شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
در سخنان اخیر رئیس جمهور محترم و نیز سخنگوی دولت، چند بار به لزوم پاسخگویی مسببان وضع موجود کشور اشاره شده است.

شوشان - دکتر حسن دادخواه:

در سخنان اخیر رئیس جمهور محترم و نیز سخنگوی دولت، چند بار به لزوم پاسخگویی مسببان وضع موجود کشور اشاره شده است.

نگارنده این یادداشت بر این باور است که به دلایل زیر "لزوم پاسخگو بودن مسئولان و مقاماتی که موجبات بد روزگاری مردم و کشور را فراهم آورده اند،" یک گام به جلو در راستای رعایت حقوق شهروندان و واداشتن مقامات، به پاسخگو بودن برابر با میزان و اندازه اختیارشان است.:

۱_ "لزوم پاسخگو بودن مسببان وضع موجود "، در واقع اقرار و اعتراف مقامات دولت کنونی به نامطلوب بلکه بد بودن اوضاع مردم و کشور است، اقرار و اعترافی که پیشتر به زبان آورده نمی شد! این اقرار و اعتراف، گر چه ممکن است با انگیزه های سیاسی و بدنام کردن دولت حسن روحانی و توجیه کردن سستی ها و ضعف های دولت کنونی همراه باشد ولی در هر حال، گام مثبتی در راستای توسعه سیاسی و اصلاح فرهنگ حکمرانی در کشورمان است.

۲_ چنانچه سازوکارهای قانونی برای "پاسخگو کردن مقامات"، تدوین و تصویب گردد، این فرصت برای همه سطوح از مدیران و مسئولان و مقامات در رده های سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرایی  فراهم می شود تا از طریق رسانه های ملی، عملکرد و موانع و موفقیت ها و دلایل ناکامی های خود را برای مردم تشریح کنند.

۳_ "پاسخگو بودن مدیران، مسئولان و مقامات عالی به مردم"، میزان اعتنای حاکمیت به رضایتمندی ملت و جلب اعتماد مردم به حاکمیت را در پی خواهد داشت و گامی بلند در توسعه سیاسی و فرهنگ حکمرانی و رشد و ارتقای سطح فکری مردم است.

۴_ "پاسخگو شدن مدیران و مسئولان و مقامات عالی به مردم، موجب شفافیت و روشن شدن فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی ها و برنامه ریزی ها و روند اجرای آنها می شود و دلایل منطقی و قانونی کارهای انجام شده و انجام نشده را آشکار می گرداند.

البته برای به مرحله اجرا در آوردن" پاسخگو کردن مدیران و مسئولان و مقامات به مردم" ، لازم است که چند موضوع روشن گردد: 

۱_  مدیران و مسئولان و مقامات عالی، مربوط به کدام برهه و بازه زمانی، باید پاسخگو باشند؟

۲_ مدیران و مسئولان و مقامات عالی در چه سطحی از مسئولیت و اختیار باید پاسخگو باشند؟

۳_ مدیران و مسئولان و مقامات عالی در کدام یک از بخش های خدماتی، تولیدی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و نظامی باید پاسخگوی عملکرد یا ترک فعل خویش باشند؟

۴_ مدیران و مسئولان و مقامات عالی در کدام یک از قوای سه گانه و کدام بخش از دستگاه هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند، باید پاسخگو باشند؟

۵_ اصولا این پاسخگویی چگونه است؟ آیا به دادن گزارش اکتفا کنند؟ آیا به پرسش هایی باید پاسخ دهند؟ آیا در محکمه و دادگاه صالحه و در برابر اتهامات دادستان باید از خویش دفاع کنند؟

 ۶_ مرجع و داور رسیدگی کننده و تشخیص دهنده به اینکه فلان مدیر در انجام وظایف کوتاهی کرده است یا دچار اشتباه و لغزش گردیده و یا عملکرد نادرستی داشته است، کیست؟

۷_ آیا فقط مدیران و مسئولان و مقامات عالی رتبه ای که در گذشته دارای سمتی بوده اند، باید پاسخگو باشند یا اینگه دولت و مدیران کنونی نیز در آینده باید پاسخگو باشند؟

در هر حال، از این به بعد هر مدیر و مسئول و مقام عالی رتبه و عموم مردم می آموزند که عملکرد و سخنان و رفتار ایشان زیر زره بین قرار دارد و از سوی دیگر، هر کنشی و گفتاری ممکن است به زیان مردم منجر شود و از این رو، همگی باید بیش از گذشته مواظب رفتارهای خویش باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار