شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
شوشان - نوید قائدی:

هنرخیابانی بخشی از هنر محسوب می شود که در معابر به صورت زنده و با سبک و سیاق خود که متاثر از خلاقیت هنرمندان است، با کمترین ظابطه و امکانات اجرا می شود و در ارتباط مستقیم با توده های مردمی اجرا می شود.هنر خیابانی فرصتی برای دیده شدن و ظهور و بروز هنرمندان مردمی و امکانی کم هزینه برای شهروندان است که با روح هنر ممزوج شوند.

تئاتر خیابانی نوعی از این هنر است که قدمت زیادی در شهر های جهان دارد، و طی یک صده گذشته به تکامل خوب و اثرگذاری در فرهنگ ملل مختلف رسیده است،گرچه در قدیم بیشتر با مقاصد سیاسی اجرا می شد اما این روزها با اهدافی اجتماعی همچون اثرگذاری بر توده های عام و آموزش مباحث مختلف اجتماعی مانند کودکان کار،اعتیاد، موضوعات زنان،اخلاق و سلامت جامعه و آگاهی بخشی اجرا می شود.

تئاتر و موسیقی خیابانی در واقع توسط گروههایی از هنرمندان مردمی و با اهدافی متنوع و با زبان و ادبیات عامیانه طرح و اجرا می شود، که اگر به نحو مطلوب و هدفمند بتوان از آن ها بهره گرفت و آن ها را در مسیر و پروتکل های مقرر قرار داد، می توان در ارتقای فرهنگ عمومی شهر و محله و همچنین غناسازی پرسه زنی های شهری و شاداب سازی و سرزندگی شهر از آن ها بهره جست.

پرورش هنرمندان مردمی و تولید محتوایی هنر بومی و متناسب با نیاز شهر و شهروندان یکی از برکات این نوع هنر است که در صورت برنامه ریزی و اجرای صحیح می تواند موجب ارتقای روابط اجتماعی و حتی ایجاد صمیمیت بین اقشار شود.

از زبان و اثرات اعجاز انگیز هنر هنرمندان خیابانی در صورت اجرای صحیح و هدفمند نمی توان غافل شد، چون در تمام برهه های زمانی و با مقاصد و نیازهای خاص شهری قابلیت بهره برداری دارند و این روشی نوین در اکثر شهرهای جهان است.

در شهری مانند اهواز با برنامه ریزی صحیح و تولی گری مثلا سازمان فرهنگی شهرداری می توان در ساعت های مقرر توسط گروههای هنری سازمان یافته و داوطلب در بسیاری از پیاده راهها و بوستان های محله ای (یکی از این نقاط شاخص بوستان شهید صباغان یا باغ معین سابق مقابل سینما ساحل است) انواع هنرهای خیابانی را اجرایی کرد تا بدین طریق روح و برکات زبان هنر در شهر جاری و ساری شود.

البته جهت اجرای گسترده این مقاصد نیاز است متولیان و صاحب نظران طی گفتمان هایی سازنده ابعاد مختلف این پیشنهاد را واکاوی کنند و نظرات سازنده و پخته ای ارایه دهند تا بتوان به نتایج مطلوب و ملموسی رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار