اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
به نظر می‌رسد همه به دنبال بهره‌برداری لازم از فرصت بدست آمده‌ی فرهنگی و اقتصادی جام‌جهانی هستند اما این فرصت طلایی در منطقه آزاد اروند که از فرودگاه بین‌المللی و امکانات کشتیرانی و... برخوردار است چندان مطلوب مدیران نبوده و یا نسبت به اهمیت آن غافل هستند!
شوشان - محمود تیلا : 
امروز و فردا ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی و «جاسم بن سیف السلیطی» وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر با حضور در جزیره کیش دیدارهای دوجانبه با هم دارند. «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی هم در این دیدارها حضور دارد.
 
آبان‌ماه امسال قطر میزبان مسابقات جام‌جهانی فوتبال است. با توجه به نزدیکی کیش به این کشور استفاده از این فرصت از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته و در این راستا مقرر شده ۵۲ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی جزیره کیش از جمله استانداردسازی ۲ زمین چمن و احداث ۳ زمین دیگر ـ از جمله اولین زمین چمن هیبریدی کشور ـ هزینه شود.
همچنین این جزیره برای بهره‌گیری از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دارای ظرفیت‌هایی همچون ۵۲ هتل با ۱۹ هزار تخت، یک فرودگاه بین‌المللی با ظرفیت پذیرش حدود ۲ میلیون مسافر در سال، بندرگاه به وسعت ۱۱۰ هکتار با امکان ارایه‌ی خدمات مختلف مسافری و باری با اسکله با ظرفیت پذیرش شناورهای ۱۲ هزار تنی است.
 

با توجه به اینکه پیش بینی شده حدود ۵۰۰ هزار نفر از ایران برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی به قطر سفر کنند ستاد پیگیری امور جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در کیش تشکیل شده که اعضای آن متشکل از معاونان سازمان منطقه آزاد کیش و بخش خصوصی شامل بازاریان و بازرگانان، انبوه‌سازان، جامعه سرمایه‌گذاران و حوزه‌های دیگر مثل ستاد جشنواره‌ها و مناسبت‌ها می‌شود و پیگیری‌هایی انجام شده تا هموطنان بتوانند از طریق کشتی‌های کروز و خطوط پروازی از کیش به قطر سفر کنند و به‌راحتی موفق به برگشت به ایران شوند.
فاصله جزیره کیش تا قطر ۲۷۰ کیلومتر است که مدت زمان مسافرت از این جزیره به دوحه با هواپیما حدود ۴۰ دقیقه و با کشتی پنج تا ۶ ساعت است.
 
بهرحال جام جهانی قطر علاوه بر فرصتی که به قطر برای رشد و کسب درآمد داده، باعث شده تا کشورمان هم بتواند از این فرصت استثنائی استفاده کند و برای توسعه خود تلاش نماید.
سعید محمد امروز در کیش گفت: «استفاده از فرصت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، شروعی در مسیر جدید توسعه مناطق آزاد در بخش‌های مختلف اقتصادی و گردشگری است. با توجه به برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت میزبانی هواداران و تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی قطر، مناطق آزاد به دنبال از استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری آن است.»

ظرفیت‌های مناطق آزاد مورد اشاره‌ی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد فقط به کیش و قشم محدود نمی‌شود هرچند شاهد تکاپوی مدیران این دو منطقه بوده‌ایم به نحوی که مدیران این دو منطقه‌ی آزاد طی مصاحبه و نشست‌هایی آمادگی خود را جهت مشارکت در پشتیبانی از جام جهانی اعلام داشته‌ان؛ اتفاقی که در دیگر مناطق آزاد جنوبی از جمله اروند تاکنون بدون واکنش بوده است!
کیش و قشم در سال‌های اخیر همواره مقصد محبوبی برای گردشگران بوده‌‌اند اما پیش‌بینی می‌شود برخی کشورهای حاضر در جام‌جهانی که به‌دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند، پیش از شروع این مسابقات در این دو جزیره کمپ آماده‌سازی خود را برپا کنند؛ چراکه تقریباً هزینه کمپینگ در ایران، یک‌دهم کشورهای مشابه مثل امارات است.
 
اخیراً «مدرس خیابانی» مدیرعامل کشتیرانی ایران در دیدار با مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی از آمادگی این ناوگان برای راه‌اندازی خط کشتیرانی عسلویه - کیش خبر داده و گفته: «کشتیرانی جمهوری اسلامی آماده تعامل و همکاری با منطقه ویژه پارس جنوبی جهت راه‌اندازی خط کشتیرانی عسلویه - کیش است و این کار به نفع مدیران، پرسنل، خانواده‌های آن‌ها و تمامی فعالان مستقر در این منطقه است؛ ضمن اینکه جام‌جهانی قطر نیز فرصت بی‌نظیری است که بتوان از این خط به بهترین شکل بهره‌برداری نمود. آنگونه که در اخبار اعلام می‌شود، ظرفیت تمامی پروازها به سمت قطر تکمیل بوده و قیمت پرواز نیز بسیار بالاست، بنابراین اگر امکان تردد با کشتی فراهم شود، به طور قطع ضمن استقبال، فرصت مناسبی برای کسب درآمد و ایجاد رضایت‌مندی مشتریان است.»
 
«محمدی» رییس سازمان هواپیمایی کشور نیز امروز در نشست بررسی توانمندی‌ها و برنامه‌ریزی‌های ایران برای پشتیبانی از جام جهانی گفت: «امکان توسعه طرفیت پروازی ایران - قطر با عاملیت ایرلاین های ۲ کشور روزانه تا ۲۰۰ پرواز وجود دارد. هم اکنون روزانه ۷۲ پرواز شامل ۳۶ پرواز از سوی ایران و ۳۶ پرواز از سوی ایران برقرار است که درصدد هستیم این ظرفیت را با همکاری مشترک با دولت قطر افزایش دهیم. ظرفیت توسعه این پروازها از مبدا فرودگاه های بین المللی موجود در استان‌های هرمزگان، تهران، مشهد، بوشهر، اصفهان، شیراز، خوزستان و جزیره کیش روزانه تا ۱۰۰ پرواز از طرف ایران و ۱۰۰ پرواز از طرف قطر وجود دارد. همچنین برای بهره‌گیری از فرصت‌های جام‌جهانی، امکان جذب حداکثری گردشگران علاقه‌مند تماشای مسابقه‌های جام جهانی کشورهای مختلف از جمله عراق، افعانستان، روسیه و تاجیکستان در ایران وجود دارد.»
 
به نظر می‌رسد همه به دنبال بهره‌برداری لازم از فرصت بدست آمده‌ی فرهنگی و اقتصادی جام‌جهانی هستند اما این فرصت طلایی در منطقه آزاد اروند که از فرودگاه بین‌المللی و امکانات کشتیرانی و... برخوردار است چندان مطلوب مدیران نبوده و یا نسبت به اهمیت آن غافل هستند! 
انتظار می‌رود در اولین فرصت، در این سازمان کارگروهی تشکیل گردد و برنامه‌ریزی‌های لازم در مدت زمان باقی‌مانده تا جام جهانی برای اروند تدارک دیده شود تا این آوردگاه بزرگ جهانی برای اروند هم آورده‌ای خوشایند داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار