اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
شوشان - ابوالفضل بابادی شوراب:

به احتمال فراوان، کارتون پینوکیو را دیده اید، داستان پینوکیو همان آدمک چوبی که پدر ژپتو او را ساخت و بعدها تبدیل به آدم واقعی شد، پینوکیو در عین سادگی، بسیار دروغ می گفت و در برابر هر بار دروغگویی، بینی چوبی او بزرگتر می شد، پینوکیو با تصور اینکه گربه نره و روباه مکار دوستان واقعی او هستند، بارها فریب شان را خورد.

گربه نره و روباه مکار داستان پینوکیو بسیار به چین و روسیه ی امروز، شباهت دارند، آنها با ادعای رفاقت و دوستی نسبت به ایران، در بیشتر قطعنامه ها، با رای خود علیه ما، حمایت خود را از مواضع غرب به نمایش گذاشتند.

در واقعیت آنها تنها به منافع ملی خود می اندیشند و این یگانه چیزی است که به آن اهمیت می دهند و با عرض شرمندگی برای ما ایرانی ها نیز پشیزی ارزش قائل نیستند و تنها با کارت ما، منافع ملی و سیاسی خود را دنبال می کنند، بی شک اگر آمریکا بد است، روسیه و چین بسیار بدتر هستند.

به تازگی در شرایط استثناییِ تجاوز به اوکراین و درگیر شدن روسیه در این نبرد، زمینه هایی قطعی از توافق در مذاکرات برجام شکل گرفته و قطعا می توان گفت اگر برجام این روزها به سرانجامی نرسد، شاید هیچ زمان دیگری نرسد.

با این وجود گربه نره و روباه مکارِ سیاست جهان یعنی روسیه و چین، گویی می خواهند بازی توافق برجام را برهم زنند و از آمریکا، صرفا برای منافع شخصی و ملی خود تضمین بخواهند.

به احتمال زیاد روسیه و چین می خواهند بوسیله بیان موضوعاتی که به ذات برجام ربطی ندارند، بهانه سازی و حاشیه سازی کرده و در مسیر مذاکرات سنگ اندازی نمایند، تا ایران بدرستی نتواند با جهان ارتباط برقرار کند و از قِبَل انزوای ایران، به واسطه گری خود ادامه دهند.

پی نوشت۱: نگارنده از منتقدان برجام است، اما باور دارد اگر قرار است توافقی صورت بگیرد، حال که روسیه در حال جنگ می باشد و مورد تحریم قرار گرفته، بهترین فرصت است.

پی نوشت۲: علی نادری، مدیرعامل رسانه دولتی ایرنا در توییتی از وین نوشت: چین و روسیه برای روابط اقتصادی با ایران، از آمریکا خواستار تضمین معتبر کتبی شده اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار