اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
شوشان - مجتبی حلالی : 
دقایقی پس از باران هوای شهر رو به شرجی دلپذیری می رفت. ابرها نیز سرخ رنگ شده بودند. رعد و برق هایی کم صدا اما پر نور نوید آغاز بارندگی ها در اهواز را می دهد.

باران زیبا، باران دلپذیر. شاید پس از آرامش و زیبایی شب، باران زیباترین لطف خدا به بندگانش بوده و هست. رویا پردازی نکنم اما حال و هوای لجظات قبل و حین بارندگی گواه است، ترنم قطرات باران و سپس پدید آوردن رنگین کمان، خاطرانگیز ترین و آرامبخش ترین لحظات برای هر انسان است.

صدای باران، صدای رعد و برق، برخورد ابرها با یکدیگر، صدای شر شر باران و تکه تکه هایی که به شیشه ها می زنند، برای نگارنده زیباترین هارمونی موسیقیایی است.

اگرچه یک دهه با بارش اولین باران پاییزی دچار عارضه ای همچنان ناشناخته می شوم اما به جان می خرم و همه دقایق بارش را به تماشا می نشینم و لذتش را می برم.

من از روزهای قبل تر بمانند هر سال و طی یک دهه اخیر؛ پس از اعلام آنکه باران های پاییزی شروع به باریدن خواهد کرد، دچار استرس شدم که بزودی همان همیشه گی را خواهم داشت.

من نیز بمانند هزاران خوزستانی، با نزول قطرات رحمت الهی بکیباره از حالت عادی خارج و نفسم تنگ می شود. در کنارش سرفه های ممتد.

به گمان خود زرنگم، به گمان خود می توانم پیش دستی کنم، به بالای 10 داروخانه مراجعه کردم تا اسپری تنگی نفس تهیه کنم، در کمال ناباوری نبود. نبود یا ندادند، نمی دانم اما استرسم دو چندان شد. اینکه لحظات سخت تنگی نفس و سرفه تا صبح انتظارم را می کشند.

یک دهه از این بحران یا شرایط ویژه می گذرد، جالب آنکه در سال 1394 توسط خبرگزاری ایرنا میز گردی با حضور برخی متولیان برگزار و اعلام می شود: برای مقابله با تنگی نفس باید كمبود تجهیزات و امكانات برای مبارزه با آن برطرف شود و چنانچه كمبودی وجود دارد از قبل برنامه ریزی شود. هاشم بالدی مدیریت وقت بحران استانداری خوزستان می گوید: حل مشكل تنگی نفس در استان نیازمند اقدامات میان مدت و بلندمدت است تا در سال های آینده كاهش یابد.

بنظر می رسد برنامه های میان مدت و بلند مدتی هم اگر  بود تا کنون می بایست نتیجه می داد، اما متاسفانه آنچه که در حال حاضر مشخص است، اعلام برنامه های میان مدت و بلند مدت یک فرصت برای زمان خریدن است. و شاید از سر خود باز کردن.

در بخش دیگری از این میزگرد رئیس دانشگاه علوم پزشكی اهواز با بیان اینكه پایین ترین سطح خدمات اجتماعی در هر كشوری كه یك وظیفه جهانی است امداد و نجات در شرایط بحران است، تصریح كرد: اعلام شرایط بحرانی وظیفه دانشگاه علوم پزشكی نیست، بلكه از وظایف ستاد بحران استانداری است كه آن را اعلام و منابع مالی را تامین كند، تا بتوان درمان را رایگان كرد اما ستاد بحران تا كنون چیزی به ما ابلاغ نكرده است.

وی با بیان اینكه دانشگاه علوم پزشكی بیش از 50 میلیارد ریال در این زمینه هزینه كرده است گفت: در این سه سال، مشكل تنگی نفس بار زیادی به دانشگاه تحمیل كرده اما هیچ اعتباری به ما داده نشد این در حالسیت كه بیمارستان ها یك نهاد خودگردان هستند و دانشگاه علوم پزشكی فقط ارائه دهنده خدمت است و تامین كننده منابع مالی نیست.

اینکه برخی مردم با اولین بارش های پاییزی دچار چنین عارضه ای می شوند، بدون شک ضعف کار در جای دیگری است، مانند درختان کونوکارپوس و یا صنایع و یا میدان های نفتی که بدلیل عدم وجود فرآوری نزدیک به 30 هزار بشکه نفت خام ترش را پشت ورشگاه غدیر اهواز رها می کردند و یا انباشت 5 میلیون لیتر بنزین پتروشیمی! لذا خدمات رایگان و وجود داروهای مورد نیاز بدون شک یک تعهد و رسالت است که دست کم مردم را به حضور متولیان دلسوز امیدوار می کند.

شرایط اقتصادی شهروندان مشخص است. کمبود دارو و عدم امکان تهیه اسپری نیز توسط نگارنده تجربه شده، به همین سبب رایگان کردن خدمات به مردم در این شرایط که بواسطه سوء مدیرت ها منجر به بروز چنین رخدادی شده، بدون شک ساده ترین رسالت و تعهد به بیماران است.

ایدنی ریاست وقت دانشگاه علوم پزشکی در این نشست اعلام کرده: اعلام شرایط بحرانی وظیفه دانشگاه علوم پزشكی نیست، بلكه از وظایف ستاد بحران استانداری است كه آن را اعلام و منابع مالی را تامین كند تا بتوان درمان را رایگان كرد اما ستاد بحران تا كنون چیزی به ما ابلاغ نكرده است.

این در حالیست که ابلاغ و یا عدم ابلاغ؛ تامین یا عدم تامین اعتبار مورد نیاز از سوی استانداری و ... بواقع بهانه جویی است. جان و حال مردم بسیار پر اهمیت تر است. اینکه یک دهه از وجود چنین پدیده ای می گذرد، اما همچنان راه حلی برای درمان آن و یا برنامه ریزی برای پیشگیری و عدم بروز آن وجود ندارد، قابل توجیه نیست. چراکه در هر حوزه ای و در هر دستگاهی با بروز شرایط بحرانی و یا ویژه از مهمترین وظایف مدیر قطعا ارایه راه حل است. ابلاغ و تامین اعتبار پاک کردن صورت مساله است.
کرونا. تا کنون و در عصر جدید، شاید ناشناخته ترین و کشنده ترین بیماری بود که سراسر جهان را غافلگیر کرد و فرا گرفت. ظرف دو سال راه حل و واکسن مورد نیاز آن تهیه و بصورت رایگان میان مردمان جهان توزیع شد. ایران نیز واکسن برکت را تولید کرد. بنابراین توان مقابله با چنین بیماری هایی وجود دارد، اما نکته اینست، اولویت و عزم برای حل آن وجود داشت. خوزستان اما پس از گذشت یک دهه مصاحبه محور است. همچنان در جستجوی راه حل ها و دلایلیم و اصل که مردمند...

در آخر؛ روزهایی که درختان خوش قامت آکالیپتوس در جای جای شهر رخ می نمایاندند، وظیفه توسیه هوا را نیز به دوش می کشیدند، نسلشان رو به انقراش می رود. بطوریکه برای یافتن این گونه باید به دقت معابر و پارکها را زیر نظر گرفت.

از جمله شنیده هایی که وجود دارد و باید شهرداری و علوم پزشکی اهواز در مقام پاسخگویی برآیند، اینست که کاشت انبوه کونوکارپوس ها در سطح شهر آیا قراریست بر افزایش درآمدهای درمانگاه ها و بیمارستان های خودگردان، ناشی از بیماری شهروندان؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار