شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
درخواستِ اتحادیه تعاونی‌های کشت و صنعت دیمچه شوشتر از مسئولان؛

تلاش برای تشکیل اتحادیه تعاونی‌های کشت و صنعتِ دیمچه از سه سال قبل آغاز شد و شرکت در مهر امسال تاسیس شد. در حال حاضر ۱۴ تعاونی زیرمجموعه‌ی این اتحادیه هستند.

داریوش کیقبادی (رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی اتحادیه تعاونی‌های کشت و صنعت دیمچه شوشتر) در تماس با خبرنگار ایلنا، از دلایل تشکیل این اتحادیه و اهمیتِ آن برای مردم مناطق دزفول، شوشتر، مسجد سلیمان و گتوند گفت. 

به گفته‌ی کیقبادی؛ تلاش برای تشکیل این اتحادیه از سه سال قبل آغاز شد و شرکت در مهر امسال تاسیس شد. در حال حاضر ۱۴ تعاونی زیرمجموعه‌ی این اتحادیه هستند که احتمالا به سی تعاونی خواهد رسید. 

کیقبادی برای بیان دلایل تاسیس این اتحادیه به تاریخچه‌ی تاسیس شرکت کشت و صنعت کارون اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۵۲ برای تاسیس «کشت و صنعت کارون» حدود ۵۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی را بدون رضایت مردم تصرف کردند. در آن زمان مردم نتوانستند در مقابل خواست مسئولان برای واگذاریِ زمین‌های خود مقاومت کنند.

شرکت تاسیس شد و بسیاری از مردم مناطق در آنجا مشغول به کار شدند به طوریکه تقریبا هیچ بیکاری در شهر دزفول، شوشتر، مسجد سلیمان و گتوند نبود. 

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۶۵ بیشتر روستاها مقداری از اراضی خود را در دست داشتند و روی زمین‌ها، کشاورزی می‌کردند. از هر خانواده نیز یک یا دو نفر در شرکت کشت و صنعت کارون مشغول به کار بودند. اما در سال ۶۵ رویکرد این شرکت تغییر کرد و به تعدیل نیرو پرداخت و باقیِ اراضی را به طرق مختلف از مردم گرفت به طوریکه شکایت مردم هم جواب نداد. 

به گفته‌ی کیقبادی؛ سفره‌ی شرکت به تدریج کوچک شد به طوریکه امروز از چهارده هزار پرسنل رسمی و چهار هزار کارگر فصلی، صرفا دو هزار نفر به صورت قراردادی در این شرکت مشغول به کار هستند که نیمی از آن‌ها با شرکت‌های پیمانکاری کار می‌کنند. این رویکرد باعث افزایش آمار بیکاری در منطقه و در پیِ آن افزایش موج مهاجرت به استانهای دیگر شده است. 

وی با اشاره به تلاش برای واگذاریِ شرکت کشت و صنعت کارون، گفت: دو سال پیش این شرکت را برای واگذاری به مزایده گذاشتند که با اعتراض مردم، دست از واگذاری برداشتند. 

به گفته‌ی کیقبادی؛ مردم شرکت را حق خود می‌دانند و به واگذاری آن به غیر از مردم همان منطقه، اعتراض دارند. 

کیقبادی می‌گوید: در آن زمان از ما خواستند دست از اعتراض برداریم. آن‌ها نیز با تهران مکاتبه کردند و مانع فروش شرکت شدند. 

وی ادامه داد: در همان سال‌ها کمیسیون کشاورزی مجلس نامه‌ای به وزارت کشاورزی زد که در آن نامه قید شده بود که اگر قرار است شرکت واگذار شود باید آن را به مالکان اصلی یعنی اهالی همان مناطق در قالب یک تعاونی فراگیر واگذار کنند. 

به گفته‌ی کیقبادی؛ براساس این اتفاقات ما به این راهکار رسیدیم که هر روستایی برای خود یک تعاونی تشکیل بدهد و بعد این تعاونی‌ها در قالب یک اتحادیه جمع شوند. در واقع شرکت تعاونی اتحادیه تعاونیهای کشت و صنعت دیمچه چنین تاریخچه‌ای دارد. 

وی گفت: در حال حاضر بحث واگذاری شرکت مطرح نیست و نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی قرار است برای این شرکت بیفتد اما درخواست ما این است که امکان فعالیت اقتصادی را برای ما فراهم کنند. ما می‌خواهیم به این اتحادیه کار بدهند چون تعداد بیکاران در منطقه خیلی بالاست و با فعالیت اقتصادی این اتحادیه، منفعت آن به مردم همین مناطق می‌رسد. 

کیقبادی گفت: تنها در بخشی از زمین‌های شرکت کشت و صنعت کارون، نیشکر کشت می‌شود و باقی این زمین‌ها اجاره داده می‌شود. تقاضای ما این است که این زمین‌ها را به اهالی همین منطقه اجاره بدهند و مدیریت شرکت نسبت به بعضی از کارهای شرکت که به پیمانکار واگذار می‌کند با ما نیز همکاری نماید. 

به گفته‌ی او؛ طی صحبتهای فرماندار پیشین شوشتر با شرکت کارون، قرار بود بخشی از این زمین‌ها به اتحادیه اجاره داده شود. ظاهرا شرکت موافقت خود را اعلام کرده اما تاکنون از طرف فرمانداری چیزی به آن‌ها ابلاغ نشده است. 

وی گفت: اکنون فرماندار جدید روی کار آمده و ما انتظار داریم ایشان نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار