شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۱
شوشان -  محمدصادق عظیمی :
 بیشتر مردم گمان می‌کنند پیامبر (ص) در غدیر خم فقط آن عبارت مشهور «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را بیان فرموده !!
در حالیکه «خطبه ای مفصل» ایراد کرده کاملا «هدفمند و حساب شده» که «مطالعه کامل آن خطبه» عالمانه برای همه ما لازم و ضروری و «برای اندیشمندان و محققان واجب» است !
اینک جرعه هایی از «زمزم غدیر» :

۱- حمد و ثنای هدفمند
 حمد و سپاس خدایی را که در یگانگی خود «بلند مرتبه» ... و در قدرت خود با «جلالت» و در ارکان خود «عظیم» است. علم او به همه چیز «احاطه» دارد و همه مخلوقات را با قدرت و برهان «تحت حاکمیت» خود دارد ...
 «یگانه حکمران» زمین و آسمانها ،  ... کریم و بردبار و رحیم و نعمت بخش 
... دائم و زنده و «به قسط و عدل، قائم» و «عزیز و حکیم» و «لطیف و آگاه» است . عادلی که «ظلم نمی کند» و کریمی که کارها بسوی او باز می گردد.

خدایی که همه چیز «در مقابل عظمت او تواضع کرده» و در برابر قدرت او «سر تسلیم فرود آورده» و در برابر هیبت او خاضع شده اند.

«پادشاه پادشاهان» و گرداننده افلاک و «مسخر کننده آفتاب و ماه»، در هم شکننده هر «زورگوی با عناد»، و هلاک کننده هر «شیطان متمرد».
   
یکتا ، بی نیاز ، بی همتا ،  «با عظمت» ، عزیز و آمرزنده و «پروردگار عالمیان» است .

 او را دائما شکر می نمایم، در «آسایش و گرفتاری»، در حال «شدت و آرامش».

دستورات او را «گوش می دهم و اطاعت می نمایم» و در مقابل مقدرات او «تسلیم می شوم»  ...

همانطور که ملاحظه می‌فرمایید پیامبر اکرم(ص) برای «تبیین موضوع مهم امامت» ، حتی حمد و ثنای آغاز خطبه اش هم «هدفمند» است : 

صفاتی از خداوند را یادآوری میکند که مفهوم «حکمت و حاکمیت» و «حکومت و عدالت» و «قدرت و تدبیر و تقدیر الهی» را به مخاطب میرساند تا ذهن او را برای دریافت «مطلب مهم مورد نظر» آماده نماید .
بیشتر مردم گمان میکنند پیامبر (ص) در غدیرخم فقط آن جمله مشهور «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را بیان فرموده ،

 در حالیکه «خطبه ای مفصل» ایراد کرده کاملا «هدفمند و حساب شده» که «مطالعه کامل آن خطبه عالمانه» برای همه ما لازم و ضروری و برای اندیشمندان و محققان واجب است ! 

اینک جرعه هایی از «زمزم غدیر» :

 ۲- ابلاغ فرمان الهی 
اقرار می کنم به «بندگی خداوند» و شهادت به آنچه «به من وحی نموده» که ادا نمایم ، که اگر انجام ندهم «عذابی فرود آید» که هیچکس نتواند آنرا دفع کند . 

 خداوند به من اعلام فرموده که اگر آنچه «در حق علی بر من نازل نموده» ابلاغ نکنم «رسالت او را به اتمام نرسانده ام»، و من را «از شر مخالفین ضمانت نموده» و خدا کفایت کننده و کریم است.
خداوند به من چنین وحی کرده است: «بسم الله الرحمن الرحیم، یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک «فی علی» یعنی «فی الخلافة لعلی بن ابی طالب» و إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس»، 

«ای پیامبر ابلاغ کن آنچه «از طرف پروردگارت» بر تو نازل شده درباره علی، یعنی «خلافت علی بن ابی طالب» و اگر انجام ندهی ، رسالت او را نرسانده ای، و خداوند تو را از شر مخالفین حفظ می کند».

ای مردم، من در رساندن «فرمان خداوند» کوتاهی نکرده و سبب نزول این آیه را برای شما بیان می کنم :

... جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و «از طرف خداوند مرا مأمور کرد» که در این محل بپا خیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب «برادر من» و «وصی من» و «جانشین من بر امتم» و «امام بعد از من» است.

« نسبت او به من» همانند نسبت «هارون به موسی» است جز اینکه پیامبری بعد از من نیست. و «او صاحب اختیار شما» بعد از خدا و رسولش است، و خداوند در این مورد آیه ای از کتابش بر من نازل کرده است : 
«انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»، 
«صاحب اختیار شما ، خدا و رسول»ش هستند و کسانی که «ایمان آورده و نماز را بپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند»،
 و «علی بن ابی طالب» است که نماز را بپا داشته و «در حال رکوع زکات داده» و خالصانه در راه خدا انفاق می کند . 
ای مردم ، من از جبرئیل درخواست کردم که از خدا بخواهد تا مرا «از ابلاغ این مهم معاف بدارد» ، زیرا از «کمی متقین» و «کثرت منافقین» و «افساد ملامت کنندگان» اطلاع دارم ،

 کسانی که خداوند در کتابش آنان را توصیف کرده : که با زبانشان «می گویند آنچه در قلبهایشان نیست» و این «نفاق و دو روئی» برایشان آسان است در حالیکه نزد خداوند «گناهی بزرگ» است . 

همانطور که ملاحظه میشود پیامبر (ص) در این بخش از خطبه غدیر ضمن معرفی امیرالمؤمنین (ع) بعنوان «جانشین خود» ، خطر منافقین را گوشزد می‌کند که این امر مهم را نپذیرفته و بعداً «مخالفت خواهند کرد» .

در حالیکه مخالفت با «دستور خداوند» و «ابلاغ رسمی رسول خدا» ، «تخلفی آشکار و گناهی بزرگ» بود که «سرنوشت امت» را تغییر داد .

۳- هشدار نسبت به کارشکنی منافقین
 ای مردم ، من از جبرئیل درخواست کردم که از خدا بخواهد تا مرا از «ابلاغ این مهم» معاف بدارد ، زیرا از کمی متقین («خواص با بصیرت و مخلص») و «زیادی منافقین» و «افساد ملامت کنندگان» و ... اطلاع دارم ،

 کسانی که خداوند در قرآن آنان را چنین توصیف کرده : با زبانشان «می گویند آنچه در قلبهایشان نیست» و این کار («دو رویی و نفاق») را سهل می شمارند در حالیکه نزد خداوند «گناهی بزرگ» است. 
 ... و نیز بخاطر «همراهی همه جانبه علی با من» و «عنایت من به او» و ... منافقین بارها «مرا اذیت کرده اند» 

 تا آنکه خداوند در این باره آیه نازل کرد : «و منهم الذین یؤذون النبی ویقولون هو أذن قل اذن علی الذین یزعمون أنه اذن خیر لکم، یؤمن بالله و یؤمن للمؤمنین ... »

«و از آنان کسانی هستند که پیامبر را اذیت می کنند و می گویند او «اذن» (گوش دهنده بر هر حرفی) است ! بگو : بله گوش است اما «بر ضد کسانی که این گمان را می کنند»  (در حالیکه همه رفتار و گفتار) «پیامبر برای شما خیر است» ، به خدا ایمان می آورد و «در مقابل مؤمنین متواضع است».

و اگر بخواهم می توانم «گویندگان این تهمت (اذن) را نام ببرم» و یا با علائم آنها را معرفی کنم ،  ولی بخدا قسم من در کار آنان «با بزرگواری رفتار کرده» و گذشت کرده ام.

با این حال ، خداوند «از من راضی نمی شود» مگر «آنچه در حق علی بر من نازل کرده را ابلاغ نمایم».
   
سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند : «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک (فی حق علی) و إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس»،

 «ای پیامبر «ابلاغ کن» آنچه (در حق علی) از پروردگارت «بر تو نازل شده» و اگر انجام ندهی «مأموریت پیامبری را به اتمام نرسانده ای» ، و خداوند «تو را (از شر مخالفین) حفظ می کند»

واقعاً حیف نبود «برخی خواص» برای «رسیدن به قدرت» حاضر شدند «دستور صریح خدا و رسول» را زیر پا بگذارند !!؟
و البته همانند همیشه «خسارت اصلی این انحراف» متوجه مردم شد ...

 ۵) پیامبر با درایت تمام در خطبه مفصل غدیر در جمع «مسلمین سراسر جهان اسلام» آنچه برای «هدایت و سعادت جامعه» نیاز بود به مردم گفت و با همگان «بویژه خواص» اتمام حجت کرد .

ادامه «خطبه عالمانه و حکیمانه» پیامبر در غدیر خم :

۴- اعلام رسمی «ولایت و امامت» امیرالمؤمنین و امامان بعد از او (ع)

ای مردم ، این مطلب را درباره علی بن ابیطالب «بدانید و بفهمید» که خداوند او را برای شما «صاحب اختیار و امام» قرار داده و «اطاعت»ش را بر «مهاجرین و انصار و تابعین»  و «روستایی و شهری» و «عجم و عرب» و «آزاد و بنده» و «بزرگ و کوچک» و «سفید و سیاه» ، «واجب» کرده است .

 بر هر یکتا پرستی «حکم او لازم الاجرا» و «کلام او مورد عمل» و «امر او نافذ» است.

 هر کس با او مخالفت کند «ملعون» است، و هر کس تابع او باشد و تصدیقش نماید مورد «رحمت الهی» است. 
خداوند او و هر کس را که از او «بشنود و اطاعت کند» آمرزیده است.

ای مردم، این آخرین باری است که در چنین اجتماعی بپا می ایستیم، پس «بشنوید و اطاعت کنید» و در مقابل «امر خداوند» سر تسلیم فرود آورید ، 

چرا که خداوند عزّ و جلّ «صاحب اختیار شما و معبود» شما است، و بعد از خداوند «رسول و پیامبرش» که شما را مخاطب قرار داده ، و بعد از من علی «صاحب اختیار و امام» شما به «دستور خداوند» است ،

 و بعد از او «امامت در نسل من از فرزندان اوست» تا روزی که خدا و رسولش را ملاقات خواهید کرد.

واقعاً اتمام حجتی بالاتر از کلام رسول خدا در معرفی امیرالمؤمنین و امامان بعد از او بعنوان «جانشین پیامبر و امام جامعه» وجود دارد ؟

پس برخی خواص مدعی چگونه به خود اجازه دادند دستور صریح خدا و پیامبر را زیر پا گذاشته و آنگونه با خاندان پیامبر رفتار کنند !!؟

فاعتبروا یا اولی الابصار ...

۶) ادامه خطبه «عالمانه و حکیمانه» پیامبر در غدیرخم :
... ای مردم بعد از علی ، «امامت در نسل من از فرزندان اوست» تا روزی که خدا و رسولش را ملاقات کنید . 

... خداوند «حلال و حرام» را به من آموخته و من «آنها را به او آموخته و سپرده ام» .
 
۵- بیان بخشی از فضایل امیرالمؤمنین (ع)
ای مردم، علی را «افضل» بدانید. «هیچ علمی» نیست مگر آنکه «خداوند آنرا به من داده» و آنرا «به علی آموخته ام» . 

اوست «امام مبین» که خداوند در سوره یس ذکر کرده است: «و کل شیئ احصیناه فی إمام مبین»، «و هر چیزی را در امام مبین جمع کردیم».

ای مردم، از علی بسوی دیگری گمراه نشوید ، و «از او روی بر مگردانید» و «از ولایت او سر باز نزنید». 

اوست که به حق «هدایت نموده و به آن عمل می کند» ، و باطل را «ابطال نموده و از آن نهی می نماید» ، و در راه خدا «سرزنش ملامت کننده ای» او را مانع نمی شود .
   
او اول کسی است که به خدا و رسولش ایمان آورد و «هیچکس از او سبقت نگرفت». اوست که «با جان خود» در راه رسول خدا «فداکاری کرد» . 

اوست که با پیامبر خدا بود و «اولین مردم در نماز گزاردن» که با من خدا را عبادت کرد . «از طرف خداوند به او امر کردم» تا در خوابگاه من بخوابد ، او هم «در حالیکه جانش را فدای من» کرده بود در جای من خوابید .

ای مردم،  «او را افضل بدانید» که خدا او را فضیلت داده است، و «او را اطاعت کنید» که «خداوند او را منصوب نموده» است .

با این معرفی و بیان «افضلیت امیرالمؤمنین بر همگان» و تاکید بر «اطاعت از او» ، کاش «برخی خواص مدعی» ، «دستور خدا و رسول» و «منافع امت» را درک کرده و «اطاعت میکردند» ...

۷) ای مردم،  «او را افضل بدانید» که خدا او را فضیلت داده است، و «او را اطاعت کنید» که خداوند او را منصوب نموده است.

۶- اتمام حجت بر امامت امیرالمؤمنین (ع) :
 ای مردم ، «او از طرف خداوند امام است»، و هر کس «ولایت او را انکار» کند خداوند هرگز توبه اش را نمی پذیرد و «او را نمی بخشد» و او را به عذابی شدید معذب نماید . 

پس «بپرهیزید از اینکه با او مخالفت کنید» و گرفتار آتشی شوید که آتشگیره آن (معاندین در بین) مردم و سنگها هستند و برای کافران آماده شده است .
   
ای مردم ، بخدا قسم «پیامبران و رسولان پیشین» به من «بشارت داده اند» ،  و من بخدا قسم «خاتم پیامبران» و مرسلین و «حجت بر همه مخلوقات» از اهل اسمانها و زمینها هستم .

 «هر کس در این مطالب شک کند» مانند جاهلیت ، «کافر شده» است . و هر کس در «بخشی از این گفتار» من شک کند در «همه آنچه بر من نازل شده» شک کرده است ،

 و هر کس «در یکی از امامان» شک کند «در همه آنان» شک کرده است، و شک کننده درباره ما (خاندان رسالت) ، در آتش (عذاب و گمراهی) است .

ای مردم، خداوند «این فضیلت را بر من ارزانی داشته» که احسانی از جانب اوست . خدایی جز او نیست . حمد و سپاس مخصوص اوست تا ابدیت و در هر حال .

راستی که رسول اکرم در ابلاغ دستور خدا برای تعیین جانشین خود ، چقدر روشن مسأله امامت و ضرورت تبعیت از امیرالمؤمنین را تبیین فرمود .

واقعاً که با این اتمام حجت ، هیچ دلیل شرعی و عقلی برای مخالفت با جانشینی علی (ع) برای احدی وجود ندارد ...

۸) چقدر خطبه غدیر غریب است ...
صدها سال است که برخی «خطبه مفصل و اتمام حجت صریح» پیامبر در غدیرخم را در حد یک جمله «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» مطرح کرده اند !!! و این تحریف تاریخ ظلمی آشکار است ...

ادامه خطبه عالمانه و حکیمانه پیامبر (ص) در غدیر خم :
۷- لعن مخالفین علی 
ای مردم، علی بعد از من «افضل مردم از هر مرد و زن» است تا مادامی که خلق باقی هستند. «ملعون است ملعون است، ملعون است» کسی که این گفتار مرا رد کند .

 بدانید که «جبرئیل از جانب خداوند» خبر آورد که : هر کس با علی «دشمنی کند» و «ولایت او» را نپذیرد ، «لعنت و غضب من» بر او باد . پس ببینید برای فردا چه پیش فرستاده اید (یعنی در قیامت از «ولایت علی» سوال میشود)

 «از خدا بترسید که با علی مخالفت کنید» و در نتیجه گامهایتان بلغزد ، خداوند از آنچه انجام می دهید (و از «نقشه هایی که می کشید» آگاه است) .

ای مردم، او(علی) «جنب الله» است که خداوند در کتابش درباره کسی که با او مخالفت کند فرموده است : «ان تقول نفس یا حسرتا علی ما فرطت فی جنب الله»، ای حسرت بر آنچه درباره جنب خداوند «تفریط و کوتاهی کردم».

ای مردم «در قرآن تدبر نمائید» و آیات آن را «بفهمید و در محکمات آن نظر کنید» و بدنبال متشابه آن نروید . (متشابهات را با توجه به محکمات بفهمید) 

۸- علی مفسر حقیقی قرآن 
بخدا قسم،  «باطن آن و تفسیر قرآن» را برایتان روشن نمی کند مگر این شخصی که من دست و بازوی او را می گیرم (علی بن ابیطالب) و به شما نشان میدهم که :

«من کنت مولاه فهذا علی مولاه » 
هر کس که من ولی و صاحب اختیار اویم این علی «ولی و صاحب اختیار او است».

 و علی بن ابیطالب «برادر و جانشین من» و «ولایتش از جانب خداوند» عز و جل است .
   
۹- جدایی ناپذیری «قرآن و عترت» :
ای مردم، «علی و پاکان از فرزندانم» از نسل او «ثقل اصغر»ند و «قرآن ثقل اکبر» است. هر یک از این دو از دیگری خبر می دهد و با آن موافق است. 

آنها ( قرآن و اهل بیت) از یکدیگر جدا نمی شوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند. بدانید که آنان «امین های خدا بین مردم» و «حاکمان او در زمین» هستند.

۱۰- «امیرالمؤمنین» فقط مخصوص علی ست .
بدانید که من «از طرف خداوند ابلاغ نمودم» که او «امیرالمومنین» است و این لقب برای «احدی جز او» جایز نیست . 

مدالهای : «افضلیت» ، «همسنگ قرآن» ، «ولایت از جانب خدا» ، «مفسر حقیقی قرآن» ، «حاکم و صاحب اختیار مردم» ، «برادر و جانشین پیامبر» ، «جنب الله» ، ... در غدیر خم بر سینه علی بن ابیطالب درخشید .

پس «برخی خواص» چگونه توانستند اینهمه فضیلت و «تأکید خدا و رسول بر تبعیت از علی» را نادیده بگیرند !!
و «لعنت خدا و رسول» در حق «مخالفین علی» را چه ساده انگاشتند !!
آیا جز با استفاده از سکوت برخی دیگر از خواص بود !!؟

آری در طول تاریخ «بیشترین مصیبت برای مردم» از ناحیه «خواص مدعی» رقم خورده است .
فاعتبروا یا اولی الابصار ...

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار