شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۶۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
مديريت بحران به عنوان اصلي ترين سازمان متصدي مديريت خشكسالي تا كنون هيچ اقدام موثر انجام نداده است مي بايست ظرفیت‌های نهادی باید با ارتقای آگاهی عمومی و تقویت ظرفیت‌های جوامع محلي و نهادها به‌ ویژه در سطح استان تقویت شود.
شوشان - جواد الهایی سحر :
خشکسالی به طور کلی به عنوان دوره ای از بارندگی کمتر از حد متوسط ​​در یک منطقه معین تعریف می شود که منجر به کمبود طولانی مدت در تامین آب می شود. خشکسالی می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشد و تأثیر قابل‌توجهی بر محیط‌زیست، اکوسیستم و کشاورزی و حتي اقتصاد و امنيت منطقه آسیب‌دیده داشته باشد.

- خشكسالي در ساختار جهاني به پنج مرحله طبقه بندي مي شود :
نرمال (شرایط نرمال تا کمی خشک)
توصیه ای (شرایط خشک غیرعادی)
ساعت (شرایط بیش از حد خشک)
هشدار (شرایط خشکی شدید)
اورژانس (شرایط اضطراری)


- آگاهی نسبت به خشکسالی در خوزستان محدود است و مديريت بحران به عنوان اصلي ترين سازمان متصدي مديريت خشكسالي تا كنون هيچ اقدام موثر انجام نداده است مي بايست ظرفیت‌های نهادی باید با ارتقای آگاهی عمومی و تقویت ظرفیت‌های جوامع محلي  و نهادها به‌ویژه در سطح استان تقویت شود.

به صرف انتشار بخشنامه منع كشت نبايد اكتفا كرد و كارهاي مديريت خشكسالي را در استان با تكيه بر جوامع علمي ، بعد از پايش و ارزيابي خشكسالي در منطقه اجرا كرد

- همچنين مديريت بحران به منظور جلوگيري از ضررهاي خشكسالي به كشاورزان و دامداران با كمك جهاد كشاورزي ابتدا بیمه محصولات زراعی و دامداري در استان ساماندهي و جهت پايداري كشاورزي ، تغییر به سمت محصولات مقاوم به خشکی
با تاكيد بر محصولات راهبردي را انجام دهد 

راهكارها :
- تشكيل ستاد خشكسالي در استانداري زير نظر مرکز ملی کاهش خشکسالی تا به مردم کمک کند برای خشکسالی برنامه ریزی کنند.این بخش، در مورد کارهایی که می‌توانیم برای آماده شدن برای خشکسالی در جوامع و محیط‌ مان از قبل انجام دهیم، یاد خواهیم گرفت. این موارد شامل تهیه برنامه های خشکسالی، صرفه جویی در آب، ساختن حوضچه هاي آب براي دام سنگين  .

- در صورت اجراي منع كشت در منطقه ،تعريف معيشت جايگزين متناسب با هر منطقه 

- اجراي توامان مديريت كشاورزي و مديريت آب در منطقه با استفاده برخی از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای (با هدایت مستقیم آب به ریشه‌های گیاه، آب کمتری مصرف می‌کنند.)
باز يافت اب و استفاده از آب خاکستری" (آب فاضلابی که تصفیه و تمیز می شود) ساخت آب شيرين كن در كنار دريا 

- اجراي طرح‌های بازآفرینی گسترش گردشگری فرهنگی و بازاریابی براي رونق گردشگري در  بافت‌های تاریخی استان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار