اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
شوشان - مصطفی حلالی:

از ديدگاه مقام معظم رهبری پايه اصلی حرکت کشور به سوی وضع مطلوب و توفيق در حل مشکلات برانسجام، استحکام دروني و تمرکز انرژی در داخل کشور بنا نهاده شده است.

از جمله این توانایی های داخلی از نگاه رهبریت بسیج بوده است که از آن بعنوان مظهر عظمت ملت و نیروی کارآمد درونی کشور یاد کرده است و توانایی های بسیج را همواره گره گشا دانسته است.

امام خمینی(ره) در پنجم آذرماه سال ۵۸ فرمان تاریخی تشکیل مردمی‌ترین نهاد ارزشمند در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داد.

برای دفاع از کشور معمولا از نیروهای نظامی استفاده می شود اما انقلاب  اسلامی در کشور نو پا بود، که در شهریور سال ۵۹ با هجوم و تجاوز ارتش بعث عراق به ایران با سازماندهی نیروهای مردمی در قالب اعزام بسیجیان به جبهه‌های جنگ را داد و شاید این شروع محبوبیت بسیجیان و اولی ترین ماموریت بسیج بود.

آنچه باعث شده است تا پس از حدود چهل سال، این نهاد کاملا مردمی در عرصه های مختلف امنیتی، رفاهی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، سازندگی، فرهنگی، امدادی، همواره فعالیت های بی نظیری در جهان داشته باشد نیت خاصانه و حرکت کردن در مسیر خدا بوده است.

بسیج همواره در تمامی بحران ها و شرایط سخت در حوادث گوناگون، در کوتاه ترین زمان ممکن و به نحو احسن در کنار مردم بوده است. رسالت بسیج در گام دوم انقلاب، تحقق بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق دولت اسلامی، جامعه پردازی و تمدن نوین اسلامی است و این تشکیلات مردم پایه باید در عرصه هایی نقش آفرینی کند که آن عرصه‌ها بستر تحقق گام دوم است.

بسیج به عنوان نهادی که از تعداد زیادی از اعضا برخوردار است، اعضایی که در زمینه های مختلفی دارای مهارت هستند و از نیروهای نخبه و متخصصان در امور سیاسی و اجتماعی تشکیل شده است، مجهز می باشد و... می تواند به تئوری پردازی سبک اسلامی ایرانی زندگی بپردازد و آن را تبلیغ کند و فراتر از این با پیاده کردن این سبک، الگویی به جامعه عرضه بدارد. اقدام برای اصلاح الگوی مصرف از جمله اقداماتی است که در این زمینه بایستی مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به اینکه بخشی از مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصادی به دلیل بهره برداری نکردن و در صورت بهره برداری به عدم بهره برداری بهینه از ظرفیت های داخلی مربوط می شود، توانمندی های و تجربیات بسیج بویژه توانمندی های آن در عرصه سازندگی می تواند در استفاده بهینه از این ظرفیت مورد استفاده بیشتر قرار بگیرند.

از جمله گروه های بسیجی، بسیج سازندگی است که با حضور در نقاط صعب‌العبور، محروم و کم‌برخوردار در راستای تکمیل اهد‌اف ارگان‌های دیگر فعالیت می‌کند. پروژه‌های مدرسه‌سازی، احداث پل روستایی، آب‌بند، طرح‌های آبخیزداری و بهسازی آب روستایی، احداث مسکن روستایی برای مددجویان بهزیستی، ایجاد میدان‌های ورزشی و طرح‌های هادی روستایی از جمله اقدامات بسیج سازندگی می باشند که بخشی از آنها در قالب اردوهای جهادی و توسط طلاب و دانشجویان انجام می شوند.

این گروه از بسیجیان، رهبری آنها را سفیران کار و تلاش نامید با حضور خود در روستاها و مناطق محروم، ضمن ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام و اقدام در راستای رفع برخی نارسایی های فرهنگی، به ترویج فرهنگ کار و تلاش، کسب تجربه و مهارت‌های شغلی و توانمندی افراد و گروه‌های مختلف در اجرای طرح‌ها، کمک در کاهش هزینه‌های دولت، تسریع در انجام پروژه‌های کوچک و... می پردازند و از این رهگذر در رفع محرومیت بسیاری از نقاط محروم و دور افتاده کشور کمک کرده اند.

همین اقدام بسیج، علاوه بر اینکه در سطح ملی بسیار مهم و اثرگذار است و به دمیدن روح امید و بالندگی و همچنین فعال کردن برخی ظرفیت ها در این مناطق منجر می شود، به تقویت و استحکام وحدت ملی، به عنوان یکی از مهم ترین الزامات برای تقویت ساخت درونی نظام، منجر می شود. بنابراین بایستی به تقویت این اردوها و سرمایه گذاری بیشتر در آنها توجه جدی شود.

باید گفت آیا نهاد و ارگانی می توان یافت که همچون بسیج تجربیات تخصی خود را بدون چشم داشت در اختیار محرومین جامعه بگذارد؟

آیا در جایی از دنیا، نهادی ترین مردمی که درهمه عرصه در موقعیت پیشگری و بحرانی، نقش آفرینی کند، در مقام بسیج جمهموری اسلامی می توان یافت؟

آیا می توان یک گروه مردمی با حفظ آرمان ها اولی خود با قدمت چهل ساله پیدا کرد؟

در پایان می توان گفت بسیج بزرگترین امید برای دوستان انقلاب اسلامی چه در داخل و چه در کشورهای اسلامی منطقه می باشد و به همین دلیل است که امام فرمودند وقتی فرهنگ بسیج در یک کشور طنین انداز شود از طمع دشمنان دور می ماند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار