شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۰۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
شوشان - جاسم محسن ورسن:

بعد از چند ماه از افتتاح درمانگاه خیریه طریق الحسین ع عین دو وقتی شدکه برای خرید دارو به انجا سر بزنم، متأسفانه در حین خرید دارو متوجه صدای بلندی از درمانگاه شدم که من را ملتفت کرد که سری به داخل بزنم بعد از کلی جر بحث متوجه شدم که بیمار از پرداخت ویزیت که دوبرابر شده امتناع و اعتراض می‌کند.

درمانگاه خیریه طریق الحسین ع عین دو درحالی برای جبران سختی ها و مشکلات متحمله بر اهالی منطقه عین دو بوده است ولی متاسفانه تمام بیماران وساکنان از گرانی این روزها  و بالا بردن تعرفه می رنجند ،طبق اخرین امار حاصله اعلام شده هدف از احداث این درمانگاه برای اقشار متوسط و ضعیف عین دو بوده است ولی متاسفانه مردم از بالا بودن هزینه‌های درمانی گلایه دارند.

اینجا در یکی از راهروهای درمانگاه صدای گریه کودکی در فضای مطب می‌پیچد. مادر، کودک را محکم در آغوش گرفته تا شاید بتواند از درد کودک بکاهد.

یکی از بیماران دلیل بی‌تابی فرزندش را می‌پرسد، مادر در حالی که سری تکان می‌دهد، می‌گوید «حدود یک هفته است که پسر خردسالش دل درد دارد و برای درمانش به چندین پزشک مراجعه کرده اما هیچ‌ یک نتوانسته‌اند دلیل بیماری فرزندش را تشخیص دهند.»

 در حالی که ناراحتی از چهره‌اش کاملا مشخص است، ادامه می‌دهد «حقوق چند روز شوهرم را خرج درمان فرزندم کرده‌ایم. هزینه آزمایش‌ها به قدری زیاد است که دیگر توان پرداخت آنها را نداریم.»

یکی دیگر از بیماران که حال و روز خوبی ندارد وقتی صحبت‌های مادر را می‌شنود با صدای بلند می‌گوید «خیلی از مطب‌های خصوصی دفترچه بیمه سلامت را قبول نمی‌کنند و مجبوریم هزینه‌ها را به صورت آزاد پرداخت کنیم، خدا نکند گرفتار بیماری شوی، یک سرماخوردگی ساده برای من صد هزارتومان آب خورده است، خانم!»

هنوز صحبت‌های این دو بیمار به پایان نرسیده که از ناگهان بیماری از مطب دندانپزشکی خارج می‌شود.

به همراهش که در سوی دیگر سالن به انتظار نشسته است می‌گوید «هزینه‌های جراحی لثه ۶۰۰ هزار تومان! فکر کنم دندانم را درست نکنم بهتر باشد! هزینه کشیدنش کمتر است، حالا یک دندان  کمتر باشد اتفاقی نمی‌افتد!»

گلایه‌های بیماران از هزینه‌های بالای درمان در درمانگاه خیریه طریق الحسین ع عین دو در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از این افراد به دلیل شلوغ بودن مراکز درمانی دولتی به بخش خیریه روی آورده‌اند اما در مواقعی مشاهده می‌کنیم که برخی از داروخانه‌ها و حتی مطب‌های بخش خصوصی نیز قراردادی با بیمه همگانی سلامت نداشته و صرفاً بیمار با این دفترچه باید به مراکز دولتی مراجعه کند.

تعرفه پزشکان چقدر افزایش داشته است؟

این تعرفه‌ها در بخش دولتی به طور میانگین ۱۰ و در بخش خصوصی ۱۳ درصد رشد داشته است؛ بر این اساس تعرفه ویزیت پزشکان در بخش دولتی و خصوصی ۸ درصد، هتلینگ بخش دولتی ۱۵ درصد و هتلینگ بخش خصوصی ۲۵ درصد رشد داشته است.

همچنین جزء حرفه‌ای ضریب K صفر درصد و جزء فنی ضریب K در بخش دولتی  ۱۵.۲۵ درصد و در بخش خصوصی ۲۵ درصد رشد داشته است.

بنابر مصوبه هیأت وزیران برای سال ۱۴۰۰ بخش خصوصی، تعرفه خدمات پزشکان، دندان‌پزشکان عمومی و دکتری تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار ۲۷۰ هزار ریال و پزشکان، دندان‌پزشکان متخصص و پزشکان عمومی دارای مدرک دکتری تخصصی در علوم پایه  ۴۱۰ هزار ریال، پزشکان فوق‌تخصص، ‌دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) و متخصص روان‌ پزشکی ۵۲۰ هزار ریال، پزشکان فوق‌تخصص روان‌پزشکی و دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) روان‌پزشکی ۵۹۰ هزار ریال، کارشناس ارشد پروانه‌ دارد ۲۲۰ هزار ریال و کارشناس پروانه‌دار ۱۹۰ هزار ریال تعیین شده است.

با این تعرفه‌ها نمی‌توان خدمات ارایه داد

حاج رضا شریفی نیز با اشاره به نرخ ۴۰ درصدی تورم که در زندگی عادی مردم ملموس است، گفت: این تورم، به هزینه‌های حوزه سلامت تحمیل می‌شود.

در حالی که ما نمی‌توانیم تعرفه‌ها را که برای یک سال اعلام می‌شود، تغییر بدهیم و می‌بایست با همه مشکلات، خدمات با کیفیت به مردم ارائه داد. وقتی اعتراض می‌کنیم که با این تعرفه‌ها نمی‌توان خدمات ارائه داد، به ما می‌گویند آزمایشگاه را تعطیل کنید.

در زمینه تعیین تعرفه‌ها نیز جلسه‌های با مدیر درمانگاه خیریه طریق الحسین ع عین دو گذاشتیم ، جلسه‌ هایی برگزار و نتایج را بررسی کردند که در نهایت حداکثر افزایشی که می ‌شد با توجه به شرایط اقتصادی کشور انجام داد، افزایش ۱۳ درصدی بود.

البته نمی‌توان تصور کرد که افزایش تعرفه‌های درمانگاه با افزایش سایر هزینه‌ ها هماهنگ است، اما با توجه به اینکه مدت ‌ها بود تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرده بود، حداکثر میزان قابل افزایش را در نظر گرفتیم تا با توجه به شرایط اقتصادی موجود، فشاری به مردم وارد نشود.

در شرایط کنونی که بسیاری از اقشار متوسط جامعه به دلیل بالا بودن هزینه‌های درمان توان مراجعه به مراکز خصوصی را ندارند، باید دید سرانجام اعتراضات نسبت به اصلاح و تغییر تعرفه‌ها چه خواهد شد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
جاسم محسن ورسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
comment
0
0
comment بسمه تعالی

با سلام و عرض ادب و تبریک عید سعید فطر خدمت تمام دست اندرکاران پایگاه خبری تحلیلی شوشان ، اینجانب جاسم محسن ورسن هستم ، بنده به نمایندگی از اهالی عین دو از شما و همکاران زحمت کشتان نسبت به پیگیری ورسیدگی وحل معضلات اجتماعی اهالی و منعکس کردن به مسئولان ذی ربط جهت بهبود و حل هرچه بهتر این مشکلات تقدیر وتشکر میکنم، با آرزوی توفیقات روزافزون و سلامتی و برای شما و تک تک همکاران عزیزتان والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

۹۸۹۱۶۸۳۰۰۰۸۴+ شماره تماس بنده
جاسم محسن ورسن ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار