اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
شوشان - سید علیرضا موسوی فرد:

پر واضح است که یکی از مهم ترین اهداف افراد از ورود به مراکز و موسسات آموزش عالی در کنار تحصیل علم، آموزش اخلاق و کسب مهارتهای لازم در جامعه است.

اخلاقیات، هنجارهای رفتاری پذیرفتنی هستند که هدف آنها جلوگیری از بروز رفتارهایی است که به نفع فرد و ضرر دیگران باشد. 

اخلاق در زندگی افراد هم زمان با ورود آنها به جامعه دانشگاهی شکل می گیرد و باعث می شود که فرد شرایط متفاوتی را تجربه کند و هرچه فرد تکامل بیشتری می یابد و نوآوری های جدید بیشتر وارد فضای جامعه می شود، به همان اندازه مکان های کسب و کار با پیچیدگی های بیشتری روبرو می شوند و فرصت بیشتری نیز برای بروز رفتارهای نامعقول افراد ایجاد می گردد.

امروزه برخی از مکان های کسب و کار با این قبیل ناهنجاری ها که گاه برگرفته از تنوع طلبی افراد است روبرو هستند.

 متاسفانه برخی مراکز آموزش عالی نیز از این امر مستثنی نیستند که این موارد، گرفتن تصمیمات مناسب را برای افراد بویژه مدیران و کارمندان دشوارتر می کند.

 همچنین، اتخاذ و پیشروی برخی مدیران دانشگاهی در عدم استفاده مناسب از ظرفیت ها، بی عدالتی و ظلم بسیاری را متوجه برخی افراد از جمله اساتید، بویژه زنان بی دفاع می کند که حل این مشکلات نیازمند ورود و تامل جدی برخی مسئولان کشوری در برخی دانشگاه هاست. 

چنانچه در نهج البلاغه روایت تلخ و تکان دهنده ای را پیرامون ظلم و ستم روا شده به یک زن یهودی که توسط برخی مردان قریش اتفاق افتاده می خوانیم که امام علی(ع) در برابر رفتار یهودیان تاب نمی آورد و می خوانیم که چگونه مردان یک قبیله را که باعث آزار و غارت یک زن یهودی شده بودند، مورد لعن و نفرین قرار میدهد. 

متاسفانه امروز بعداز گذشت قرن ها تجربه، هنوز شاهد هستیم که در برخی دانشگاه ها، استفاده از مهارت های اخلاقی به راحتی توسط برخی افراد نادیده گرفته می شود.

ازطرفی شایان ذکر است که انقلاب اسلامی ما پیروز نشد مگر با ریختن خون هزاران شهید عزیز از دست رفته که همگی با هدف ریشه کن کردن ظلم و مبارزه با جور و فساد به میدان آمده بودند.

 اما شوربختانه باز هم در گوشه و کنار برخی مراکز آموزش عالی افرادی را می بینیم که در نقش های متفاوت رویه ای متفاوت در پیش گرفته اند و با اصرار و پافشاری بر رفتارهای غیرمنطقی خود،  باعث ایجاد مشکلات برای برخی افراد از جمله اساتید زن می شوند. 

آنچه از روایات گفته شده و امثال آن برمی آید بخوبی قابل استنباط است که دین اسلام تا چه اندازه از ظلم و ظلم ستیزی بیزار است. 


اکنون جای سوال است که چرا در برخی دانشگاه ها و نهادها بیشترین استفاده از ظرفیت ها را به نحو شایسته شاهد هستیم و مشکلات بخوبی مدیریت می شود ولی در برخی از دانشگاه ها استفاده شایسته از ظرفیت ها بخوبی اتفاق نمی افتد؟ لذا، آمارهایی که امروز وجود دارد، بیانگر آنست که بررسی این موارد نیاز به بازنگری عمیق و جدی دارند. 

متاسفانه دانشگاه جهاد دانشگاهی خوزستان نیز از این امر مستثنی نیست. لذا، اکنون باید دید که این دانشگاه، اکنون تا چه اندازه تصمیم در جبران گذشته گرفته است.

 همانگونه که گفته شد، یکی از مهم ترین تاثیرات ورود افراد به موسسات آموزش عالی در کنار تحصیل علم، آموختن اخلاق است. 

ولیکن، تا زمانی که این مهم در برخی دانشگاه ها نادیده گرفته شود، این گونه مراکز دانشگاهی به مسیر مناسب هدایت نخواهند شد.

 اکنون باید دید که دانشگاه جهاد دانشگاهی خوزستان چگونه این پروسه مهم را طی خواهد کرد. 

آیا با استفاده صحیح از ظرفیت ها و پرداخت حق و حقوق به جا مانده برخی اساتید، می تواند گذشته را جبران کند و باید دید که آیا دانشگاه جهاد دانشگاهی خوزستان از این آزمون الهی موفق بیرون خواهد آمد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار