اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
طبق آخرین آمار ۸۵ شهر در استان خوزستان وجود دارد. برای رسیدن به حداقل های توسعه پایدار شهری باید برنامه های جامعه و اصولی بلند مدت داشت،

شوشان - نوید قائدی:

طبق آخرین آمار ۸۵ شهر در استان خوزستان وجود دارد.  اما از نظر سیما و منظر و کارکرد تا رسیدن به درجه ای از توسعه که حداقل رضایت شهروندان جلب شود فاصله زیادی دارند،گرچه متولیان امور شهری و شوراها و فرمامداران بنا بر سلیقه خود و خواست شهروندان برنامه هایی را در شهرها اجرا می کنند اما به نظر می رسد طی چند دهه گذشته تا کنون توفیق چندانی نداشته اند.

برای رسیدن به حداقل های توسعه پایدار شهری باید برنامه های جامعه و اصولی بلند مدت داشت،نمی توان بدون در نظر گرفتن شرایط فرهنگی و اجتماعی ساکنان شهر و اوضاع اقتصادی و امکانات شهری و زیست بوم و اقلیم و پتانسیل و کارکرد شهر اوضاع شهر را سامان داد و شهری مطلوب و مورد رضایت شهروندان را ساخت.

اکثر شهرهای خوزستان طی دهه های گذشته بافت هایی سنتی و بومی داشته اند و برای رسیدن به حداقل های مدرن و به روز حتما باید شهری برنامه محور و  آموزش پذیر را ترسیم و مدیریت کرد.

باید نیاز و خواست شهروندان را جویا شد، فرهنگ غالب ساکنان را بررسی و تحلیل نمود، برای ساماندهی اقتصاد شهری و رونق آن برنامه ریزی کرد و متناسب با اقلیم و توان و استعداد های شهر با یک مدیریت منسجم و هوشمند به پیش رفت.

باید پتناسیل هایی مانند زیبایی، گردشگری،صنایع دستی،تولیدات بومی، کشاورزی و دامپروری، تولیدات صنعتی و پتناسیل بنادر در شهرهای خوزستان مدنظر باشد و برای هر کدام از شهر متناسب با آمایش بومی و هوشمند و سیستماتیک برنامه ریزی و اقدام همه جانبه و مردمی داشت، توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و توان بومی و ساکنان و همچنین بی توجهی به شرایط اکولوژیوی و حفظ محیط زیست اتفاق نخواهد افتاد.

بدون هماهنگی و ترسیم الگوهای دقیق توسعه آفرین نمی توان انتظار تغییر و تحول داشت، با جزیری محوری و شعار و انجام پروژه های بدون مطالعه و بدون هماهنگی با تمام ارکان شهر نمی توان سیما و کارکرد شهرهای استان خوزستان را متحول کرد.

با نگاهی اجمالی به کالبد و رفتار ساکنان شهرهای خوزستان و شعارها و اقدام های مسئولان به راحتی می توان دریافت با رسیدن به یک روند توسعه و رضایت بخش فاصله زیادی وجود دارد، وقتی الفبای آموزش شهروندی و تعهد شهروندی و رفتار مناسب ارتباط با شهروندان و مدیران شهری برقرار نیست اصلا نمی توان انتظار توسعه و آرامش داشت.

حال که سال ها است دولتمردان در حال ساخت عمارتی بزرگ و شیک و مدرن برای معاونت راهبردی و برنامه ریزی استان هستند امید است متناسب با آن عمارت بتوانند برای توسعه شهری هم چاره اندیشی و برنامه ریزی نمایند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار