اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۰۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
شوشان - عبدالرحیم سوار نژاد :
یادش به خیر سالها پیش همایشی  با حضور اساتید دانشگاه، صاحب نظران ، مدیران به نام توسعه شوشتر برگزار گردید که برکات خوبی داشت و توانست ظرفیتهای این شهر را در سطح ملی معرفی کند ، بعد از آن نیز سمینار بزرگداشت علامه شیخ‌شوشتری با حضور شخصیتها و اساتید صاحب نام  برپا شد که مرحوم علامه علی دوانی(ره) بارها از این برنامه به نیکی یاد کرد، در این همایش‌ها تصمیماتی مناسب اتخاذ گردید هرچند به دلیل تغییر مدیران و غلبه رويكرد سياسي بر فرهنگي متاسفانه عمده مصوبات بر روی کاغذهای خروجی سمینارها به موزه سپرده شدند! ولي يك خيزش فرهنگي ميان اهالي شكل گرفت كه به تصميم گيري ها جهت توسعه سرعت مي بخشيد . در آن زمان اعتباری خاص از سوي دولت به این برنامه ها اختصاص داده نشدو وظيفه هماهنگ نمودن ادارات توسط فرماندار  و مشارکت جدی مردم با پیگیری نماینده مجلس و پشتیبانی و لجستیک مدیریت کشت و صنعت کارون و محور قرار گرفتن امام جمعه ، موجب اجرای شايسته برنامه گرديد. مهمانان و مدعوین در مهمانسرای شرکت کشت و صنعت کارون -که با هتل‌های پنج ستاره مطابقت داشت- اسکان داده شدند و این برنامه‌ها در تاریخ مدیریت اجرایی شهرستان و گزارش عملکرد نماینده مجلس درحافظه مردم ثبت و ضبط و ماندگار شدند و تردد پر تكرار اندیشمندان و متفکران علاوه بر باور نمودن شوشتر در سطح ملی موجب تقويت خودباوري  گردید،
ره‌آورد آن در پنجم تیرماه ۱۳۸۸ خود را نشان داد که در اجلاس یونسکو در سویل اسپانیا ،کمیته میراث‌جهانی  اثر منحصر به فرد نظام‌آبی‌تاریخی‌شوشتر همان مجموعه بی نظیری که با نام سازه‌های‌آبی‌شوشتر شناخته می‌شوند و در فاصله دوران‌های هخامنشی تا ساسانی ساخته شده‌اند را ثبت جهانی نمود .   پس از گذشت سالها ، داستان برگزاری جشن سالروز ثبت جهانی سازه های آبی شوشتر  معمایی پیچیده برای مردم نجیب و هوشیار  شده است. مردمی صبور و با تدبیر که مردانه با تحمل ناملایمات و سختیها و نبرد با موانع توانستند با خلق آثار در فرداسازی و فرداپردازی ایران بستری مطمئن برای نسل پیش رو فراهم آورند و در تقابل با سلطه و ستیز علیه هویت دینی و ملی  عالمانه ایستادند همانان که امروز نبوغ و هوشیاری پدرانشان را در ایجاد ابنیه و معماری و مهندسی، جهان می‌ستاید.
در این فرصت اثر بخش تاریخی که  فقدان نگاه عالمانه به رويدادها  سکوت در مورد جشن ثبت جهانی سازه های‌آبی را رقم زده ‌است و مجال دوباره نمی‌یابند تا نبوغ نياكان را به تماشا بگذارند تا با پاسداشت اين ميراث خودباوری و عزتمندی را به منصه‌ظهور برسانند و توسعه اقتصاد گردشگری كه از اهداف كلان نظام است محقق گردد!!
ای مدیران عزیز ، شیرینی و حلاوت این ستایش جهانی را بر ذائقه‌هاتلخ ننمایید ، با تکریم و تعظیم و بزرگداشت این روز که قدرشناسی از پیشینیان و تورق افتخارآمیز تاریخ است  بغض مردم را به لبخند مبدل سازيد. جشن سازه‌های آبی ،جشن عیان کردن دانايي يك ملت و شکوه عشق‌ به هویت تاریخی و موتور محرکه نسل پیش روی این دیار است كه با این شکوه و نور افشانی انزوای هویت ستیزان بی‌هنر را خواهیم دید. جشن بارش باران و شکوفایی جوانه ها بر زمین شهر و رویش نهال خردمندی و دانایی است، جشن محک‌خوردن و توانمندی مدیران در نوع تعامل با مردم و پاسداشت میراث آنان است، جشن شکوفایی اندیشه  انسان‌مداری و قدر‌شناسی و همزيستي مهربانانه است، جشن مهندسی فردا با بهره مندي از دیروز است، جشن صلابت و اقتدار و هوشمندی ایران و ایرانی است، جشن يك شهر نيست جشن ملت بزرگي است كه عزت و خدمت را مي شناسد . جشن همنوايي با کارون كه موج هاي خسته اش حتي طاقت در آغوش گرفتن ساحل را ندارند ، است  .  بروز مشکلات در بي توجهي به جشن سالروز ثبت جهاني سازه هاي آبي مولود عدم شناخت شوشتر و تاريخ سازي اين جغرافيا نزد دست اندركاران است!
کار را به مردم بسپارید خودشان تصمیم خوبي خواهند گرفت.
همانهایی که آب را از دل سنگ عبور دادند و آبشارها را توفنده نمودند،  شرایط زمان را درک می‌کنند و با تكيه بر داشته هاي خويش مانند بسياري از عرصه هايي كه ورود كردند و سرافراز بيرون آمدند، اين بار نيز تحسین جهان از صلابت و عظمت تاریخی سازه های‌آبی را رقم خواهند زد و نواي دل انگيز ترانه آب را بازهم زمزمه لبان فرزانگان خواهند كرد ،
فقط مدیران به تماشا بیایند،
از جوانان بپرسید؛
راستی پنجم تیر چه روزی است ؟
پاسخ به این سئوال گزارش عملکرد مدیران و مسئولین را آشکار خواهد کرد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناجی
|
United States
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
comment
0
0
comment با سلام.
متن خوبی نیست
کل حرفی که میخواستید بزنید رو در دو خط میشد زد.
چرا لقمه رو دور سر خورد میچرخانید ؟
حراف نباشید.
جوانان وقت برای حرافی ندارند.
مطمئنم: جرات انعکاس نظرات رو هم ندارید...
comment
مهین جانعلی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
comment
0
0
comment چه زیبا روز شوشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار