شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷

شوشان/ یوسف مداحیان: مهین شادی پور از شعرای مطرح استان خوزستان و شهرستان رامهرمز است . وی متولد سال 1340 می باشد و بیش از یک دهه است که در عرصه شعر و شاعری قلم می زند .


خانم شادی پور لطفا از سابقه شعر و شاعری خود بگوئید .

رشته ام ادبیات است ، از زمانی که به یاد دارم در نوشته ها یم هر چند کوتاه یا پر از اشکال همیشه کلمات با انگشتانم عجین بوده اند ، مشوقی نداشتم اما هرچه بود احساس درونی ام و مطالعاتی بود که داشتم ، در دوران مدرسه انشاهایم بدون نقص بود ، حتی برای اطرافیان نیز می نوشتم .

چگونه به انجمن شعر راه یافتید ؟

سال ها پنهان می نوشتم تا اینکه توسط یکی از دوستانم با انجمن شعر رامهرمز آشنا شدم که در این راه استا دانی هم چون فریدون مرواریدی و مصطفی نور افروز در زمینه ی نقد و بررسی شعرهایم کمک های فراونی به من نمودند و پیشرفت من نتیجه زحمات آنان است .

غیر از شعر به چه می اندیشید ؟

اندیشه های نوشتاری ام اکتفا به شعر نکرد و نوشتن داستان را نیز پیشه کردم که به لطف خدا تا به حال موفق بوده ام و با مطالعه و تلاش دستی در نقد نیز داشته ام .

چه مقام هائی تا کنون کسب کرده اید ؟

در سال 87 در اولین همایش شعر استانی جلوه های آفرینش دررامهرمز به عنوان شاعر برگزیده انتخاب شدم و در سال 88 در دومین همایش شعر جلوه های آفرینش در بخش آزاد مجددا به عنوان شاعر برگزیده انتخاب شدم ، همچنین در همان سال در دومین همایش منطقه ای شعر خلیج فارس در هندیجان به عنون شاعر برگزیده انتخاب شدم .

شعر امروز را چگونه می بینید ؟

آمار تعداد شاعران و کتاب های شعر در دهه های 70 و 80 به صورت جهشی رو به ازدیاد گذاشته و این مسئله در عین مثبت بودن به خاطر نبود نقد فنی و کارشناسانه به صورت مسئله ی بغرنجی درآمده که باید آسیب شناسی شود .

پیرامون نقد شعر امروز چه نظری دارید ؟

سابقه نقد شعر بیمار است. نقد فنی و متعالی در جامعه ی ما در همه ی زمینه های هنری از چندین دهه قبل تاکنون خصوصا نقد شعر ضعیف می باشد . بنابراین نقد و ناقد شاخص بجز تعدادی انگشت شمار در تاریخ ادبیات معاصر ما پیدا نمی شود مثل رضا براهنی و شفیعی کدکنی .

نیاز جامعه امروز را درچه نوع شعری می بینید ؟

شعر باید باعث تربیت ذهنی و تقویت ایمانی شود . بنابراین شعرهائی با مبانی آئینی و عرفانی و معنوی نیاز جامعه ماست .

چگونه می توان به یک شعر آرمانی رسید ؟

شعری آرمانی است که با خوانش آن مخاطب روحش پالایش شود هم چون شعرهای مولوی و سهراب سپهری که تاثیری شگرف درروحیه و اخلاق دارند .

ارتباط شعر امروز را با جوانان چگونه می بینید ؟

تعداد جوانانی که کتاب چاپ کرده اند در دو دهه اخیر افق زیبا و روشنی را تفسیر کرده اند اماباید بدانیم که یک شاعر جوان از شعر چه می خواهد ، استفاده صحیح از کلمات و بیان احساس در قالب خود شعر در نهایت باید به تهذیب نفس بیانجامد .

حرف آخر شما :

تقویت انجمن های ادبی و حضور کارشناسان ادبی و تقویت جریان نقد در انجمن ها نقش چشمگیری در پیشبرد فکر و اندیشه شاعران و هنرمندان می تواند داشته باشد .

دو شعر از مهین شادی پور :

(آیه های صبح )

می نویسم

از حسرت آیه های صبح

بر دیوارهای بی پنجره

و سماجت پلک ها

در پس ثانیه های گیج

خاطره ها می بارند

بر، چشم های باردار بی نگاه

در زوایای بودن در نبودن ها

زمان ، مردمک سیاه ، بر

تاول جاودانگی مرزهای بی ثبات

در بلندی های کوتاه ، سایه شدیم ، بر

موازات صنوبرهای پیر

درآینه آب ، فرو رفتیم

از انعکاس خویش ،

در حسرت آیه های صبح .

شعردوم

(( رویاهای عمیق ))

پریشانم ، از واژه های بی حجاب

با خویشتن ، استغاثه ی رفتن شدم ، در نبض زمان

دیگر ، حس نمی کنم ، کوچه های بی خیال گلی را

و پنجره ، میان رویاهای عمیق من ، قد کشیده

از فانوس های بی رنگ

و ، گیسوان پریشانی که ، پنهان میکنند

غبار گریه را ، میان حجم چشمان بی تصویر

به واژه ها ، نیازی نیست

در

گم گشتگی خویشتن .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار