شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
جایگاه مدیریت شهری بعنوان یک ضرورت و نیاز اساسی در روند توسعه شهر و بهبود سکونت گاهای شهری نقشی بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد .

شوشان - مهدی فریدونی:

شهر اهواز بعنوان  بزرگترین  مجتمع زیستی جنوب غرب کشور که به لحاظ موقعیت مکانی ویژه از حوزه نفوذ بسیار وسیعی برخوردار و به سبب اینکه  مرکزیت سیاسی ، اداری و تمرکز فعالیت های صنعتی ،  اقتصادی ،  دانشگاهی با  سطح بالای تخصص و خدمات به عنوان قطب رشد در منطقه ایفای نقش می کند ،  به  همین دلیل بطور مداوم بر گستره فضایی آن افزوده می شود . 

شکل گیری ، تداوم حیات و تغییرات بافت ظاهری شهری و همچنین رشد و توسعه آن متاثر از مجموعه ای از عوامل و نیروهای طبیعی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژی است .

 این عوامل در طی زمان همراه با تغییرات و پیشرفتهای اجتماعی ، اقتصادی و فن آوری تحول پیدا می کند ، بدیهی است با شناخت وضع موجود و مشکلات بسیار زیاد و پیچیده  شهر و پیش بینی تغییرات آتی آن ، سیاست های مناسبی برای هدایت و کنترل عوامل و نیروهای تغییر دهنده شهر می توان راهی اعمال نمود . 

جایگاه مدیریت شهری بعنوان یک ضرورت و نیاز اساسی در روند توسعه شهر و بهبود سکونت گاهای شهری نقشی بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد .

به بیان دیگر مدیریت واحد شهری ازچنان اهمیتی برخوردار است که بر تمام شئونات زندگی و نحوه مدیریت برجریان مطلوب زندگی شهری و پایداری توسعه شهری منجر میشود .

باتوجه به توضیحی که در مقدمه  مبنی بر اهمیت مدیریت واحد شهری عنوان شد ،  لازم است به آن عزیزانی که در مقام تخریب و نه نقد مسئولانه در فضایی همه فهم و قابل درک  نسبت به منتخب شورای شهر ششم کلانشهر اهواز جناب اقای رضا امینی برامدند  عرض شود ؛

این نوع مواضع مخرب گرایانه برعلیه شهردار محترم کلانشهر اهواز  که اساسا نه برپایه  ادله های مثبت و تکنیکال که در بر گیرنده منافع کلان شهر اهواز و ایضا استان باشد بناشده ، بلکه ماهیتی کاملا شخصی از جانب ذینفعانی دارد که جز به منافع شخصی و جریانی خود اصولا به هیچ موضوع دیگری اعتقاد ندارند.

اما چرا در بالا عنوان شد ماهیتی کاملا شخصی ؟؟

به این دلیل عنوان میشود که اگر نگاهی اجمالی به تخریب هایی که در لوای نقد عنوان میشوند انداخته شود ،  متوجه این موضوع میشویم که با نمای چرا نباید شهردار ما بومی باشد با زادگاه ایشان مشکل دارند  و نه کارکرد و نوع مدیریت ایشان .

اینجاست که پی میبریم چرا این استان و این شهر بر خلاف استان های همجوار دیگر ما هنوز وارد ابتدایی ترین مراحل توسعه متوازن نشده است.

امروز کلانشهر اهواز بیشتر از انکه به مدیر بومی نیاز داشته باشد به دولتمرد‌انی نیاز دارد که دو خصیصه مهم ؛
《 اقتدار مدیریتی 》
و
《 ثبات در تصمیم گیری 》

جزیی لاینفک از خصوصیات مدیریتی این افراد باشد.

امروز که بعد از سال ها در استان خوزستان دولت مردی کاردان و اشنا به مسائل استان خوزستان که تمام مولفه های مدیریتی در سطح کلان و در تمام حوزه ها را دارا میباشد از طرف دولت سیزدهم به  عنوان نماینده عالی دولت در راس امور قرار گرفته لازم است که تمام کنش گران سیاسی و اجتماعی علل خصوص نمایندگان مجلس  به دلیل پیشبرد منافع کلان استان و برگشت قطار توسعه استان خوزستان به ریل برای یکبار هم که شده همصدا و همراه با مدیریت عالی استان و همچنین شهردار محترم  دست از لجاجت کردن های بیهوده و همچنین معرفی و تحمیل افراد نزدیک خود به بدنه مدیریتی استان بردارند و در کنارهم فارغ از هر موضوعی فقط به فکر توسعه استان و بالا بردن سطح خدمات به مردم باشند.

  این موضوع تحمیل مدیران به بدنه مدیریتی استان از جانب نمایندگان مجلس و باج خواهی هایی که در این عرصه میشود  یکی از اصلی ترین و مهم ترین موضوعات و چالش هاییست که استان خوزستان با ان روبه رو و باعث شده متاسفانه یک سری مدیران کاملا خنثی که حکم ماشین های امضا را دارند به بدنه مدیریتی استان تحمیل و پیرو این تحمیل  به بدنه مدیریتی استان متاسفانه شاهد این امر بوده و هستیم که چه میزان مشکلات دقیقا به خاطر تحمیل همین مدیران به مردم و نظام اداری افزوده و وارد میشود.

لذا اگر صحبت از اقتدار در مدیریت میشود ، برای ایستادگی در مقابل این نوع تحمیل ها از جانب افراد و ذینفعانی است که به جز منافع شخصی و گروهی خود به هیچ موضوع دیگری پایبند نیستند.

در بحث مدیریت واحد شهری که به عنوان یک پیش نیاز اساسی برای خروج از بمبست های پیش امده که به ان اشاره کردیم , متاسفانه باز میرسیم به ان طیف  از مدیرانی که واژه بومی را به یدک میکشیدند و میکشند اما خروجی و حاصل مدیریت ان افراد وضع نازیبا ، نامنظم و بی هدف در تمام حوزه هایی هست که میبینیم.  

در  غالب یک سوال کلی مطرح مینماییم که برایند و خروجی به اصطلاح مدیران بومی در یک دهه اخیر برای مردم چه بوده ؟؟ 

 ایا چیزی جز گرفتاری ، انتصاب های فله ایی و فامیلی ،  سردرگمی های بروکراتیک و عقب افتادن های دائم کارها نتیجه دیگری هم به همراه داشته ؟؟

 نویسنده این مقاله   به هیچ وجهی مخالف مدیریت بومی نبوده و نیست بلکه همانطور که  پیشتر در مقالات دیگر در این باب توضیح داده است ؛
اعتقاد بسیار زیادی به سپردن امورات کلان استان به دولت مردان و کلان مدیرانی دارد که درسابقه مدیریتی خود ، مدیریت در رده های بالای نظام و ایضا وزارت خانه ها را در کارنامه کاری خود داشته باشند و علاوه بر داشتن سابقه های کلان مدیریتی از  چهره ایی کاریزماتیک و اقتدار منش نیز برخوردار باشد.
 
چرا که مهم ترین خروجی مدیریت این دسته از مدیران  داشتن نفوذ سیاسی و پیرو این نفوذ  قدرت چانه زنی بالا  در راستای توسعه و اهداف استان  ،  که استان خوزستان به ان نیاز مبرم و احتیاج عاجل دارد میباشد.

 ایا در یک دهه اخیر ما در حوزه مدیریت عالی استان به اثتثناء مهندس مقتدایی که در یک بازه زمانی کوتاه مدیریت عالی استان‌را در اختیار داشتند و یا در حوزه شهری جناب اقای منصور کتانباف که ایشان هم باز در یک بازه زمانی کوتاه مدیریت شهری را در اختیار داشتند ؛  هیچ مدیر دیگری که غیر بومی باشد 》 در حد و اندازه نام خوزستان و شآن مردم خوزستان که عملگرا و هدفمند باشد داشته ایم  ، ایا غیر از این است که تماما بومی بوده اند ....

ایا تا بوده این استان مآمن گاهی  برای گذراندن ازمون و خطاها و اسم در کردن ها در همه حوزه ها علل خصوص مدیریت ها انهم از نوع بومی ان نبوده ؟؟

در یک کلام ایا خوزستان تبدیل نگشته به سکوی پرتاب مدیران گم نام و کارنابلد فقط به خاطر همین نوع نگرش هایی که اکنون برای مدیریت شهری شاهد ان هستیم ؟؟  

《 که البته نویسنده موءکدا معتقد است که داشتن چهره ایی کاریزماتیک همراه با اقتدار مدیریتی محض از اصلی ترین و مهم ترین ایتم های انتخاب مدیران برای استان هایی چون خوزستان می باشد. 》

نویسنده این مقاله که نه به عنوان یک کارشناس روابط در حوزه سیاست استان  که به فضای سیاسی ، اقتصادی و مدیریتی استان اشراف کامل دارد بلکه به عنوان یک دلسوز که تحت هر شرایطی به منافع کلان کشور و ایضا منافع استان پایبند و می اندیشد   به نماینده عالی دولت در استان  این پیشنهاد را تحت عنوان یک مشاوره ابراز میدارد که :

  تحت هیچ شرایطی اجازه ندهند که  ایشان را به عنوان یک مدیر تسامح نگر و اهل مصالحه که خنده رویی و خوشکلام بودن از بارز ترین خصوصیات مدیریتی ایشان در مواجهه با علل خصوص  مدیران ارشد ادرات  میباشد بشناسند . و در حمایت از مدیران منتخب خود و مردم بیشترین و بالاترین سطح حمایت ها را داشته  و کمترین مسامحهه را با تخریب گرایان انجام دهند .

چرا که بیشترین عملکردها مثبت مدیریتی در چهارچوب حمایت ها شکل میگیرد و فشل بودن مدیریت ها در استان خوزستان علل خصوص در یک دهه اخیر به دلیل عدم حمایت های قاطع از مدیران عمل گرا و پر جسارت اتفاق افتاده که نتیجه این عدم حمایت ها سر کار امدن یک سری مدیران پشت میز نشین با بیشترین امکانات و کم ترین بازدهی بوده که نویسنده لقب ماشین امضاء را به این دسته از مدیران اطلاق نموده .

لذا لازم است به این طیف از تخریب گرایان یاد اور شویم که اتفاقا تمام این بمبست های به وجود امده به خاطر انتخاب های مداوم و اشتباهی بود که صرفا به خاطر حفظ منافع شخصی مرتکب میشدید .

 ایا لازم است که تذکرات شدیدتر دیگری هم به این طیف از تخریب گرایان  که تحت لوای انتخاب مدیر بومی هر صحبت نازیبایی را نثار شهردار جدید مینمایند داشته باشیم ؟؟ ....

در حوزه توسعه شهری و  مؤلفه‌های توسعه‌ی شهری در کلان‌شهر اهواز که تا به امروز  هیچ کدام از شهرداران به ان نپرداختند 13 پیشران وجود دارد که جزو اصلی ترین   شاخص‌های توسعه‌ی شهری محسوب میشوند که  لازم است به صورت کاملا هدفمند و بسیار جدی به ان پرداخته شود ، چرا که عدم پرداخت به این شاخص ها که ارتباط مستقیم با توسعه هدفمند دارند میتواند نتایج فاجعه باری را  به بار اورد لذا لازمه پرداختن به  این موضوعات که هر کدام در حیطه مدیریت کلان و نتیجه بخشی ان لازمه یک مدیریت فراگیر و هماهنگ است اخرین فرصتی میباشد که میتواند اعتماد را به مدیریت شهری باز گرداند .

بر مبنای این اصول های بنیادین که پیشتر گفته شد ؛ { استان خوزستان بیشتر از انکه به مدیر بومی نیاز داشته باشد به دولت مردانی  نیاز دارد که علاوه بر اینکه با راهروهای وزارت خانه ها کاملا اشنا باشند از قدرت لابی گری بسیار بالایی در مرکز  برای دفاع و پیشبرد  منافع استان برخوردار باشد  و در حوزه مدیریت شهری و بازگشت توسعه به شهر ها و کلانشهرها به حذف کامل و بدون چون و چرای نهادی تحت عنوان شورای شهر کاملا معتقد است.

چرا که با یک اسیب شناسی کاملا سطحی میتوان به این خروجی رسید که از بدو تشکیل به وجود امدن نهادی تحت عنوان شورا های شهر و روستا تا به امروز  این نهاد تا چه اندازه تخریب بر جای گذاشته و عملا شاهد هستیم که همین نهاد با گذشت دو دهه و نیم از عمر مفیدش به سدی در مقابل توسعه شهری بدل گشته .

در این باره رجوع میکنم به سخنان سردار یحیی صفوی  که چندین سال قبل دراظهار نظری به درستی عنوان نمودند که بیشتر  نارضایتی های مردم نشآت گرفته از عملکرد شهرداری ها و دیگر ادارات همسو با این ارگان ها میباشد. }

اما متاسفانه در ان برهه که ایشان به درستی این نقد را ابراز و به ان پرداختند ،  نهاد های بالادستی چه در حوزه قانونگذاری همانند مجلس و چه در حوزه اسیب شناسی همانند مراکز مطالعات....  هیچ واکنشی در راستای بهبود وضعیت این نهاد کاملا خنثی و دارای ضعف که باعث و بانی بسیاری از مشکلات کلانشهرها از جمله کلانشهر اهواز میباشد   ترتیب عملی به جا نیاوردند.

 امروز در کلانشهر اهواز و در 
 بحث برنامه‌ریزی شهری و بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون همچنین  برای ساختن آینده‌ایی مطلوب متاسفانه نتوانستیم انگونه که شایسته و بایسته است قدم های موثری  برداریم پس چگونه هست که امروز با توجه به تمام ان معضلاتی که میدانیم به هنگام مدیریت فرمایشی مدیران بومی به وجود امده ، انقدر از ان بینش برخوردار نیستیم که صبر را پیشه کنیم و برمبنای عمل انتقاد ها را ابراز بداریم .  

ایا غیر از این است که این عدم توانایی در بحث برنامه ریزی در مدیریت شهری هنگامی رخ داده که سکان هدایت و مدیریت کلانشهر اهواز در اختیار مدیران بومی بوده ؟ چگونه هست که هیچ گونه زبان انتقادی انگونه که امروز شاهد ان هستیم وجود نداشته 

در بحث توسعه شهری و  مؤلفه‌های ان در کلان‌شهر اهواز که متاسفانه تا به امروز به اثتثناء جناب اقای منصور کتانباف ‌که در یک دهه اخیر تنها شهرداری بودند که بحث توسعه متوازن را به صورت جدی دنبال  و در یک بازه زمانی دو ساله کارنامه بسیار شایسته ایی از خود به جا گذاشتند و البته 《  تنها دلیلی که باعث شد  ایشان ان عملکرد شایسته و انقلابی را داشته باشند ، انهم درست در زمانی که حساب های شهرداری بنا به دلایل  موجهی مسدود و بلوکه شده بود حذف نهاد شورا بود .

البته شایان ذکر است که بعد از سرکار امدن شورای چهارم و به دلیل دخالت نمایندگان مجلس به خاطر عدم پذیرفتن خواسته هایشان از جانب شهردار وقت جناب اقای کتانباف ، در جلسه ایی پشت درهای بسته ایشان را عزل و یک شهردار را که کاملا در خدمت افراد و جناح ها بود را به عنوان منتخب شورای چهارم معرفی  و با این معرفی عملا ان توسعه ایی که مد نظر بود علل خصوص در مناطق محروم شروع نشده پایان یافت .

این موضوع دقیقا مصداق سوء استفاده از جایگاه شغلی در راستای منافع شخصی میباشد. 

موضوعی که نویسنده از شروع این مقاله که ماهیتی اسیب شناسانه دارد به کرار بیان نموده که جدی ترین مشکل استان دقیقا همین تحمیل های مدیریتی میباشد 》

ایا چهارسال به دلیل همان انتخاب این شهر به یغما نرفت که در اخر سر هم با دخالت به جای نهاد های اطلاعاتی و سربازان گمنام این افراد کنار رفتند که البته نمیشود گفت کنار رفتند.

در ان زمان همین به اصطلاح منتقدینی که در لوای انتقاد و به اسم منتقد شهردار را تخریب مینماید و به مرثیه سرایی و ذکر مصیبت های دائم مشغول هستند و  سرکار بودند کجا بودند ؟؟ به چه دلیل هیچ صدایی از این به اصطلاح دلسوزان شنیده نشد .

و اما میپردازیم به پیشران ها و شاخصه های مؤثر و کلیدی که لازم است شهردار محترم اهواز جناب اقای امینی به انها اهتمام  ویژه داشته باشند ؛

جمعیت ، 

توزیع عادلانه‌ی خدمات شهری،

 توسعه‌ی صنعت گردشگری،

 ساماندهی محورهای ویژه‌ی گردشگری ، 

ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین ،

 کنترل آلودگی هوا و ارتقای بهداشت محیطی ، 

گسترش فضای باز عمومی و ایجاد مراکز فراغتی ، 

فراهم آوردن سطح مناسب رشد اقتصادی ،

 ارتقای کیفیت زندگی در بافت فرسوده‌ی شهری ، 

ساماندهی و بهسازی بافت فرسوده ، 

گسترش کارگاه‌های کوچک و زودبازده ، 

توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد ،

 توسعه‌ی مراکز تفریحی و گردشگری که بیش ترین نقش را در وضعیت آینده‌ی توسعه‌ی شهری اهواز دارند ،


 البته لازم به ذکر است که با توجه به منابع موجود و نبود امکانات ، پرداختن به هر یک از این شاخصه ها و موضوعات امری بسیار دشوار محسوب میشوند اما ناشدنی نمیباشند اگر به این موضوع مهم که در پایان عرض میشود توجه ویژه داشته باشند :

جناب اقای امینی شهردار محترم کلانشهر اهواز که بر روی کاغذ اهواز نام کلانشهر را به یدک میکشد در حالی که به واقع هیچ کدام از مشخصه های کلانشهر بودن را این شهر بزرگ و با ریشه  ندارد ، امروز این موقعیت و فرصت نصیب حضرت عالی شده است تا بتوانید به نحو احسن و برای همیشه با عمل خود اولا در ذهن  مردم نجیب ؛ دلسوز و با گذشت مردم اهواز بمانید و در دل های این مردم وارد شوید انوقت است که دیگر هیچ تخریب گری نمیتواند با هدف حفظ منافع خود و دیگر همفکرانشان روی به تخریب گری اورند و دوم اینکه تا ابد دکان این تحجر گرایان و متعصبینی که تا به امروز با واژه و ادبیاتی همچون مدیر بومی و امثالهم انواع اهداف را دنبال مینمودند بسته خواهد شد ، لذا با توجه به این دو مورد شما مسئولیتی چند برابر سنگین تر را به دوش میکشید که انشالله به حول قوه الهی به اهدافی که از ابتدا مد نظرتان بوده میرسید .

اما جناب اقای امینی برای رسیدن به اهداف مد نظرتان و ایضا پرداختن به هر یک از پیشران هایی که در بالا تحت عنوان اصلی ترین شاخصه های توسعه   عنوان شد ،  خدمت حضرت عالی عنوان میشود :

 {   لازم است یک عمل کاملا  انقلابی و جهادی در شهرداری اهواز بدون توجه به شانتاژ هایی که پیش خواهد امد انجام شود ، چرا که شهرداری اهواز بر خلاف دیگر ارگان های سلف خود در دیگر استان ها و شهرهای توسعه یافته بسیار نامنظم و جزیره ایی شکل گرفته  تا به امروز مدیریت میشود .

بر این اساس لازم است صدر تا ذیل مدیران شهرداری اهواز تغییر و تمام شهرداران و مخصوصا معاونین شهرداران مناطق زیر نظر تیمی ۴ نفره متشکل از امین ترین افراد نزدیک به شهردار با مدیریت شخص شهردار انتخاب و  مشغول به کار شوند .
توجه به این موضوع که عرض میشود بسیار مهم است چرا  که کار اصلی در شهرداری های مناطق به عهده معاونین شهرداران میباشد ...

ودر انتخاب مدیران حراست ها نیز که جزو اصلی ترین ارکان محسوب میشوند ، حتی االمقدور لازم است تمام مسئولین حراست ها در ۸ منطقه  تعویض و به طور کل دسترسی انها نسبت به خیل عظیمی  از تصمیمات کوتاه و یا کاملا قطع شود.....
تا به ان خروجی و بازگشت به اهدافی که مد نظر است انشالله برسید.
برچسب ها: شهرداری اهواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار