شوشان - علی حسنیپور:
سالگرد تشكیل بسیج مستضعفین توسط حضرت امام بهانهای است تا به بعدی از مأموریت بسیج و توقع امام از آن بپردازیم. واژه «جنگ نرم» بعد از فتنه ۱۳۸۸ وارد ادبیات سیاسی ایرانیان شد و قبل از آن از مفاهیمی مانند «عملیات روانی» یا «تهاجم فرهنگی» و... استفاده می شد.
اكنون كه ۳۳ سال از آخرین پیام امام به مناسبت هفته بسیج می گذرد می توان از زاویه دیگری نیز به آن پیام نگریست. همگان میدانند حضرت امام چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از جنگ تحمیلی هیچ موقع خشونت و سلاح را توصیه نكردند. سخت معتقد بودند اگر مردم همراه نباشند هیچ اقدامی به سرانجام پایدار نمیرسد؛ اما آنچه در این نوشتار به آن میپردازیم این است كه حضرت امام بلافاصله بعد از اتمام «جنگ سخت» جنگ نرم را پیشبینی كرده بودند و آنچه دیگران در آیینه می بینند ایشان ۳۳ سال پیش در خشت خام میدیدند.
برای فهم اهمیت موضوع ذكر دو نكته نسبت به آخرین پیام امام برای سالگرد تشكیل بسیج ضروری است؛ اول اینكه دستور تشكیل بسیج دانشجو و طلبه (تن ها قشری از بسیج كه امام بنیان گذاشت) از سوی ایشان بعد از فراغت از جنگ سخت و نظامی بود؛ بنابراین میتوان گفت امام در چشم انداز آینده انقلاب اسلامی جنگی را میبینند كه محور آن حوزه و دانشگاه است و نه نیرو های مسلح كشور.
دوم اینكه آنچه امام در آخرین پیام از دانشجویان و طلاب بسیجی مطالبه میكنند به كلی رنگ و بوی نظامی ندارد. امام در جنگ نرم از داخل جبهه خودی نیز غافل نبودند و از قضا در همین جا برای خود طلب مرگ كردند. تا سال ۷۹ و ۱۱ سال پس از پیام امام بسیج دانشجو و طلبه حق هیچگونه فعالیت نرم درون دانشگاه و حوزه را نداشتند. فقط می توانستند به میدان تیر و مانور بیرون دانشگاه عزیمت نمایند. غفلت ۱۱ سال از محتوای پیام دوم آذر ۱۳۶۷ امام نابخشودنی است و دقیقاً در همین فضا بود كه مقام معظم رهبری كسانی را كه نمی گذارند دانشجویان ما سیاسی باشند لعنت كردند.
مطالبات امام در آن پیام كاركرد نظامی ندارد. آنچه امام میخواهند كاملاً منطبق بر جنگ نرم است كه تا سالهای اخیر قابل فهم نبود، زیرا بسیج را با لباس سیاسی نظامی و كلاشینكف می شناختند و تمام.
مطالبات امام هم جنبه سلبی دارد و هم جنبه ایجابی. آمیزهای از «ترویج نرم»، «هجوم نرم»، «مقاومت نرم» و «دفاع نرم» بود. نفوذی كه از سال ۱۳۹۴ در كشور مطرح شد، حضرت امام آن روز دربارهاش هشدار داده بودند و یكی از كارهای بسیج دانشجو و طلبه را مقابله با نفوذ اجانب در مراكزشان اعلام كردند (سلبی).
اما در بعد ایجابی نیز حل مسائل اعتقادی بسیجیان و ترسیم چارچوب های اسلام ناب محمدی(ص) را نیز به این دو مراكز واگذار كردند و پاسداری از استقلال ایران خصوصاً استقلال سیاسی را نیز به این دو مركز سپردند كه: «فرزندان بسیجیام پاسدار اصول تغییرناپذیر نه شرقی و نه غربی باشند.» تاریخ بعد از امام نشان میدهد كه كانون مبارزه با انقلاب اسلامی و در عین حال كانون دفاع از انقلاب اسلامی در این دو مركز بوده است.
انحرافات اعتقادی از اسلام مدنظر امام (اسلام سیاسی یا اسلام ناب محمدی(ص)) از حوزه كم بیرون نزده و انقلاب اسلامی بارها با نفوذ اجانب در دانشگاه ها تا مرز بحران پیش رفته است. نتیجه اینكه امام راحل برای فردای انقلاب اسلامی نگران دشمنان مسلح خارجی نبودند كه نگران جنگ نرم بودند و مرتب نسبت به حفظ سلامت محیط دانشگاه ها و دانشسراها (تربیت معلم) هشدار میدادند و در خصوص حوزه نیز فرمودند: «استكبار وقتی از نابودی مطلق روحانیت مأیوس شد دو راه را برای ضربه زدن انتخاب نمود، ارعاب و زور و دیگر خدعه و نفوذ، در سال های اخیر كه زور كارگر نشد و راه های نفوذ تقویت گردید» و معتقد بودند كه اولویت فعلی آن ها خدعه و نفوذ است كه از مقدس نماهای متحجر و بی شعور تا طرفداران اسلام امریكایی را دربر میگیرد.
اكنون و با رشد تكنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی جنگ نرم ابعاد پیچیدهای به خود گرفته است. از نفوذ تا ترویج لذتگرایی حرام و ایجاد شبکههای اجتماعی و انتشار محتوایهای مبتذل. آنچه در جنگ نرم آینده باید بیشتر نگران آن بود مقابله مدعیان دین با انقلاب اسلامی است، نه لیبرال ها و غربگراها. این جماعت كسانی هستند كه امام درباره اسلافشان فرمودند: «در ۱۵ خرداد ۴۲ مقابله با گلوله و تفنگ و مسلسل شاه نبود كه اگر تنها این بود مقابله را آسان مینمود، بلكه علاوه بر آن از داخل جبهه خودی گلوله حیله و مقدس نمایی و تحجر بود، گلوله زخم زبان و نفاق و دورویی بود كه هزار بار بیشتر از باروت و سرب جگر و جان را میسوخت و میدرید» و این داستان جنگ نرمی است كه مستقیماً بر استانداردهای غربی سوار نیست، اما پوسیدگی از درون را رهنمون میشود.
آن میدانی كه بسیجی باید در آن بایستد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند همین نقطه است، این همان مدلی است كه امیرالمؤمنین(ع) با آن عظمت را فشل كرد و همان هلهله «ابشرو بالجنه یا جندالله» صحنه كربلاست كه حسین بن علی (ع) را به قربانگاه برد. جنگ نرم امروز درون دینی و درون خانگی است. جنگ فرهنگی غرب شكست خورده و بستر خود را عوض كرده است. یارگیری از درون خانه و تولید پیاده نظام، محور جنگ نرم امروز است.
به بیان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) "در جنگ نرم دشمن به سراغ سنگرهای معنوی میآید که آنها را منهدم کند. به سراغ ایمانها، معرفتها، عزمها، پایهها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور، دشمن به سراغ اینها میآید که اینها را منهدم کند و نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل کند فرصتهای یک نظام را به تهدید تبدیل کند. این کارهایى است که دارند میکنند؛ در این کار تجربه هم دارند، تلاش هم زیاد میکنند، ابزار فراوانى هم در اختیارشان هست. باید ابعاد دشمن و ابعاد دشمنى را بدانیم تا بتوانیم بر او فائق بیاییم. البته ما مدد الهى داریم، کمک غیبى داریم، بدون شک این را انسان دارد مشاهده میکند، اما ما مادامى که هوشیارانه، آگاهانه در میدان نباشیم، تدبیر لازم را به کار نبریم، کمک الهى به سراغ ما نخواهد آمد. ۱۳۸۸/۷/۲
سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به خوبی استراتژیهای دشمنان در جنگ نرم را نشان میدهد. البته خود دشمنان هم این استراتژیها را پنهان نکرده و به صراحت اعلام میکنند. ایالاتمتحده آمریکا در استراتژی جنگ نرم خود به اصلاح و آزادسازی اقتصادی، تشویق و ترغیب اصلاحات آموزشی، گسترش نقش زنان در اقتصاد و سیاست و فشار از برون و تغییر از درون تاکید دارد.
یوسف یورشلیمی مدیر مرکز مطالعات اسرائیل و یهود اذعان دارد تمام مشکلات ما ریشه در هویت ایرانیان دارد که بخش قابلتوجهی از آن وابسته به باورهای مذهبی آنهاست. پس بنابراین تلاش برای از بین بردن و حتی کمرنگ کردن مظاهر اعتقادی اسلامی مانند رعایت حجاب و غیره اولویت نخست عملیاتی ماست که در این مسیر به استفاده از تمامی ابزارهایی که در اختیار داریم بهویژه رسانهها به شدت پایبندیم.
از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیروهای فرهنگی نقش بسیار حساس و مهمی در باور سازی وجود تهاجم فرهنگی و مقابله با آن را دارند . ایشان با بیان اینکه حرکت عظیم انقلاب اسلامى هنوز در اوایل راه خود است، با تاکید بر تاثیر هنر می فرمایند: "من به شما عرض میکنم که این حرکت عظیم انقلاب اسلامى، یک حرکت تمام شده نیست. حالا یک گوشهى از لشکر آن من و شماییم که حالا یک ذره مثلاً اهل ادب و فرهنگ و اینها محسوب میشویم؛ «و للَّه جنود السّماوات و الارض»؛ ... این حرکت عظیمى که با انقلاب اسلامى شروع شد، یک حرکت تمام شده نیست؛ مطلقاً تمام شده نیست، آن حرکت ادامه دارد. همینى که حالا معمول شده که در بیانها و در تلویزیون و توى تبلیغات و توى دادگاه و توى زبان همه، میگویند: جنگ نرم؛ راست است، این یک واقعیت است؛ یعنى الان جنگ است. البته این حرف را من امروز نمیزنم، من از بعد از جنگ از سال ۶۷ همیشه این را گفتهام؛ بارها و بارها. علت این است که من صحنه را میبینم؛ چه بکنم اگر کسى نمیبیند؟! .... این تمام نشده. چون تمام نشده، همه وظیفه داریم. وظیفهى مجموعهى فرهنگى و ادبى و هنرى هم وظیفهى مشخصى است: بلاغ، تبیین؛ بگویید، خوب بگویید. من همیشه تکیه بر این میکنم: بایستى قالب را خوب انتخاب کنید و هنر را بایستى تمام عیار توى میدان بیاورید؛ نباید کم گذاشت، تا اثر خودش را بکند.