اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
این عمل استاندار استان اصفهان مصداق بارز بی‌اخلاقی است، اساساً هنگامی که استاندار یک استان می‌خواهد از یک شهرستان بازدید کند با فرماندار آن شهر هماهنگی می‌کند. اما متأسفانه می‌بینيم که استاندار استان اصفهان بدون توجه به حساسیت‌های استانی بدون اطلاع مسئولان استان چهارمحال و بختیاری از پروژه بهشت در استان چهارمحال بازدید می‌کند که برخلاف عرف‌های سیاسی است.
شوشان/ روزنامه قانون در مصاحبه ای با نماینده بروجن به بررسی انتقال آب کارون پرداخت. در این مطلب آمده است: احداث ۷۵ کیلومتر تونل بهشت‌آباد در عمق ۳۰۰ متری زمین به منظور انتقال آب کوهرنگ به استان اصفهان امری است که به گفته کار‌شناسان باعث خشک شدن تمامی چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها و منابع آبی در استان چهارمحال و بختیاری و از بین رفتن زندگی ۶۰ درصد جمعیت استان چهارمحال و بختیاری می‌شود موضوعی که تبعات آن فقط منحصر به استان چهارمحال و بختیاری نیست و تبعات آن دامن مردم خوزستان را نیز گرفته است. همین امر باعث بروز اعتراضاتی در این دو استان شده است که درباره آخرین مورد آن می‌توان به ایجاد زنجیره انسانی در اطراف کارون در اهواز اشاره کرد. بر این اساس با امیرعباس سلطانی، نماینده مردم بروجن و عضو کمیسیون انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

همانطور که اطلاع دارید اعتراضاتی علیه سیاست انتقال آب کارون به فلات مرکزی در استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری در حال شکل‌گیری است، ریشه‌های شکل‌گیری این اعتراضات چیست؟

پیگیری سیاست‌های انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری علاوه بر اینکه به از بین بردن زندگی ۶۰ درصد جمعیت استان چهارمحال و بختیاری منجر می‌شود استان خوزستان را به عنوان یک قطب کشاورزی با بحران جدی روبه‌رو می‌کند. به‌طوری که سیاست‌های غلط وزارت نیرو در استان خوزستان، موقعیت کنونی این استان را به کویر تبدیل کرده است.

در موقعیت کنونی وضعیت آب شرب استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری چگونه است؟

متأسفانه وزارت نیرو بدون اینکه به مشکلات جاری مردم این دو استان در حوزه آب توجه کند با لابی‌گری و کار غیرکار‌شناسی اجرای این پروژه را در دستور کار قرار داده است. در حال حاضر مردم دو استان در زمینه تأمین آب شرب بهداشتی دچار مشکلات جدی هستند به‌گونه‌ای که آب شرب مردم این دو استان غیر‌استاندارد و دارای نیترات بسیار بالایی است.

شما از غیر کار‌شناسی بودن انتقال آب سرچشمه‌های کارون به فلات مرکزی سخن می‌گویید چه فعالیت‌های کار‌شناسی در این زمینه انجام شده است؟

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان محیط زیست با انجام فعالیت‌های کار‌شناسی انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزي را غیرکار‌شناسی و مخالف معیارهای یونسکو اعلام کرده اند.

این معیار‌ها چیست؟

یونسکو معیارهای ۶ گانه‌ای را در زمینه انتقال آب از یک حوزه آبی به حوزه دیگر تدوین کرده است که از آن جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد که در انتقال آب باید نیاز آب استان مبدأ تأمین و مازاد آن به سایر مناطق انتقال داده شود. مضافاً منافع و مصلحت‌های استان‌های مبدأ درنظر گرفته شود و حق آبه نیز پرداخت شود اما متأسفانه هیچ‌کدام از این شرایط نیز محقق نشده است.

چرا قانون‌گذار در هنگام تدوین قانون در این زمینه حساسیت‌های لازم را به خرج نداده ‌است؟

مشکل این است که انتقال آب براساس قانون انجام نشد. آنچه هست لابی‌گری و زور است.

این لابی‌گری چطور انجام می‌شود؟

چینش‌های مدیریتی در وزارت نیرو به گونه‌ای انجام شده است که توازن به نفع انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به اصفهان باشد. به عنوان نمونه نگاه بخشی نگر و منطقه‌گرا که در دولت جا باز کرده است باعث ضربات سنگینی به منافع ملی می‌شود وقتی توزیع قدرت براساس مناطق مختلف کشور تعریف نشود این رفتار‌ها دور از انتظار نیست.

آیا نگاه شما در مخالفت با انتقال آب استان به اصفهان بخشی‌نگری و منطقه‌گرایی نیست؟

به هیچ‌وجه ! خشک‌سالی پنج سال اخیر در استان چهارمحال‌ و ‌بختیاری طی ۴۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است به گونه‌ای که میزان بارندگی باران در کوهرنگ از یک هزار و ۸۰۰ میلیمتر در سال به ۴۰۰ میلیمتر و بارش برف از ۱۷ متر در ارتفاعات به ۴۰ سانتی‌متر کاهش پیدا کرده است. اتفاقاً می‌خواهم بگویم موضوع انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری یک موضوع ملی است و نمایندگان استان به هیچ وجه با تأمین آب شرب استان اصفهان و حتی قم مخالف نیستند، بلکه مشکل اینست که هدف آقایان استفاده از آب استان براي مصارف صنعتی و کشاورزی است. چرا باید در استان اصفهان بدون وجود مزیت‌های اقتصادی برنج‌کاری شود اما کشاورزان خوزستانی و چهارمحالی با داشتن زمین‌های مستعد، از کشاورزی محروم باشند.

اخیراً استاندار اصفهان در اولین بازدید کاری پس از انتصاب به عنوان استاندار از پروژه بهشت بازدید کردند نظر شما در این مورد چیست؟

این عمل استاندار استان اصفهان مصداق بارز بی‌اخلاقی است، اساساً هنگامی که استاندار یک استان می‌خواهد از یک شهرستان بازدید کند با فرماندار آن شهر هماهنگی می‌کند. اما متأسفانه می‌بینيم که استاندار استان اصفهان بدون توجه به حساسیت‌های استانی بدون اطلاع مسئولان استان چهارمحال و بختیاری از پروژه بهشت در استان چهارمحال بازدید می‌کند که برخلاف عرف‌های سیاسی است.

واکنش شما چه بود؟

نمایندگان استان به صورت شفاهی و کتبی این اقدام فرماندار اصفهان را محکوم و مراتب را با وزیر کشور و رئیس‌جمهور مطرح کردند.

در آخر اگر مطلبی دارید بیان کنید؟

من دو پیام دارم یکی خطاب به مسئولان قوه قضايیه و دیگری خطاب به مردم معترض؛ اول اینکه اعتراض به انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به اصفهان، حق مردم استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری است، لذا مردم باید با حفظ آرامش و در چهارچوب قانون اعتراضات خود را اعلام کنند. اما صحبت من با مسئولان قوه‌قضايیه این‌ است که با توجه به حساسیت‌های بحق مردم ممکن است اجرای این طرح غیرکار‌شناسی تبعات جدی برای امنیت ملی ایجاد کند. لذا شایسته است قوه قضايیه براساس وظیفه خود و شکایتی که نمایندگان مجلس به سازمان بازرسی کل کشور در این مورد ارائه كرده‌اند به این پرونده ورود پیدا کند و با برخورد قانونی با کسانی که بدون انجام کار کار‌شناسی، میلیارد‌ها دلار از بودجه مملکت را حیف و میل کرده‌اند برخورد کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار