شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری، مبنی بر مقصد بعدی اجلاس پیرغلامان در سال آینده توضیح داد: استان خوزستان و شهر اهواز استان بعدی است که دوازدهمین اجلاس پیرغلامان در آن برگزار می‌شود.
معاون صدای سازمان صدا و سیما گفت:‌در یازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر غلامان از یک فیلمساز برتر در حوزه عاشورا نیز تجلیل می‌کنیم.

نشست خبری یازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیر غلامان که از 7 تا 10 آبانماه امسال در استان گلستان برگزار می‌شود، با حضور محمدحسین صوفی معاون صدا، طاهری رئیس اداره نغمات آئینی صدا و نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد.

بنابراین گزارش صوفی در این مراسم، گفت: رمز بقای اسلام و شیعه توسل و تمسک به محرم و عاشوراست. عاشورا نقطه توسل ما به اهل بیت و مهمترین نقطه اتصال است. نهضت امام حسین(ع) بزرگترین نقش را در حیات اسلامی ما دارد و تداوم یاد و خاطره نهضت عاشورا اصلی‌ترین عامل استمرار و بقای آئین محمدی است.

وی ادامه داد: این ماموریت توسط خیلی از نهاده‌ها، سازمان‌ها و افراد و اشخاص برگزار می‌شود.

یکی از این گروه‌ها که با دم مسیحایی خود شرایط ترویج انوار نورانی عاشورا و کربلا را فراهم می‌کند مداحان و مدیحه‌سرایان هستند. رادیو سعی کرده در خیلی از زمان‌ها بویژه در مناسبات شاد و مراسم عزای معصومین نقش و جایگاه شعرا و مداحان را تبیین کرده و از آنها تجلیل کند.

صوفی اظهار داشت: به منظور پاسداشت مقام مداحان، شاعران و هنرمندان عاشورایی و با هدف تکریم شعرا و مداحان مراسم پیر غلامان را برگزار می‌کنیم. خوشحالیم که امسال یازدهمین دوره را در 8 تا 10 آبان در شهر گلستان برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌امسال چند اقدام و فعالیت در حوزه محتوایی صورت می‌گیرد.

مراسم افتتاحیه روز چهارشنبه صبح برگزار می‌شود و در کنار آن دو کارگاه آموزشی با حضور مداحان و شعرا برگزار خواهد شد. همچنین پژوهشگران و محققان و علما و نویسندگانی که در عرصه مداحی و عاشورا تحقیق داشته‌اند در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین اقداماتی که مرثیه‌سرایان در طول یکسال باید انجام دهند و برنامه‌سازی و رفتار مداحی خود را متناسب با آن تنظیم کنند نیز در قالب فعالیت آموزشی انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، معاون صدا در بخش دیگر از سخنان خود گفت:‌امسال 15 نفر از مداحان و مرثیه‌سرایان برجسته کشور تجلیل می‌شوند. در کنار آنها از 11 مداح و سخنور در استان گلستان که 5 تن از آنها اهل سنت هستند نیز تجلیل خواهیم کرد. همچنین تجلیل از 5 مداح و فعال در حوزه عاشورا و کربلا که از خارج از کشور آمده‌‌اند نیز در دستور کار ما قرار دارد. ما امسال میزبان 600 نفر از پیرغلامان و هنرمندان عاشورایی در کشور و خارج از کشور نیز هستیم که 24 نفر آنها مداحان خارجی از 14 کشور نظیر لبنان،‌افغانستان، هند، مصر، آذربایجان، عراق، تاجیکستان، ماداگاسکار، پاکستان و بنگلادش است. که امکان افزایش آنها نیز وجود دارد.

وی همچنین از افزوده شده بخش های جدید به مراسم امسال خبر داد و گفت: در همایش امسال از یک مداح جوان که آثار تاثیرگذاری داشته است تجلیل می‌کنیم. در کنار آن از یک شاعر عاشورایی و همچنین ناشری که بیشترین کتب عاشورایی را منتشر کرده است نیز قدردانی می‌کنیم. ضمن اینکه تجلیل از یک فیلمساز مطرح که در عرصه محرم فیلم تولید کرده و همچنین یک پژوهشگر که بیشترین تحقیق را درباره عاشورا داشته است، تجلیل می‌کنیم.

وی عنوان داشت: رونمایی از لوح و کتاب 10 دوره گذشته و رونمایی از مجموعه آثار برگزیده نغمات آئینی ویژه محرم را داریم که 770 قطعه است که برای اولین بار در محرم و عاشورا پخش خواهد شد. تقدیر از مستندسازان رادیو نیز با موضوع عاشورا در دستور کار است.

در کنار تقدیر از 5 مداح و مرثیه‌سرای خارجی نیز به صورت ویژه از نزار القطری تجلیل خواهد شد.

  در بخش دیگری از این مراسم طاهری نیز در سخنانی اظهار داشت: ما در این مراسم دو نشست داریم، یکی رسالت مداحان و وحدت جهان با حضور دکتر احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی است و دومی بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در جمع مداحان با موضوع معرفت‌افزایی است که در این نشست دکتر محمد سنگری حضور دارد.

همچنین صوفی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره انتخاب استان گلستان، گفت: خوشبختانه استقبال برای برگزاری مراسم پیرغلامان بسیار زیاد است و ما سال گذشته اعلام کردیم که امسال این برنامه در استان گلستان برگزار خواهد شد، ضمن اینکه ما در هر استانی که می‌رویم آئین و سبک آنجا را ثبت کرده و تمبرش را باطل می‌کنیم. استان گلستان نیز مراسم طوق‌بندان دارد که امیدوارم امسال بیش از گذشته برای ایرانیان شناخته شود.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری، مبنی بر مقصد بعدی اجلاس پیرغلامان در سال آینده توضیح داد: استان خوزستان و شهر اهواز استان بعدی است که دوازدهمین اجلاس پیرغلامان در آن برگزار می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر فارس، مبنی بر اینکه معاونت صدا با چه هدفی از یک فیلم که در حوزه کاری‌اش قرار ندارد، تجلیل می‌کند، توضیح داد: اجلاس پیرغلامان توسط معاونت صدا به نمایندگی از رسانه ملی برگزار می‌شود و یکی از دلایل آن این است که اداره کل نغمات آئینی وظیفه تأمین آثار نغمات و عاشورایی را دارد و فعالیتی که ما داریم، فعالیتی فراتر از معاونت صداست و هر آنچه که در حوزه عاشورایی باشد، ارزیابی شده و تقدیر می‌شود.

به گزارش فارس، صوفی در پایان سخنانش از افزوده شدن بخش‌های جدیدی نظیر تجلیل از مداحان زن و کودک در سال‌های آینده خبر داد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار