اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
نیروهای انتظامی مسئولیت برقراری نظم اجتماعی را بر عهده دارند، به دلایل گوناگون از شرافتمندترین کارگزاران، خدمتگزاران و مستخدمان دولتی به شمار می روند.

شوشان - دکتر حسن دادخواه:

نیروهای انتظامی به ویژه آن قشر و یا گروهی که مسئولیت برقراری نظم اجتماعی را بر عهده دارند، به دلایل گوناگون از شرافتمندترین کارگزاران، خدمتگزاران و مستخدمان دولتی به شمار می روند. 

ماهیت مشاغل انتظامی، از مشاغل سخت است. لزوم تمرینات بدنی، ساعات شبانه روزی و چرخشی کار، آماده باش ها، تغییرات سازمان یافته محل جغرافیایی خدمت، غیر مسقف بودن محیط کار در گرما و سرما، پایین بودن دستمزد و حقوق دریافتی و بالاخره سروکار داشتن مستقیم با آسیب های اجتماعی و افراد خاص را می توان دلایل سختی شغل آن ها برشمرد.

از میان انواع متعدد ماموریت های نیروی انتظامی، برقراری نظم اجتماعی به جهت تامین امنیت عمومی جامعه و پیشگیری از آنچه که در جامعه تنش و ناامنی ایجاد می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ناگفته روشن است که وجود زمینه های ناامنی و آنچه بستر و مقدمات بزه و ناامنی و کارهای خلاف قانون را فراهم می کند به هیچ وجه در اختیار نیروی انتظامی نیست و از این رو مسئولیتی در این باره ندارد.

به زبان دیگر، وقتی کنش بزه و آنچه نظم اجتماعی را بر هم می زند، به مرحله ظهور اجتماعی می رسد، وظیفه نیروی انتظامی تا پایان مرحله قضایی و شناخت و تنبیه مجرمان، شروع و ادامه پیدا می کند.

به استناد قانون اساسی جمهوری اسلامی که به شرط بدون حمل سلاح بودن و بدون توهین به مقدسات در شعارها، حق اعتراض برای مردم به رسمیت شناخته شده است، بنا به موافقت شوراهای تامین استان ها و شهرستان ها و در صورت صدور مجوز از سوی فرمانداری ها برای انجام اعتراض، نیروی انتظامی وظیفه کنترل و حفاظت از مال و جان معترضان و برقراری نظم را بر عهده دارد.

گرچه تاکنون سازوکار قانونی برای فرآیند صدور مجوز و انجام اعتراضات تدوین و تصویب نشده است و کلیه گردهمایی های اعتراض آمیز بدون طی فرآیند مشخص و قانونی صورت می گیرد، ولی نیروی انتظامی همچنان در برقراری نظم و مخلوط نشدن اعتراضات مسالمت آمیز به خشونت بیشترین اهتمام را بکار می گیرد، اگر چه گاهی هم بی تدبیری مسئولان و مدیران سیاسی و امنیتی شهرها و سراسیمگی آن ها، موجب بروز خشونت شده و یا داخل شدن افرادی از دشمن در صفوف مردم، زمینه اغتشاش و تولید تنش و بی نظمی را فراهم کرده است و در حقیقت نیروهای انتظامی حاضر در میدان، مجری دستورات مقامات و مدیران سیاسی و امنیتی و قضایی هستند و بنا به اقتضای قوانین و مقررات ویژه داخلی، انجام وظیفه می کنند.

بر این پایه، ملاحظه می شود که تماس و مواجهه نیروهای انتظامی با بدنه و تنه جمعیت های مردمی، از آنها انسان های شرافتمندی ساخته که در حین ماهیت انتظامی بودن شغل، در بردارنده پاکترین احساسات و عواطف و همراهی با آحاد مردم هستند.

شاید هیچ عبارت و کلمه ای به مانند سردادن گروهی و جمعی شعار "بی شرف"، خطاب به نیروهای انتظامی حاضر در میدان و خیابان، موجب ناراحتی و تاسف نگارنده این یادداشت نشده است!!

گر چه شلوغی و غلیان احساسات و عصبانیت و سراسیمگی و بی تدبیری در هر اعتراضی از دو سوی معترضان و نیروی انتظامی، امکان بروز هر واکنش خشونت آمیز را بالا می برد، ولی متعرضِ شرافتمندی  نیروهای انتظامی شدن؛ به معنای بی احترامی به خانواده بخشی از جوانانی است که با هر انگیزه و دلیل، لباس سبز امنیت اجتماعی را به تن کرده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار