شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
هفده گانه ی پیشنهادی به ارسطو زاده
شوشان - باسم حمادی :
بلاخره پس از کش و قوس های فراوان برای تصدی مدیریت میراث فرهنگی استان، ارسطوزاده بر این کرسی نشست. 
انتخابی که هر چند در بین کاراکترهای سیاسی و موثر استان توافقی برآن نبود ولی بدلیل اینکه اقای ارسطوزاده از بدنه اداره کل بحساب می آید می تواند نویدبخش بهبودی در برخی شاخصهای عملکرد اداره کل باشد.اینجانب ضمن عرض خداقوت و خسته نباشید به اقای موسوی در تمامی مراحل زندگی پیش رو برای ایشان آرزوی  موفقیت و سربلندی دارم همچنین به اقای ارسطوزاده تبریک گفته در پست جدید برای ایشان آرزوی موفقیت دارم 
اقای ارسطو زاده در دوره مدیریتش لازم هست نکاتی را مدنظر قرار دهد تا اشتباهات گذشته تکرار نگردد. 
١- استان خوزستان بعنوان رنگین کمانی از اقوام متعلق به همه مردم استان بوده و همه مردم استان حق دارند از امکانات موجود در آن بهره ببرند متاسفانه در دوران گذشته مشاهده شده که استخدامات صورت گرفته بر اساس شاخص هایی چون قرابت فامیلی، همشهری بودن با مدیران و یا معرفی شده توسط افراد متنفذ سیاسی بالادستی بود و این موجبات تراکم افراد از یک یا دو شهرستان در اداره کل و عدم حضور برخی شهرستانها در این سبد اشتغال هست .

٢- در سالیان گذشته و به واسطه عملکرد نامناسب برخی افراد در اداره کل اعتبارات به شکل نامتوازن و دارای شیب تند به سمت شهرستانهای خاص بود که این امر برخی شهرستانها را از توسعه محروم می نماید. 

٣- در یک جامعه امروزی دسترسی به اطلاعات تخصصی برای همه علاقمندان فراهم بوده و بر اساس علاقه و تخصص امکان دریافت هرگونه اطلاعات وجود دارد لذا تشکیل حلقه تنگ از مشاوران و تاثیرگذارن در سیاست گذاریهای کلان میراث فرهنگی در استان صرفا تجربه مدیران قبلی را تکرار خواهد کرد و چیزی را به میراث فرهنگی نمی افزاید لذا جا دارد مدیر جدید با نگاهی جامع نگر از همه فعالان مرتبط با رسالت کاری خویش بهره گیری نماید. 

٤- در بخش های تخصصی وجود محوطه های فراوان و وسیع باستاتی متعلق به دوره های مختلف تاریخی در شهرستانهایی همچون اهواز، کارون،دشت ازادگان، هویزه، ابادان، خرمشهر شادگان رامشیر باوی حمیدیه و... هیچوقت در اولویت مدیران سابق نبوده هیچ اقدامی برای شناسایی تعیین عرصه و حریم انها صورت نگرفته است.که جا دارد اقای ارسطوزاده در برنامه ریزیهای خود این قسمت از استان را به گونه ای خاص مدنظر قرار دهد تا عقب ماندگیها را در این بخش جبران نماید. 

٥- در بخش ثبت اثار ملموس و ناملموس هم قسمت جنوب ومرکزی خوزستان کمترین بهره را داشته و متاسفانه عملکرد واحد ثبت اثار اداره کل بشدت مور انتقاد می باشد . حتی درمواردی که پروندها یی بصورت داوطلبانه توسط دوستدارن وفعالان میراث فرهنگی پیشنهاد می شود کمتر مورد توجه واستقبال قرار می گیرد.البته این نرخ در برخی قسمت های استان تفاوت عجیبی دارد.بگونه ای که در برخی شهرستان ها دهها اثر ثبت و در برخی شهرستانها هیچ گونه اثر ملموس و ناملموس ثبت نشده است.

٦- پروسه بررسی و صدور پاسخ استعلامات میراث فرهنگی طولانی می باشد امیدواریم در روند برسی  وپاسخگویی  تسریع عمل صورت بپذیرد

٧- اعتبارات ابلاغی بخش مرمت کم و تعداد بناهای واجد ارزش بالاست که جادارد با تجمیع این اعتبارات بر اساس برنامه زمانبندی اقدام لازم برای مرمت بناها بصورت ترتیبی صورت پذیرد.

٨- تکمیل اطلس کاربردی صنایع دستی استان  براساس میزان تولید و ارزش مصنوعات دستی تولید شده در استان و بارگذاری آن در قالب محتوای دیجیتال اولین مطالبه جامعه صنایع دستی استان هست

٩- نمایشگاه های صنایع دستی داخل و خارج از استان با برنامه ریزی مناسب و بازاریابی مبتنی بر نیاز بازار می تواند به افزایش سطح اقتصادی و میزان فروش صنعتگران استان کمک نماید که لازم است در این خصوص از ظرفیت شرکتهای تخصصی بازاریابی استفاده نمود

١٠- با توجه به ارزش افزوده بالای صنایع دستی و وجود بازارهای مناسب فروش در کشورهای همسایه استان در خصوص صادرات این اقلام فعالیت بیشترصورت گرفته  و امکانات زیرساختی بیشتری فراهم شود 

١١- گردشگری در استانی که دفاتر خدمات مسافرتی ان  معادل پنج استان همجوار می باشد و یا بیمارستانهای دارای قابلیت پذیرش گردشگری معادل ظرفیت چندین استان غرب کشور است با یک کارشناس نمی تواند نظارت شود و بایستی این بخش با تزریق نیروی انسانی تقویت شود.

١٢- ظرفیت های مناسب و حجم بالای سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیمه دولتی در بخش گردشگری و وسعت زمینه های کاری در این زمینه نیاز به نیروهای فنی برای نظارت بر این پروژه ها را دارد که مدیر جدید بایستی در این خصوص فکری بیندیشد.

١٣- پروژه های زیادی در سالیان قبل بدون دوراندیشی تامین اعتبار شده و در مرحله اجرا قرار گرفته اند ولی پس از تکمیل بدون متولی رها شده اند که جا دارد مدیر جدید این پروژه ها را ساماندهی کند(مانندآب درماتی گلگیر مسجد سلمیان- آب درمانی گراب بهبهان-سایت تاراز اندیکا و....) 

١٤- فعالان واقعی گردشگری و دوستداران صدیق میراث فرهنگی به همراه هنرمندان زحمتکش صنایع دستی ذخیره ها و پشتوانه های اداره کل می باشند لذا در یک تعامل و همگرایی سازنده با این جامعه فرهنگ دوست بتوان موجبات ارتقای سطح کیفی این سه حوزه را فراهم اورد.

١٥- پیشنهاد می شود که از کلی گویی و تکرار مفاهیم تئوری پرهیز شده و روشهای عملی را بر اساس پژوهش های انجام شده توسط متخصصین اشنا به علم روز را پیاده سازی نمود.

١٦- تقویت اتاق فکر در اداره کل و شهرستانها و پیاده سازی روشها و ایده های مصوب شده این مجموعه ها می تواند به ارتباط سازنده و عملی بین جامعه میزبان و متولی دولتی سه حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کمک کند .

١٧- بهره گیری از روش های جدید تامین مالی پروژه های زیرساختی می تواند محدودیت های بخش حمایتی دولت را در پروژه های دارای سرمایه گذار بخش خصوصی را برطرف نماید
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار