شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۲
افزایش پی در پی قیمت‌ها در نخستین ماه ۱۴۰۱.
مرتضي افقه، اقتصاددان و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز در مورد گراني‌هاي اخير در بخش كالاهاي مختلف به ويژه كالاهاي اساسي در كشور بر اين باور است كه آقاي رييسي چه بعد و چه قبل از رياست‌جمهوري مدعي بود كه مي‌خواهد سفره مردم را از بخش تحريم‌ها قطع كند. اين در حالي است كه يا نمي‌دانند يا خبر نداشتند كه سفره مردم سال‌هاست كه به اوضاع تحريمي متصل است.

اين اقتصاددان در ادامه به «اعتماد» گفت: اين موضوع را نمي‌توان ناديده گرفت كه سفره مردم سال‌هاست كه به فروش نفت متكي بوده و زماني كه فروش نفت قطع شد و درآمد آن را مردم دريافت نكردند سفره‌ها كوچك‌تر شد و بايد گفت با شعار نمي‌توان وضعيت معيشتي را درست كرد.

افقه ادامه داد: طي 8، 9 ماه گذشته كه دولت سيزدهم روي كار آمد و مذاكرات كمابيش ادامه پيدا كرد، شاهد آن بوديم كه با خوشبيني‌هايي كه به وجود آمد نرخ‌ها تعديل شد و رشد نرخ‌ها تا حدودي متوقف شدند اما پس از آن با بدبيني‌هايي كه از توقف روند مذاكرات وين رخ داد باز هم نرخ‌ها روندي افزايشي يافت و اين موضوع به اين معني است كه سياست خارجي و ارتباطات ما بلافاصله و مستقيما روي سفره مردم اثر مي‌گذارد.

نگراني نسبت به آينده در جامعه موج مي‌زند

اين اقتصاددان تصريح كرد: از زماني كه مذاكرات متوقف شد، توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان نسبت به آينده نگران شدند و شاهد واكنش مردم و تغيير در نرخ خودرو، طلا و سكه و ارز نيز بوديم، چراكه هر زمان مردم نسبت به آينده بدبين شوند منابع مالي خود را وارد بازار مي‌كنند و هر كالايي كه گمان مي‌كنند گران‌تر شود را تهيه مي‌كنند و همين موضوع باعث مي‌شود تا ميزان تورم افزايش پيدا كند كه به آن انتظار تورمي مي‌گويند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار