شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
بارها توسط کارشناسان تذکر داده شده است که جامعه اکنون نیازمند مهندسی فرهنگی است،تا مهندسی فرهنگی بر پایه اصول علمی و تخصصی برقرار نشود نمی توان انتظار داشت راه حل های غیر فرهنگی و مدیریتی بتوانند جامعه را اصلاح نمایند

شوشان - نوید قائدی:

تا این باور در ذهن مسئولان حکومتی و دولتی رسوخ نکند که توسعه و برنامه های فرهنگی زیربنای برنامه های توسعه سیاسی،اقتصادی و اجتماعی با رویکرد پایداری است، نمی توان انتظار داشت کلیت جامعه و خصوصا در استانی مانند خوزستان که دارای تنوع قومی است، بتواند با توجه به شرایط روز جامعه(یعنی مسایل و مشکلات قبل و اکنون و آینده در تمام ابعاد خصوصا چالش های مالی و معیشتی و پهنه های باز فناوری و ارتباطی و شبکه های اجتماعی و دگردیسی فرهنگ رفتاری و گفتاری) تغییر محسوسی نماید.

ابعاد فرهنگی و اجتماعی با تمام زوایای پیدا و پنهان خود به صورت سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی خصوصی و عمومی در سطح استان هویدا است و کسی نمی تواند با برداشت های شخصی خود و خارج از متر و معیار های تخصصی جامعه را نقد کند و نظر دهد و توصیه های رفتاری نمایند‌.

بارها توسط کارشناسان تذکر داده شده است که جامعه اکنون نیازمند مهندسی فرهنگی است،تا مهندسی فرهنگی بر پایه اصول علمی و تخصصی برقرار نشود نمی توان انتظار داشت راه حل های غیر فرهنگی و مدیریتی بتوانند جامعه را اصلاح نمایند، نمی توان انتظار داشت تنش های در تمام سطوح جامعه کاهش یابند و یا آرامش اجتماعی بدون توجه به ابعاد فرهنگی برقرار شود.

مسئولان ارشد استان باید بدانند مهندسی و اقدام های فرهنگی نیازمند انجام مطالعات دقیق بین بخشی است، مقوله های فرهنگی بلند مدت و نیازمند تلاش و ممارست هستند اما قطعا در صورت اجرای صحیح اثربخشی لازم را خواهند داشت و جامعه را تلطیف خواهند کرد و در مسیر توسعه همه جانبه قرار خواهند داد.(از قبل فرهنگ می توان بخش زیادی از چالش های اجتماعی و اقتصادی را مرتفع نمود و زیست بوم بهتری را رقم زد).

راه حل های فوری و معجزه آسا  گرچه انتظار افکار عمومی است اما اثر آن کوتاه مدت و آنی است،در شرایط سخت اکنون شکی نیست که راهکارهای فرهنگی با چاشنی هنرهای متنوع و زیبا و اثربخش از آخرین امیدهای بازسازی جامعه خواهد بود.

در بعد هنر و هنرمندان لازم است تذکر داده شود که در تمام سطح استان و اقوام جغرافیای خوزستان، هنرمندان توانمندی حضور دارند که افکار و سلایق متنوعی دارند و نیازمند حمایت و توجه هستند، قلب و روح یک هنرمند لطیف و شکننده است و اگر خدایی ناکرده به آن کم توجهی و بی مهری شود، زود می شکند.

در نهایت استان خوزستان به واسطه پتانسیل قومی و تاریخی این توان را دارد که در صورت برنامه ریزی و توجه به تمام جوانب بتواند چون نگینی درخشان در کل ایران بدرخشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار