتر از یک درصد تخت‌های استان را داریم و رتبه ما در استان آخر است. در هفتکل و اندیکا چیزی به نام پزشکان متخصص نداریم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده، افزود: برای فاضلاب مسجدسلیمان ۳۹۱ میلیارد تومان می گیریم اما در سه شهرستان دیگر خبری از فاصلاب نیست. برای رفع تنش آبی شهری و روستایی، کارهای خوبی صورت گرفت. در مسجدسلیمان، طرح علاج بخشی در حال اجرا است. در مناطق عشایری ۱۲ و نیم میلیارد تومان جذب کردیم. اگر بتوانیم شیلات را واقعا فعال کنیم، قطعا درصد بیکاری کاهش می‌یابد. همه پروژه ها برای رفع تنش‌های آبی فعال هستند. تنش آبی عشایر را در هر چهار شهرستان یا با لوله کشی یا تانکر حل کردیم. البته معنای آن پوشش  ۱۰۰ درصدی نیست اما نسبت به گذشته بهتر است. البته نسبت به نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم.

به گزارش ایسنا، ورناصری بااشاره به زلزله اخیر در اندیکا، بیان کرد: از ۱۳۰ روستا؛ ۳۰ روستا کاملا تخریب و ۱۰۰ روستا تخریب ۳۰ درصد به بالا دارند. حتی پیش از زلزله وضعیت شان مناسب نبود.  تاسیسات آبرسانی منطقه آسیب دیده اند؛ یکی کاملا تخریب شده و دیگر قابل استفاده نیست و باید جایگزین شود. ۸۶ مدرسه دچار آسیب ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی شده اند و بنابر اعلام سازمان نوسازی مدارس برخی از آن‌ها غیر قابل استفاده هستند. به دلیل فقر و عدم دسترسی به اینترنت، در طول مدتی که دانش آموزان از آموزش غیرحضوری استفاده می‌کردند، دانش آموزان این‌مناطق حضوری درس می خوانند و با تخریب این مدارس دانش آموزان سرپناهی ندارند.

وی در پایان گفت: حدود ۱۱ ساختمان بهداشت بین ۳۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند و تلفات دام حدود ۱۵۰ راس و تلفات ماهی حدود ۳۰ تن داشتیم. هزار و ۲۰۰ آغل تخریب کامل شده‌اند. البته هنوز ارزیابی‌ها به پایان نرسیده اند که به دلیل صعب العبور بودن است. حدود ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است اما پیش بینی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است اما چون هنوز بررسی ها به پایان نرسیده اند، نمی توان قضاوت نهایی کرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار