اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
دکتر عباس امام / استاد دانشگاه شهید چمران اهواز :
از سیاست های ضد و نقیض گوناگون دستگاه های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (و از جمله برخی جریانات روحانیون حوزوی)ضدیت تام و تمام با سیاست های رضا شاه پهلوی و  از همه بیشتر مخالفت با سیاست کشف حجاب رضاشاهی، و درعین حال تلاش همه جانبه برای تبلیغ و ترویج یکی از مدهای پوششی عصر رضاشاه پهلوی یعنی«چادر» به عنوان «حجاب برتر» و «نماد عفاف زن ایرانی» است!!
این در حالی است که به لحاظ سندیت تاریخی،چادر زنانه تبلیغی این نهادها، اصولا تا قبل از دوره رضاشاه پهلوی در ایران به هیچ وجه رایج نبوده است. واقعیت این است که تا قبل از رواج  سیاست های تجددگرایانه رضاشاه، کشور ما عموما شامل صدها عشیره، طایفه و روستا  در جای جای ایران بوده است، و زنان این همه عشایر و یا روستاییان هیچ کدام برای حجاب خود از چادر استفاده نمی کردند.در کتاب های تاریخی دارای عکس یا نقاشی از حجاب زنان ایرانی، نیز هیچ کدام نشان نمی دهد که زنان ایرانی تا قبل از دوران رضاشاه از چادر استفاده کرده باشند. دربرخی شهرهای ایران نیز حجاب برخی زنان اقشار شهری، در قالب «چادرچاقچور» بوده که هم  نقاشی  های آن،هم عکس های آن،و هم فیلم های آن بوفور موجود است.
به نظر می رسد پوشش«چادر» امروزین، تلاشی بوده خودجوش از سوی برخی زنان اقشار شهری دوره رضاشاه که نه  دیگر مایل به استفاده از چادرچاقچور قرون وسطایی رایج  قجری بودند، و نه می خواستند کاملا کشف حجاب کنند. البته، آن چادرها به هیچ وجه منحصر به رنگ سیاه نبود، بلکه بعضا به رنگ های دیگر، گلدار، توری و غیره نیز بودند. مشابه همین تلاش، در دوران محمدرضاشاه پهلوی در دهه 1350 صورت گرفت که طی آن گروهی از زنان و دختران مسلمان ایرانی محیط های شهری، از پدیده جدیدی رونمایی کردند که تاپیش از آن در تاریخ ایران وجود نداشت : پدیده ای به نام مانتو_ روسری یا مانتو_مقنعه.
در هر حال، گمان می رود با توجه به ضدیت این نهادهای فرهنگی سنتی با همه  سیاست های رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی، آن ها دچار نقض غرض شده و عملا خود به مبلغ و مروج مدهای دوران رضاشاه پهلوی و محمدرضاشاه پهلوی با شعار حجاب برتر، نماد عفاف زن ایرانی، و نیز حجاب اسلامی شده اند!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار